Ursprungligen postat av Fogeljazz
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Import och entusiastprylar!
Collapse
X
-
True dat. Garanterat pro overrun inom tre kast. Helt sjukt användarovänlig spole. Dock har jag fått till sjukt långa kast med den. Men aldrig lyckats få igen betet...
-
Tyvärr är jag fåfäng och har lite svårt för guldfärgen på conquesten, å andra sidan hade jag gärna kört en rulle med rund gavel då jag gillar min calcutta 201d skarpt
Lämna en kommentar:
-
Kom igen nu, Jonta. Gå på en Type-R, utan +. Enligt utsago en av de absolut vildaste spolar som Daiwa gjortUrsprungligen postat av JontaK Visa inläggNja, lite beroende på hur mycket is jag orkar ha i magen så handlar det om cirka $200-250 för en Type-R+ med ZPi-spole.
Går att hitta något lite billigare och mycket dyrare också. Sen är varken rullen eller RC-spolarna några extrema finessprylar men ska hantera ner mot 5 gram helt okej.
Den stora fördelen är att spolarna i fråga ska vara lika trygga som en SV men inte ha riktigt lika bromsande effekt.
Kan det vara reklamsnack av fanboys? Ja, fullt möjligt men det är ju gott om reklamsnack om många andra rullar här och på alla andra forum så jag blir smått sugen på att testa något ovanligt som det inte pratas om lika ofta. Gå in med öppet sinne och göra en egen bedömning.
Men vet vet, kanske blir det en trimmad 2500C, en Conquest, MGX, Alphas eller någon annan "dussinrulle".
Jag håller mig dock gärna till Daiwa, varför är svårt att förklara.
Jag gillar Daiwas allmänna karaktär, har väldigt lätt för att skruva med Daiwas rullar och har ganska lätt att gissa mig till vilken av deras modeller som passar mitt fiske.
Tar gärna hem något exotiskt japanskt. Inte för att det är varken fräckt eller ovanligt utan för att det är så förbannat roligt att testa något nytt som jag aldrig upplevt tidigare.
Senast ändrad av Fogeljazz; 2015-12-16, 16:04.
Lämna en kommentar:
-
Haha, nej inte vill man bli placerad i ett fack.
Bättre att vi alla går över till Daiwa så hamnar ingen utanför.
Skämt åsido.
Har du inte upplevt Conquest 50 så tycker jag du skulle försöka få tag i en sådan.
Utväxlingen kanske kan kännas lite slö, i övrigt är det en helt fantastisk rulle för 10-25 gram.
Men det finns som sagt mycket att välja på. Jag har själv en tendens att ta hem rullar jag vill testa än sådana jag egentligen har mest nytta av. Det är kul men långt från ekonomiskt och effektivt.
Casitas som tonyex nämner lär fungera bra precis som i stort sett alla mindre lågprofilare Daiwa, Shimano och ABU tillverkat senaste 15 åren.
10-25 gram är ett otroligt tacksamt spann, det enda svåra med rullvalet är just att antalet alternativ är enormt.Senast ändrad av JontaK; 2015-12-16, 12:51.
Lämna en kommentar:
-
@Cryfish: Det finns många rullar idag som klarar det du behöver och jag vet att du har hört det där tidigare.
TD Alphas SV kommer att fungera fint.
Personligen väntar på Shimano Casitas i vänsterutförande och då är det äldsta sonen som ska få en.
Shimano Brenious spole håller lika mkt lina som availspolen som sitter i min Conquest 51 och då räcker linan mer än väl till det jag behöver.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-12-16, 12:51.
Lämna en kommentar:
-
Då får jag kanske ta och klicka hem en daiwa alpha för att inte bli kategoriserad som " en sån kille" 😊
Såvida inte nån rekommenderar mig att hålla mig på den rätta sidan
Lämna en kommentar:
-
Nja, lite beroende på hur mycket is jag orkar ha i magen så handlar det om cirka $200-250 för en Type-R+ med ZPi-spole.
Går att hitta något lite billigare och mycket dyrare också. Sen är varken rullen eller RC-spolarna några extrema finessprylar men ska hantera ner mot 5 gram helt okej.
Den stora fördelen är att spolarna i fråga ska vara lika trygga som en SV men inte ha riktigt lika bromsande effekt.
Kan det vara reklamsnack av fanboys? Ja, fullt möjligt men det är ju gott om reklamsnack om många andra rullar här och på alla andra forum så jag blir smått sugen på att testa något ovanligt som det inte pratas om lika ofta. Gå in med öppet sinne och göra en egen bedömning.
Men vet vet, kanske blir det en trimmad 2500C, en Conquest, MGX, Alphas eller någon annan "dussinrulle".
Jag håller mig dock gärna till Daiwa, varför är svårt att förklara.
Jag gillar Daiwas allmänna karaktär, har väldigt lätt för att skruva med Daiwas rullar och har ganska lätt att gissa mig till vilken av deras modeller som passar mitt fiske.
Tar gärna hem något exotiskt japanskt. Inte för att det är varken fräckt eller ovanligt utan för att det är så förbannat roligt att testa något nytt som jag aldrig upplevt tidigare.
Lämna en kommentar:
-
He, he, ja det finns mycket att välja på även för en halvt oinvigd som jag, men en Daiwa TD-Z 103H Type-R+ - då pratar vi inte längre om drygt 200 USD eller?
Lämna en kommentar:
-
Cryfish, jaha du är en sådan!
Skämt åsido, Shimano har också flera bra rullar i nämnda prisklass. Tonyex lär förr eller senare dyka upp och informera om dem. Jag har egentligen bara provfiska ett gäng Shimano LP men tyvärr inte levt med dem längre perioder, gamla Conquest-serien kan jag däremot rekommendera då en 50 eller 100 är enormt prisvärd och användbar.
Jag gillar både Shimano och Daiwa och i det klassiska segmentet -1oz tycker jag märkena är ganska jämbördiga.
Får se vad jag själv väljer, det finns mycket att dregla över.
Anteman, det räcker nu!
Jag är i en väldigt känslig period av mitt rullväljande, det där "jag tar emot alla förslag och ändrar mig tre gånger om dagen"-stadiet.
T3-serien är inte dum alls men jag har nu börjat snegla på något som redan är en raritet i dubbel bemärkelse:
Daiwa TD-Z 103H Type-R+ med ZPi RC-002-spole, MUMS!
Eller en TD-Z med ZPi Blue Emblem-spole.
Dessa två spolar är enligt de mer invigda det bästa man kan stoppa i sin Daiwa. Jag har aldrig provat men kan inte säga annat än att jag är ordentligt sugen på det.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 906 visningar