Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Det där med borrefiske med lätta/import multikitten låter både roligt och farligt. Tänk om man blir sugen på flera extra dyra rullar som inte finns med på budgeten.


    //T
    Jag köpte en ny rulle till just borrefisket då min MGX inte gillade det bräckta vattnet i Norrtäljes skärgård... den tillhör inte importstandard direkt men klassar väl in i entusiast registret. En revo premier gen3. jag har hunnit med att fiska med den nu under ett antal timmar och kan säga att jag är riktigt imponerad! MGX:en är ju en riktigt fin rulle till det lätta fisket men denna rulle är ännu bättre. Skillnaderna mellan dom är ganska små, utseendemässigt men premieren har ett nytt huvuddrev som är galet överdimensionerat och har en något bredare spole vilket gör att den kastar ännu bättre (läs längre) och stabilare, framförallt i dom nedre viktspannen.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

    Kommentera


    • FX68, första intryck:

      Konstruktion, finish: Välbyggd som man räknar med att en rulle i denna kategori bör vara. Delarna sitter helt utan glipor och glapp och inget gjutskägg så långt ögat når. För att vara byggd av Zaion (grafitkomposit) ger rullstativet ett förvånansvärt robust och metalliskt intryck. Den transparenta gaveln känns dock, inte helt oväntat, plastig. Den rörliga fronten som är en del av T3 T-wing känns lite bräcklig om sanningen skall sägas. Ingen rulle jag skulle rekommendera den som gillar att behandla grejerna lagom vårdslöst alltså...

      Click image for larger version

Name:	twing.jpg
Views:	1
Size:	60,3 KB
ID:	1769692

      Kastegenskaper:
      Rullen har en väldigt grund och porterad spole. Skulle tro den rymmer ca 80m av den Tufline XP 30lbs jag spolade på. Spolen är i grunden en SLP works 1010 och huruvida megabass har tunat induktorn är okänt. Bytt färg har de dock. Trots att den liknar en finessespole och liknar en schweizerost är den byggd för flätlina och "riktigt" fiske.

      Click image for larger version

Name:	spole1.jpg
Views:	1
Size:	59,4 KB
ID:	1769693Click image for larger version

Name:	spole2.jpg
Views:	1
Size:	48,6 KB
ID:	1769694

      Rullen är utrustad med Magforce3D som är en vidareutveckling av Magforce Z. Principen bygger på att magneterna i gaveln flyttas i sidled i tre steg, vilket med olika avstånd till induktorn således ger tre olika "styrkor". Dessa kan sedan finjusteras i 20 steg per nivå till totalt 60 justerbara steg!

      Click image for larger version

Name:	mag3d.jpg
Views:	1
Size:	44,0 KB
ID:	1769695

      OK, nog om teknikskiten. Hur kastar den då?
      Monterade rullen på mitt palms molla 70hf2 och cyklade ner till vinterviken för att testa. Sessionen kan sammanfattas i tre ord:
      JÄVLAR VILKEN KONTROLL!
      Med en rulle som denna kan vem som helst kasta med multirulle. Bättre än så går inte att beskriva. Fanns inte minsta tillstymmelse till linresning. Det är som att kasta i slow motion, mjukt och exakt och helt utan den nervositet vissa ullar uppvisar. This one is a keeper!
      Senast ändrad av barnmorskan; 2013-08-22, 18:24.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
        Jag köpte en ny rulle till just borrefisket då min MGX inte gillade det bräckta vattnet i Norrtäljes skärgård... den tillhör inte importstandard direkt men klassar väl in i entusiast registret. En revo premier gen3. jag har hunnit med att fiska med den nu under ett antal timmar och kan säga att jag är riktigt imponerad! MGX:en är ju en riktigt fin rulle till det lätta fisket men denna rulle är ännu bättre. Skillnaderna mellan dom är ganska små, utseendemässigt men premieren har ett nytt huvuddrev som är galet överdimensionerat och har en något bredare spole vilket gör att den kastar ännu bättre (läs längre) och stabilare, framförallt i dom nedre viktspannen.
        Har bara hört bra saker om nya generationen Premiere. Snygga är de också! Hur långt ner kan man gå i betesvikt utan att det blir för nervöst?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
          Har bara hört bra saker om nya generationen Premiere. Snygga är de också! Hur långt ner kan man gå i betesvikt utan att det blir för nervöst?
          7 grams spinnare vart inget problem med STX Gen 3 som provades i kväll med tvättade orginallager..

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
            Har bara hört bra saker om nya generationen Premiere. Snygga är de också! Hur långt ner kan man gå i betesvikt utan att det blir för nervöst?
            jag har kastat ner till 7g skitterpop med kastbromsen inställd på noll utan linresning och då kastar man dessutom ganska långt.
            http://www.reverbnation.com/burnout28

            Kommentera


            • Kul att höra att även ABU-rullarna får lite cred på hemmaplan.....verkar inte ha vart så lätt att vara profet i eget land tidigare (även om det inte är svängsta-rullar det handlar om....)...

              För egen del trummar min STX gen 2 stabilt på som lätt-medeltung gäddrulle....även om den befinner sig i ett getingbo av japanska Calcuttor, Calaisare och Chronarcher.....låter kanske lite mer än japanerna men kastar i stort sett lika bra i viktspannet den får jobba i...

              /S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                7 grams spinnare vart inget problem med STX Gen 3 som provades i kväll med tvättade orginallager..
                Gen3-Rullen är 30% lättare än gen 2.....skulle du säga att den är klenare i konstruktionen och har ett annat användningsområde än gen 2?

                /S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                  Några kaffekvarnar ska väl ändå inte med på den turen?
                  Vi kör hardcore tycker jag, har man trasslat sönder grejerna så får man skämmas, dricka kaffe och köra båt
                  Vem skall då köra.....och dricka kaffe...???

                  /S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Gen3-Rullen är 30% lättare än gen 2.....skulle du säga att den är klenare i konstruktionen och har ett annat användningsområde än gen 2?

                    /S
                    Den lär inte överleva en Rocket..eller 2500C =) Men jämfört med Gen 2 så är det nog ingen skillnad. Gillar Gen 3 klart mer...mer kraft i invevningen vid samma utväxling..

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      Gen3-Rullen är 30% lättare än gen 2.....skulle du säga att den är klenare i konstruktionen och har ett annat användningsområde än gen 2?

                      /S
                      Jag läste en resension av gen3 premier där dom dängt alla möjliga olika vikter ända upp till 90g under en hel säsong utan problem så den ska nog palla med det mesta. Jag hade en gen2 premier förrut och jag upplever inte att den nya skulle vara klenare snarare tvärt om!
                      http://www.reverbnation.com/burnout28

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X