Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Du kan alltid köpa en 200 OCEA modell, den har svs , så den är "körklar".
    Jag gillar x-drag faktiskt, den ger lite mer transparent känsla, tycker jag, men som sagt smaken är som baken.

    Shimano skriver så här om OCEA:
    (equipped ※ 200PG, 201PG, 200HG, in 201HG) SVS equipped

    Det jag inte vet om ocea är så mkt mer "robust", men det vore trevligt att få lite delar från Ocea över till D iaf som t. ex. linspridare.


    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 12:18.

    Kommentera


    • Det ska vara 6 st enligt japantackle.com (!) Shimano jp skriver inget om antalet.
      Och Ocea modellen bygger på samma platta som D modellen, så dom 3 fina skruvarna finns där. Jag kollade på sprängskissen, den ser ut som en kopia av D .... mer kan jag inte säga ...

      Click image for larger version

Name:	ocea.png
Views:	1
Size:	149,5 KB
ID:	1771183

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 12:32.

      Kommentera


      • Man önskar att Shimano hade prickat in alla önskningar i ett! En Ocea 301 med öppningsbar sida och sexpinnars SVS skulle jag köpa omedelbart. Jag har dock laborerat med tanken att köpa en Calcutta 12 i 201-storlek med öppningsbar "palmingplate" och köpa Oceas linförare som reservdel. Man får förvisso dras med x-drag (pun intended) men en lite robustare och ffa snyggare rulle.
        Har dock inte hittat någon som gjort transplatationen i östern. De flesta bloggande rullfanatikerna därborta verkar upptagna med finesskonstruktioner just nu.
        Ocea 301an är väl frågan om det funkar att byta spole då den helt saknar centrifugalbroms men om stativet är som på sprängskissen borde det ju bara vara att byta. Är väl dock värt att maila någon i Japan för att kolla om Ocea 201:an har sexpinnars SVS. Japantackles hemsida är inte alltid korrekturläst...

        Edit:
        Sprängskissen stämmer, Ocea 201HG har 3 pinnar:
        Click image for larger version

Name:	ocea.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	1771184c

        Går dock med all säkerhet att byta ut mot en sexpinnars från en Calcutta 12/D
        Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-06, 15:51.

        Kommentera


        • ..det där med att man valt plast i linföraren kan man ju debattera. Personligen tror jag att den håller gott och väl. Är ju inte helt ovanligt med just plast för just denna detalj, sen att det är snyggare med metall är en helt annan sak.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
            Sprängskissen stämmer, Ocea 201HG har 3 pinnar:
            Bra där! Förresten, vilken kul blogg du hittade!

            Där står så här:
            "In addition, because the outlet when turning or throwing sex will soon have to make a centrifugal brake, SHIMANO called SVS, factory installed only three to six slots, you can order parts if necessary to fill, but because I was a small fishing boat throwing things turn out less need, so suffice."


            ... och tre pinnar bör vara mer än tillräckligt, tycker jag. Jag använder inte mer än två på mina D modeller, så stabila är deras spolar. Att installera de resterande 3 pinnar ska gå, om man "tolkar" texten rätt.
            //T
            Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 15:55.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              ..det där med att man valt plast i linföraren kan man ju debattera. Personligen tror jag att den håller gott och väl. Är ju inte helt ovanligt med just plast för just denna detalj, sen att det är snyggare med metall är en helt annan sak.
              Håller med om att det säkert håller utmärkt. Jag har själv bara så svårt för estetiska/funktionella "cutbacks" för att spara ett par kronor i produktionskostnad och betalar hellre någon hundring till för att få allt inkluderat

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av MFEGFT
                Helt inne på samma tänk. Kostar man ändå på sig en rulle för denna summan så tycker jag att det är värt några extra hundringar för att få bort den "plastiga" looken (om möjlighet finns) från cutta D. Sen att plastföraren inte skulle hålla, det låter jag vara osagt då jag ej haft några som helst problem med dessa.

                Kör själv bara med 2 aktiva vikter på både 201 & 301 så det borde med andra ord duga med de 3 befintliga på Ocea 201.
                Skickade ett mail för nån vecka sen till Jun på japantackle ang just ev möjlighet att skifta spole mellan Ocea/calcutta. Har dock inte fått något svar ännu..
                Ja, man kan ju dessutom leka lite med olika vikter. Jag antar att bromsvikterna är av shimanos standardstorlek. Så t.ex gröna eller rosa vikter ger ju lite valfrihet. Dom har inte alltid bråttom i mailkorrespondensen i Yokohama om man inte lägger en order samtidigt

                Kan slänga ut några krokar och se om jag får napp. En Ocea 301 med SVS-spole framstår ju som en rätt vettig jerkrulle med det linupptaget. Alternativt en 201HG, Vid närmare granskning får jag nog backa från originaltanken på en Calcutta 12a med linförarbyte. Jag gillar snabbare linupptag. Drevbyte?
                Hatälskar när ett potentiellt inköp istället blir till en projektplanering

                Kommentera


                • Ja, krångla till det för 5 ynkliga cm och en annan linspridare. Lycka till!
                  Vintern är lång, som vi säger.
                  //T

                  PS: Jag skojar lite bara ....
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 18:25.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Ja, krångla till det för 5 ynkliga cm och en annan linspridare. Lycka till!
                    Vintern är lång, som vi säger.
                    //T

                    PS: Jag skojar lite bara ....
                    Skillnaden är ju trots allt 12cm dvs som ungefär som skillnaden mellan en Toro51 och en Toro51HS. Just nu kör jag en HS och tycker att 66cm som på Calcutta 12/D är lite för lite för min smak.
                    En linspridare är ingen liten sak! Det här är ju trots allt entusiast och importtråden

                    Kommentera


                    • själv dräglar man över ocea 301pg och jigger 1001pg.. känns som jag byter ut toron i vinter

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X