Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Något att bita i för den som kräver mer än 50 varv för att få upp den...

    /S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Blir framförallt kul att höra vad du tycker om "oturs"-spöt....vid tillfälle, när jag fått ihop mitt 7,3 fots MHX HM -3/4 oz som nu efter sju sorger och åtta bedrövelser äntligen är på väg från Rodpro.de i Tyskland, kanske vi skulle sammanstråla för lite borrefiske med de lätta multikitten...?

      /S
      Nu har grejerna kommit hit från staterna, en dag tidigare än ETD. Tack för det FedEx!

      Första intrycken av Omen Black spöt är ett enkelt WOW! Med eftertryck! Ser riktigt, riktigt bra ut. Snyggt och prydligt, bra detaljarbete och aktionen och klingan känns väldigt bra vid lite enkla lekmannatester hemma i köket. Otroligt sugen på att testa det nu. Provade att montera på mina rullkandidater också. Med Luna 103L balanserade spöt nästan bättre i handen än med Curado 101D, även fast totalvikten med Lunan blev märkbart högre. Frågan är hur det känns att fiska med efter ett par timmar. Men bra balans brukar ju vinna över lägre totalvikt, ska bli skoj att testa iaf.

      ABU Volatile spöt ser också riktigt bra ut, kvalitetskomponenter rakt igenom, bra byggkvalitet etc. Är väl inte 110% förtjust i att de lackat Fuji-rullfästet blankt, men det lirar bra ihop med resten av designen. Dock är det rätt mycket styvare än vad jag trodde att det skulle vara. Nu gör det absolut ingenting, då jag var lite fundersam om klassningen på 3/4-4oz skulle räcka till för Alien Eels och stora tailar. Den funderingen kan jag släppa nu! Tror inte att det har nåt som helst problem att hantera mina Swamp Donkees heller, och de klockar ju ändå in på ca 170g. Så precis som lillebror Veritas verkar Volatile-serien vara ordentligt underklassad, iaf med Europeiska mått mätt. Men de fiskar ju med en lite annan filosofi på andra sidan pölen, sätt maximal press på fisken direkt och lyft upp den i båten med spöt, ju fortare desto bättre
      Nåväl, som gäddpåk kommer det garanterat att funka perfekt, spöt är ju byggt för kustfiske i Kalifornien egentligen. Dessutom kommer det bli galet snyggt med det blå spöt med svarta foamgrepp och detaljer, tillsammans med min Record 41 med svart linspridare och NaCl-vev

      Kommentera


      • Idag kom mina kullager från Hedgehog. Rätt otroligt egentligen, gjorde beställningen i måndags och i tisdags skickades paketet med EMS från Tokyo. Imorse kl 08.10 knackar posten på dörren och levererar paketet. Detta till en löjligt låg fraktkostnad, mycket imponerande, och jag jobbar ändå med expresslogistik

        Åter till det viktiga, imorrn står aborrfiske på schemat och det ska bli mkt kul att testa lagren och bl.a. Omen Black spöt, som också gör sin premiär imorrn. Tror att kombon Omen Black och Curado 101D med Air BFS-lager kommer att bli kanon. Utförligare rapport kommer imorrn, nu blir det fredagsöl och rulltrim

        Kommentera


        • Gjorde min första import för nån vecka sedan. Det blev en shimano scorpion 1000xt. Liten trevlig rulle som sitter perfekt på mitt rst/lf suncaster light. Har kastat allt mellan 5-25g utan minsta bekymmer. Bromsen är silkeslen o det känns som att veva i smör. Så jag är kanonnöjd med rullen. O tack till barnmorskan som berättade lite mer om rullen o övertygade mig.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • Dagens premiär för Omen Black-spöt gick bra, spöt kastar fantastiskt och är mycket känsligt men har ändå bra kraft i klingan. Trevligt att jigga med tack vare låg vikt och snabb aktion, men styrde ändå en ursinnig 3kg gädda utan några som helst problem. Kastegenskaperna vara mycket bra tycker jag, även om spöt fick bra hjälp av rullen. Rullen för dagen var en Curado 101D med nya Hedgehog Air BFS-lager. Dessa kan jag varmt rekommendera, rullen blev betydligt vassare med dessa i och kastade längre och stabilare med de lätta betena.
            Summa summarum var det en kanontrevlig kombo av spö och rulle, och jag kan verkligen rekommendera Omen Black-serien från 13 Fishing ifall man letar spön till det lättare fisket. Det finns även ett antal haspelmodeller i serien, om man nu skulle vara lagd åt det hållet. Kullagren från Hedgehog måste också rekommenderas. De Air BFS-lager jag monterade är speciellt anpassade för beten upp till ca 15g och det märktes. Att pitcha en 2,5" Relax med liten skalle var inga problem, väldigt lite uppstartsmotstånd i de lagren. Har även två uppsättningar ZR-lager från Hedgehog monterade i andra rullar, men dessa har jag inte hunnit testa än.

            Kommentera


            • Kom just hem från Italien för att finna att jag fått ett paket. Jag hoppas att det är det sista steget från haspelrullen. Spolen är läskigt jävla tunn och skriker så fort man petar på den. Kort sagt; inget man står och rycker upp kundvagnar med. Rymmer hela 40-50m lina och har ett tilltalande yttre
              Återkommer efter test!

              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	390,6 KB
ID:	1770072

              Kommentera


              • ...den där rullen hade nog dottern gillat att få.....även om hon rynkade på näsan när pappsen föreslog fiskeprylar till önskelistan inför söndagens 10-årsdag........

                /S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • Import och import... Jag bor i samma land så det kanske ändå inte är importvara. Hursomhelst beställde jag just en Daiwa Lexa för £90. http://www.fishingmegastore.com/deal_of_the_week.html

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Danda Visa inlägg
                    Import och import... Jag bor i samma land så det kanske ändå inte är importvara. Hursomhelst beställde jag just en Daiwa Lexa för £90. http://www.fishingmegastore.com/deal_of_the_week.html
                    Hoppla, det var ett riktigt bra pris!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Kom just hem från Italien för att finna att jag fått ett paket. Jag hoppas att det är det sista steget från haspelrullen. Spolen är läskigt jävla tunn och skriker så fort man petar på den. Kort sagt; inget man står och rycker upp kundvagnar med. Rymmer hela 40-50m lina och har ett tilltalande yttre
                      Återkommer efter test
                      Hehe, helgrym rulle. Den spolen vill man inte ha några större bonusgädor på
                      Återkom gärna efter testfiske, nyfiken här bakom skärmen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X