Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
    För er som vill sukta än mer http://www.hideup.jp/blogs/nagano/
    Grannt som fan!

    Fick trösta mig med att köpa en Daiwa till. Känns lite bättre nu
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • Ja, det är en riktigt skönhet. Kan bli en i framtiden känner jag

      Inte så dålig tröst det inte. Vad blev det?

      Bessade själv en SS SV och en alphas Air i dagarna

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
        För er som vill sukta än mer http://www.hideup.jp/blogs/nagano/
        Mercury verkar va en populär båtmotor i Japan Annars, sicka feta rullar! Nån som vet vilken modell detta är? Click image for larger version

Name:	IMG_1600.PNG
Views:	1
Size:	956,9 KB
ID:	1783503

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
          Mercury verkar va en populär båtmotor i Japan Annars, sicka feta rullar! Nån som vet vilken modell detta är? [ATTACH=CONFIG]91683[/ATTACH]
          Va?

          Det där är Scorpion DC

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
            Ja, det är en riktigt skönhet. Kan bli en i framtiden känner jag

            Inte så dålig tröst det inte. Vad blev det?

            Bessade själv en SS SV och en alphas Air i dagarna

            Fint det!

            I mitt fall blev det en Tatula med DIY-Spolen från Rays Studio.

            Ska köpa mig en SS SV med sen. Var hittade du din och vad fick du ge?
            Har kollat på en för 210usd som jag tänkt köpa men det har inte blivit av. Nu lockade en billigare slitochslängrulle lite mer då det inte landar på mer än 120usd för bägge delarna.

            Tatula CT är en fin liten rulle. Inte exklusiv på något sätt men fortfarande väldigt bra!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Hm, tyvärr så håller jag inte riktigt med och det kan bero på att jag är lite mer insatt än andra om vad är det som händer.

              Dages Curado kanske känns inte så robust som D och E modellerna, men den håller rätt bra har jag för mig.
              Calcutta D är definitivt mer robust och bättre på många punkter än den gamla ( icke TE ) Calcutta modellen, dvs Calcutta B. D modellen trots sina "brister" är en skön rulle att fiska med.

              De flesta rullar i Shimanos arsenal har blivit bättre och då pratar jag om Antares, Aldebaran, Scorpion, Ocea osv. För att inte prata om den nya Conquest som är en av mina fav rullar och jag , som tur är, äger alla tidigare generationer. För mig är det inte någon tvekan om att den nya CQ är bättre på de flesta punkterna om man jämför den med den gamla modellen inkl. ergonomi. Men allting är subjektivt, man behöver inte tycka likadant.

              Redan i år kommer fler rullar med Shimanos Hagane koncept. Mer info här: http://fishing.shimano.co.jp/product.../index_en.html. Som tur är att det finns en rulltillverkare som verkar ha koll på vad vi fiskare behöver. Är man tveksam på vad det betyder och hur det känns att fiska med en sådan rulle, då är det bara och testa. Skillnaderna är tydliga som flera FS medlemmarna har redan upplevt.

              Det finns några rullar som kommer i år som jag tycker ser mkt intressanta ut.

              Nya Exsence DC:

              [ATTACH=CONFIG]91673[/ATTACH]

              Nya Scorpion DC:

              Bilden kommer

              Calcutta BFS HG:
              [ATTACH=CONFIG]91671[/ATTACH]
              [ATTACH=CONFIG]91672[/ATTACH]

              Sen det finns andra rullar som kanske är inte så påkostade, fast jag tror kommer att dessa kommer funka fint för de flesta av oss som t. ex: 16 Casitas MGL, som verkar vara riktigt bra! Mer att läsa finns på TT.

              Frågan är om man kan hålla sig och inte köpa en lr flera av dessa nyheter ....

              Framför allt Conquesten ser rätt läcker ut och förmodligen fiskar den riktigt bra oxå. Nu har den MAG broms som standard, så man slipper blanda in Avail igen. Det jag undrar är om den kommer att kasta lätta beten bättre än min 2 gr Avail 2000 Conquest 51 ?

              //T

              Hade inte direkt förväntat mig att du skulle hålla med.
              Tyvärr är det inte bara guld som glimmar. Även om det är lätt att glömma det med alla nya häftiga tekniska detaljer som blänker i ansiktet. Många shimano rullar är fantastiskt bra. Inget snack om det. Men det finns även baksidor.
              Men med tanke på att de flesta byter rullar rätt ofta så gör det inget. De eventuella problem som kan uppstå hinner inte komma..

              Kommentera


              • Någon som vågar spekulera i eventuellt prisläge på Calcutta BFS? 3-4 tusen sek? 4-5 tusen?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
                  Någon som vågar spekulera i eventuellt prisläge på Calcutta BFS? 3-4 tusen sek? 4-5 tusen?
                  450 dollar går att förbeställa på Japantackle ;-)
                  http://japantackle.com/special/reg0000212.html

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Hade inte direkt förväntat mig att du skulle hålla med.
                    Konstigt , tycker jag!

                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Men med tanke på att de flesta byter rullar rätt ofta så gör det inget. De eventuella problem som kan uppstå hinner inte komma.
                    Det är materialet som har blivit mer tålig och det har att göra med deras tillverkningsprocess, kolla sidan jag länkade till, där förklarar dom hur dom gör. När jag pratar om bättre tekniska lösningar, då behöver inte vara så att det tillkommer mer komplexa och kanske svagare komponenter, utan det jag menade är att dreven har ändrats till tåligare och då går det att få en extra kontaktyta vilket är bra för känsla. Spolens material , design och mått har ändrats, fast det är fortfarande en spole. Bromssystemet är annorlunda och innovativt fast de rörliga delarna är nästan oförändrade, bromsverkan ligger nu närmare spolaxeln och det tillför mer stabilitet lr spolkontroll vid kast. Kvalitetskänsla är oförändrad med det är som sagt subjektivt.

                    Du har dock en poäng i att folk byter fiskeprylar som de byter kalsonger idag. Några av mina gamla fav rullar är mer än 10 år gamla och jag förväntar mig att mina nya kommer att hålla minst lika bra som mina gamla.

                    //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2017-01-12, 19:13.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                      450 dollar går att förbeställa på Japantackle ;-)
                      http://japantackle.com/special/reg0000212.html
                      Det blir billigare sen efter efterfrågan har lagt sig.
                      ... och 450 USD är inte så dyrt för en lyx BFS rulle, som har allt lr nästan allt. Många av mina trimmade rullar har kostat mer än så. )

                      //T

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 135 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 493 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X