Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mer än supernöjd låter bra jag har hittat en 100 då jag är högervevare. Kan du berätta mera om varför du är så nöjd. Tala gärna om vilket spö du använder till den också.
    Har en liten Scorpion också har för mig att u hade en sådan du med.

    /Ingvar

    Kommentera


    • Du Magnus, en Ryoga/Z2020 verkar ju vara i storlek motsvarande "250" d v s lite större än Shimano 200/Daiwa 1016 -hur mycket lina och vilken diameter har du på din Ryoga och vad tänker du dig där med en eventuellt ny Z2020 och tyngre gummi?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Du Magnus, en Ryoga/Z2020 verkar ju vara i storlek motsvarande "250" d v s lite större än Shimano 200/Daiwa 1016 -hur mycket lina och vilken diameter har du på din Ryoga och vad tänker du dig där med en eventuellt ny Z2020 och tyngre gummi?
        Stämmer nog ganska bra storleksmässigt. Kör 50lbs (0,36) Power Pro S8S på 2020 och fick på någonstans mellan 130-160m skulle jag gissa. "Tyngre" för mig innebär upp till runt 130g så jag skulle säga att de rullarna pallar det utan problem men Lexan duger ju förstås fint också även om dreven känns lite "grova". Lite polering och fix kanske är värt att testa för jag gillar ju rullen i övrigt.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Du Magnus, en Ryoga/Z2020 verkar ju vara i storlek motsvarande "250" d v s lite större än Shimano 200/Daiwa 1016 -hur mycket lina och vilken diameter har du på din Ryoga och vad tänker du dig där med en eventuellt ny Z2020 och tyngre gummi?
          Jag tycker en Daiwa 100/1016 ligger närmare en shimano 100 storleksmässigt medan en 2020 närmast motsvarar en shimano 200. Jag har spolat på ca 100m 44lbs flätlina (ca 0,33mm) och kanske 10-15m nylonbackning men har då inte "överfyllt" på min z2020. Någonstans runt 120-130g håller jag med om känns som övre gräns. Efter det vill i alla fall jag ha en rulle som känns lite mer tröskverk än urverk och där får good 'ole ambassadeur tjänstgöra

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Idag fick jag åka förbi "Kungliga Leverantören" av St Croix spön i Stockholm och hämta spöt som ska komplettera "borre och snipjakt de luxe" kitet.

            St Croix har fått in i detta spö precis allt jag har kunnat önska mig. Klingan är supersnabb, superkänslig och med lite mer ryggrad än motsvarande spön i samma viktklass (-21g). Detta spö har en mkt känslig topp med supersnabb aktion, men när man kommer ner i andra halvan av spöt, då märker man att spö har tillräcklig med ryggrad ifall större fiskar skulle kliva på . Jag har svårt att tro att det kan finnas andra spön därute som skulle passa mig bättre än det här spö för att jigga abborre/gös/gädda i mina vatten, så jag ser fram emot att drilla kilosborrar och några "femplussare" med detta spö under denna fiskesäsong.

            Att importera ett spö som man har inte möjlighet att testa är alltid riskabelt , men som tur har jag kompisar som har liknande spön och samtidigt har jag haft möjlighet att få hjälp med att veta hur klingan är byggd och hur den fungerar under belastning.


            På bilden nedan ser ni kitet:

            [ATTACH=CONFIG]64924[/ATTACH]


            Häls //T
            Sjukt nice combo!!!
            Skulle vara kul att få känna på ett sånt spö.

            Kommentera


            • Intressant men lite förvirrande det där med storlek. Läser jag linspecar på Tackle Warehouse så verkar Daiwa 100/1016 rymma ca 120y 14lb lina å Shimano 200 nästan lika mycket, Japantackle ger en annan bild. Läser jag Tackletours test av Daiwa Z200/Z2020 så ligger den klart mellan Curado 300E och 200E om än närmre 200:an...
              Nåja kanske mest av akademiskt intresse men jag försöker få ett grepp (sic!) om rullarnas storlek inför ett eventuellt köp till mitt Daiwa TD 752 spö.
              Just nu sitter en gammal Citica 200 med djup spole på den, en Daiwa T3 MX finns tillgänglig men den känns mer finlir än spöt och tänkt arbetsområde 30-80 g spinn, lite lättjerk.

              Därför tittar jag efter ngt mer kraftfullt för dessa kastvikter, gärna lite tyngre också för bättre balans. Har fått för mig att en spole med större diameter också skulle passa bättre då, typ Daiwa 2020.
              Vad gäller lina så borde en flätlina om 0,28-0,32 räcka ganska långt men jag är inte främmade för säg 0,34 om spolen tar åtminstone 110 m av densamma. Hm, vad rymmer då en Shimano Curado 200E, 200 I med en flätlina på 0,30 eller liknande? Har dessa rullar en större diameter på spolen än den T3 MX jag har och trivs de med kastvikter uppåt 80 gram?
              Senast ändrad av anteman; 2015-01-30, 15:57.

              Kommentera


              • Spolstorlekar är onekligen förvirrande. Storlekarna brukar beskriva yttre formfaktor snarare än inre (läs linkapacitet). En Daiwa 105-spole håller spolmässigt exakt samma yttermått som en standard 1016-spole men rymmer som en 1016 SV-spole. En daiwa 103-spole rymmer ungefär lika mycket som en shimano 200 DC-spole osv. Summa sumarum beror skillnaderna lika ofta på spolens inre mått som de yttre.
                En 2020-spole har större ytterdiameter än en 1016 och då min yngsta unge under natten fått feber och jag därmed tvingas vara hemma idag kan jag försöka uppdatera med bilder under dagen.

                Har du vägarna förbi, den för uppsalabor nya, hufvudstaden kan du ju höra av dig om du vill spana in en z2020.
                Senast ändrad av barnmorskan; 2014-09-26, 05:57.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inlägg
                  Detta sköna missfoster anlände idag från Andorra. En Penn Torque Spin 7
                  RUSKIGT gediget intryck. Jag både tror och hoppas att funktionen vida överstiger utseendet :-)
                  Det är inget missfoster. Det är en haspelrulle. De ser ut så där.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                    Sjukt nice combo!!!
                    Skulle vara kul att få känna på ett sånt spö.
                    Detta spö (tillsammans med exsence) har tagit mitt lättare fiske till en helt annan nivå,
                    och jag hade inte direkt dåliga prylar innan. Varje fiskare man träffar som testar detta spö blir kär i det.

                    //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2014-09-26, 09:38.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Intressant men lite förvirrande det där med storlek. Läser jag linspecar på Tackle Warehouse så verkar Daiwa 100/1016 rymma ca 120y 14lb lina å Shimano 200 nästan lika mycket, Japantackle ger en annan bild. Läser jag Tackletours test av Daiwa Z200/Z2020 så ligger den klart mellan Curado 300E och 200E om än närmre 200:an... Nåja kanske mest av akademiskt intresse men jag försöker få ett grepp (sic!) om rullarnas storlek inför ett eventuellt köp till mitt Daiwa TD 752 spö. Just nu sitter en gammal Citica 200 med djup spole på den, en Daiwa T3 MX finns tillgänglig men den känns mer finlir än spöt och tänkt arbetsområde 30-80 g spinn, lite lättjerk. Därför tittar jag efter ngt mer kraftfullt för dessa kastvikter, gärna lite tyngre också för bättre balans. Har fått för mig att en spole med större diameter också skulle passa bättre då, typ Daiwa 2020. Vad gäller lina så borde en flätlina om 0,28-0,32 räcka ganska långt men jag är inte främmade för säg 0,34 om spolen tar åtminstone 110 m av densamma. Hm, vad rymmer då en Shimano Curado 200E, 200 I med en flätlina på 0,30 eller liknande? Har dessa rullar en större diameter på spolen än den T3 MX jag har och trivs de med kastvikter uppåt 80 gram?
                      Varsågod! Här har du lite info om shimanos spolar och deras diameter: https://docs.google.com/spreadsheet/...rive_web#gid=0.

                      En pluton 200 HL (Ryoga 2020 HL)tar mer lina än en calcutta 200, och visst Plutons 200 linkapacitet motsvarar snarare vad en calcutta 250 har. Vi räknade i antal meter, så jag är rätt säker på det. Nu är jag lite osäker, men mina daiwa 100 ( CVZ/Luna med org spolar) tog mer lina än mina shimano 100, men det tror jag nog.

                      Jag hittar inte länken till Daiwa spolar och deras diameter, men jag borde ha ett sådant dok. på hårddisken hemma. Det finns några daiwa spolar som jag har kolla på: TDZ/Steez och även RCS SV 1000 spoolar har 34mm och Zillion spole har 36mm, Daiwa Z har 37 mm och Pluton 200HL har 38 mm. Ni som har dom rullarna kan bekräfta/dementera.

                      //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2014-09-26, 09:51.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X