Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Import och entusiastprylar!
Collapse
X
-
Lustig, har den rullen ett praktisk nisch eller är det mer en rolig grej, förefaller funka som en mulirulle fastän klart mer svårbromsad med tummen...
-
Originalet görs av Taiwanesiska Maxel. De gör även rullarna åt amerikanska Jigging Master.Ursprungligen postat av trcolka Visa inläggFör genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.
Just nu har följande rulle väckt mitt intresse, borde kvala in som entusiastpryl:
"Bara" halva priset mot USA-originalet...
Kika in deras olika modeller: https://www.maxelfishing.com/reels/
Finns även en återförsäljare i Sverige: https://maxelfishing.se/
Lämna en kommentar:
-
Fräck rulle, skulle inte ha några problem att prova den till Norge fiskeUrsprungligen postat av trcolka Visa inläggFör genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.
Just nu har följande rulle väckt mitt intresse, borde kvala in som entusiastpryl:
Lämna en kommentar:
-
För genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.
Lämna en kommentar:
-
Visst har den en hel del nostalgi i sitt DNA! Tycker man kan se stråk av nästan varje decennium i rullen, utom kanske just de senaste 2-3. Ganska typiskt japanskt på sätt och vis, utvecklingen sker med en fot i traditionen. Precis som när det släpps en Millionaire Air Stream. År 2023 ryms utan inskränkning i en 20 år gammal plattform. Storartat!Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggPerson med dragning åt JDM-OCD fantiserar efter att ha sett Shimano Dux !
Men för att inte vara en Daiwa och för att vara en haspel ser den ju rätt okej ut.
man kan önska att ABU drevs längre i den filosofin.
Lämna en kommentar:
-
Person med dragning åt JDM-OCD fantiserar efter att ha sett Shimano Dux !Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggÅterupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!
Men för att inte vara en Daiwa och för att vara en haspel ser den ju rätt okej ut.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Nice! Jag satte HG gear i min gamla Calcutta TE 201 DC för att få lite mer fart på den.Ursprungligen postat av Letho Visa inläggFick äntligen hem en av mina drömrullar
Shimano Calcutta Ocea 201HG
Får man med olika färger på centrifugalvikterna?
Lämna en kommentar:
-
Fick äntligen hem en av mina drömrullar
Shimano Calcutta Ocea 201HG
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
De senare gen av Stella är väl ganska problemfyllda så de är inte mycket att sukta efter. Men din kaffekvarn får man ändå säga att den ger ett visst habegär även för hopplös multifiskare som en annan. Blir intressant att höra mer sen efter du testat den.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggÅterupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!
Kunde inte låta bli att slå till när jag såg den enda haspelrulle jag suktat efter de senaste femton åren till ett "överkomligt" pris.
Visst, polarens Stella FK 2500 känns lite mer high-tech, smoothare och anno 2023. Men om två år kommer Stella FL och efter ett par vevtag på den känns den gamla FK'n som gräddvispen på lantstället och så börjar allt om igen...
Evergreen Opus-1 känns lite mer klassisk, om man får säga så. Mekaniskt en smula daterad, men samtidigt som produkt mer tidlös. Oavsett är förpackningen i en klass för sig; custom alu case. Man nästan glömmer innehållet, som dock står i en klass för sig. Likt de flesta andra high end JDM produkterna en orgie i ytbehandlingar/finish. Både taktil och för ögat. Lättringar blandas med borstad aluminium bredvid polerat stål och pianolack. Konsthantverk helt enkelt.
Så imorgon blir det in till söders och köpa lite lina. Fan, man behöver ju ett spö också för kaffekvarnar hänger väl på undersidan?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Återupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!
Kunde inte låta bli att slå till när jag såg den enda haspelrulle jag suktat efter de senaste femton åren till ett "överkomligt" pris.
Visst, polarens Stella FK 2500 känns lite mer high-tech, smoothare och anno 2023. Men om två år kommer Stella FL och efter ett par vevtag på den känns den gamla FK'n som gräddvispen på lantstället och så börjar allt om igen...
Evergreen Opus-1 känns lite mer klassisk, om man får säga så. Mekaniskt en smula daterad, men samtidigt som produkt mer tidlös. Oavsett är förpackningen i en klass för sig; custom alu case. Man nästan glömmer innehållet, som dock står i en klass för sig. Likt de flesta andra high end JDM produkterna en orgie i ytbehandlingar/finish. Både taktil och för ögat. Lättringar blandas med borstad aluminium bredvid polerat stål och pianolack. Konsthantverk helt enkelt.
Så imorgon blir det in till söders och köpa lite lina. Fan, man behöver ju ett spö också för kaffekvarnar hänger väl på undersidan?
Senast ändrad av barnmorskan; 2023-06-02, 17:43.
- Gillar 6
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 861 visningar