Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    Fick äntligen hem en av mina drömrullar

    Shimano Calcutta Ocea 201HG
    Nice! Jag satte HG gear i min gamla Calcutta TE 201 DC för att få lite mer fart på den.
    Får man med olika färger på centrifugalvikterna?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Återupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!
      Person med dragning åt JDM-OCD fantiserar efter att ha sett Shimano Dux !
      Men för att inte vara en Daiwa och för att vara en haspel ser den ju rätt okej ut.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Person med dragning åt JDM-OCD fantiserar efter att ha sett Shimano Dux !
        Men för att inte vara en Daiwa och för att vara en haspel ser den ju rätt okej ut.
        Visst har den en hel del nostalgi i sitt DNA! Tycker man kan se stråk av nästan varje decennium i rullen, utom kanske just de senaste 2-3. Ganska typiskt japanskt på sätt och vis, utvecklingen sker med en fot i traditionen. Precis som när det släpps en Millionaire Air Stream. År 2023 ryms utan inskränkning i en 20 år gammal plattform. Storartat!
        man kan önska att ABU drevs längre i den filosofin.

        Kommentera


        • För genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.

          Just nu har följande rulle väckt mitt intresse, borde kvala in som entusiastpryl:
          Click image for larger version

Name:	2023-12-15 10_34_15-CAMEKOON Underhead Reel 35KG Lever Drag Power 13+2 Ball Bearings Jigging Fishing.jpg
Views:	381
Size:	45,1 KB
ID:	2632636
          "Bara" halva priset mot USA-originalet...

          Bifogade filer

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
            För genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.

            Just nu har följande rulle väckt mitt intresse, borde kvala in som entusiastpryl:
            Click image for larger version

Name:	2023-12-15 10_34_15-CAMEKOON Underhead Reel 35KG Lever Drag Power 13+2 Ball Bearings Jigging Fishing.jpg
Views:	381
Size:	45,1 KB
ID:	2632636
            "Bara" halva priset mot USA-originalet...
            Fräck rulle, skulle inte ha några problem att prova den till Norge fiske

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
              För genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.

              Just nu har följande rulle väckt mitt intresse, borde kvala in som entusiastpryl:
              Click image for larger version  Name:	2023-12-15 10_34_15-CAMEKOON Underhead Reel 35KG Lever Drag Power 13+2 Ball Bearings Jigging Fishing.jpg Views:	0 Size:	45,1 KB ID:	2632636
              "Bara" halva priset mot USA-originalet...
              Originalet görs av Taiwanesiska Maxel. De gör även rullarna åt amerikanska Jigging Master.

              Kika in deras olika modeller: https://www.maxelfishing.com/reels/

              Finns även en återförsäljare i Sverige: https://maxelfishing.se/

              Kommentera


              • Lustig, har den rullen ett praktisk nisch eller är det mer en rolig grej, förefaller funka som en mulirulle fastän klart mer svårbromsad med tummen...

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Originalet görs av Taiwanesiska Maxel. De gör även rullarna åt amerikanska Jigging Master.

                  Kika in deras olika modeller: https://www.maxelfishing.com/reels/

                  Finns även en återförsäljare i Sverige: https://maxelfishing.se/
                  Jigging Master hade jag upptäckt på nätet, intressant nu att kolla direkt på "källan" från Taiwan. Enda problemet är att jag inte se dem där hängande multirullarna någonstans varken på hemsidan från Taiwan eller Sverige. Men jag har kanske bara inte kollat tillräckligt noggrant.


                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Lustig, har den rullen ett praktisk nisch eller är det mer en rolig grej, förefaller funka som en mulirulle fastän klart mer svårbromsad med tummen...
                  Ja, en hängende eller omvänd multirulle. Att bromsa med tummen eller kasta kann man såklart glömma. Funkar alltså bara för fiskesätt där man inte behöva kasta, typ trolling, vertikal. Eller mete där man kör ut betet med en fjärrstyrd minibåt. Men sedan vid drillningen av fisk (eller när man bara behöva veva in betet) så får man komforten av en hängende rulle. Men slipper alltså balanserar en tung multirulle uppe på spöet. Samtidigt slipper man 90-graders svängen för linan som haspeln har och får en bättre broms (samma som en havsmultirulle annars har).
                  Det är väl mest intressant för fiske på rejäla fiskar typ hälleflundra, tun eller liknande. Eller på mal längre söderut, de blir ju rejält stora och kräver en del vid drillningen. Det var så jag hittade den typen av rulle, folk som fiskar stora malar ville komma bort från haspeln utan att behöva balansera multirullen. Vissa bygger om befintliga multirullar också.
                  Genom att man mer eller mindre har vänt en multirulle så roterar spolen egentligen åt fel håll, linan går in i rullen väldigt nära spön nu, därför behövs den där långa foten till rullen. Skulle man konstruera rätt från början (vilket är förmodligen för dyrt, för få såna rullar) så skulle man bygga in ett kugghjul till så att spolen roterar åt rätt håll, då skulle linan gå in mot rullen på andra sidan.
                  Och sedan behöver det bara att fixas att man kan kasta med rullen också, då skulle det direkt bli min favorit.

                  Kommentera


                  • Rullar som man vänder vid utkast som en haspel. Och sedan fiskar som en hängande multi finns sedan längre främst i Sydafrika till beachfiske.
                    Tyska Comoran som ingår i Daiwa har också haft en hängande multi under tidig 2000-talet.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                      Rullar som man vänder vid utkast som en haspel. Och sedan fiskar som en hängande multi finns sedan längre främst i Sydafrika till beachfiske.
                      Du menar såna som ser mer ut som en flygfiskerulle? Som man alltså vrider 90 grader för att kunna kasta som en haspel? Ja, såna har jag visst sett på bild i någon fisketidning för länge sedan, man kan visst fiska gädda med dem också. Problemet blir då att då just kasta som med en haspelrulle. Vilket beyder att det för är jobbigt med pekfingret när man kasta tunga beten (finns visst skydd för det, men ändå). Och att beten fastnar mycket lättare i linan speciellt stora wobblers. Så det är det åtminstone för mig. Och det är de två anledningar varför jag vill fiska med multirulle på gädda. Gäddan brukar ju inte direkt dra stora mängder lina från rullen (i alla fall de gäddorna jag fångar med min utrustning...), så den delen brukar man ju klara ganska så bra med en vanlig haspel också.

                      Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                      Tyska Comoran som ingår i Daiwa har också haft en hängande multi under tidig 2000-talet.
                      Ja, Seacor Corbus 810, fanns visst en eller två modeller till. Jag har redan lagt ut en "Köpes" annons här till en sån. Men chansen är förmodligen inte så stor att det finns en till försäljning här i Sverige skulle jag tro.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 295 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X