Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tog hem Hedgehog ZR-lager till min Tatula med senaste beställningen från de och nu har jag hunnit testa ett pass med de nya lagrena. Kan bara beskriva de som riktig toppklass! Kastar längre och lugnare med mindre ansträngning. Passade även på att polera ändarna på spolaxeln när rullen var isär.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Min uppfattning är denna är kanske min bästa rulle från 5 till 35g ( eller kanske mer) . Har du läst recensionen jag har skrivit? Det är värt att nämnda att den här rullen har alla fördelar och nackdelar som LP rullar har om man jämför den med runda rullar i samma prisklass. Rullen är ganska ny, så den är under "utvärdering" fortfarande.

      DC bromsen på denna rulle är den första DC bromsen anpassad för flätade linor och det sägs att denna DC modul är den mest avancerad av alla. DC modulen på Calais är den som är bredast med "tiotusental" inställningar, något som gör att man kör på L eller W mode hela tiden.

      Denna rulle kommer jag att använda för alla möjliga fiskemetoder i ovan nämnd viktintervall. "One reel to rule it all"
      För hö fiske tycker jag att min TEDC balanserar bättre på lite längre spön, vilket är viktig för mig.

      Lite filmer:

      http://tv.shimano.co.jp/movie/tv/tsuri_roman_058/
      http://tv.shimano.co.jp/movie/promot...2012_exsence1/
      http://tv.shimano.co.jp/movie/original/tsurikibun_115/
      http://tv.shimano.co.jp/movie/tv/tsuri_roman_076

      //T

      Tack, låter bra det där! - jo jag har läst vad du sagt i denna tråd men kanske inte riktigt tagit in allt Min utgångspunkt för min första DC-rulle är nyfikenhet, utifrån ställbar broms och om möjligt, få en något kastsäkrare rulle med goda(re) kastlängder med allt utom finessbeten upp till säg 40-50g jämfört en vanlig centrifugalbromsad shimanorulle. Verkar som om jag är hyfsat rätt ute så här långt. För/nackdelar LP kontra runda rullar känner jag inte till fullo, får läsa tråden en gång till så vida det inte rör uppenbara saker som grepp, linföraravstånd från spole, balans på spöt eller att runda rullar ofta är stabilare/tyngre p g a andra materialval.
      Apropå hö-fiske, förstår att TEDC´s vikt balanserar långa spön bättre - är det också så att dess spolstorlek är bättre anpassad till höga varvtal/långa kast med kompakta 25g än vad Exsence är? Om jag av ngn anledning vill kliva upp en lindimension, rymmer den säg 100m Tracer braid 0,18 tro? Just spolens relativa litenhet gör att jag så smått börjar titta åt Shimano Chronarch CI4+... Lite rådvill nu men vill/måste beställa snart

      Kommentera


      • OK, jag tycker att du har lite för högt ställda krav på denna rulle, men kanske du är inte så långt ifrån ändå.

        Denna rulle är ingen finess rulle, enligt det jag fick veta från cyberbekanta som har köpt den och säljaren som är mkt rullkunnig. Denna rulle är byggd som en kustfiskerulle för att fiska "seabass", dvs att den är en fiskerulle som man kallar för "light inshore reel", på svenska skulle vi säga havsöringsrulle. Riggar man kastar när man är ute efter seabass i Japan väger någonstans mellan 7 och 25g vilket motsvarar vikten på betena jag fiskar havsöring med. Att jag var nöjd med hur den hanterade 5g beten, ser jag mer som en bonus!

        Men denna rulle är inte köpt för att ersätta min TEDC i första hand, utan tanken är att ha den som abborre eller "sniprulle". I mina vatten får man många snipor på långsmala wobblers och denna dc broms är otroligt stabil för att kunna kasta dessa beten, mkt bättre än mina CQ rullar har jag kunnat konstatera under den korta tiden jag har haft den. Dessutom den är förstärkt i rullhuset om man jämför med rätt stabila lågprofilare som en chronarch 101D7. Det är klart att man kan inte få allt, rullen väger lite mer än vanliga rullar i samma storlek. Jiggfiske med jiggar upp till 20-25g är en av mina favorit fiskemetoder och som du kanske förstår kommer denna fiskerulle att kunna klara det galant oxå.

        DC bromssystem kan vara lite överflödigt om man inte behöver justera den hela tiden, som t. ex. vid kusten. Ska man fiska i områden där inte blåser så jätte mkt eller om man inte behöver förflytta sig hela tiden, dvs att man har nästan samma vindriktning under fisketuren, då fungerar det att fiska med lite mer traditionella bromssystem minst lika bra, om man är inte ute efter långa kast såklart. Jag ville ha bekvämlighet i första hand och rullens storlek passar mig väldigt bra, vilket gör att jag kommer att använda den till lite olika fiskemetoder och som inte kräver en relativ lätt rulle.

        Du hade en fråga ang lindimension och visst jag tror att 100m Tracer braid 0,18 sulle du kunna spola på rullen.

        Små runda rullar i nästan samma prisklass som den här rullen är otrolig stabila, välbyggda, raffinerade, med andra ord, det är en ren njutning att fiska med dom, vilket är något att tänka på oxå.

        Innan jag bestämde mig för just Exsence tittade jag ordentligt på två rullar till: Chronarch CI4+ och T3MX. Visst denna rulle är något dyrare, men den känns som en mkt prisvärd rulle. Frågan är om man kan säga prisvärd om den kostar runt 400 USD? Det vet jag inte, men det är så det känns. Att jag valde just Exsence är för att den känns mer mångsidig och raffinerad än de andra två.

        Häls //T

        PS: Här jämför man Exsence rullen med andra lite mer kända rullar. ( bilderna är lånade)

        Exsence DC & Zillion

        Click image for larger version

Name:	jxf9.jpg
Views:	3
Size:	79,6 KB
ID:	1771226
        Click image for larger version

Name:	sb8v.jpg
Views:	3
Size:	71,1 KB
ID:	1771227

        Exsence DC & 13metanium XG

        Click image for larger version

Name:	73fn.jpg
Views:	3
Size:	83,0 KB
ID:	1771228
        Click image for larger version

Name:	mfv5.jpg
Views:	3
Size:	70,2 KB
ID:	1771229


        Exsence DC & scorpion 1001XT

        Click image for larger version

Name:	40qm.jpg
Views:	3
Size:	80,5 KB
ID:	1771230
        Click image for larger version

Name:	frfv.jpg
Views:	3
Size:	71,5 KB
ID:	1771231

        Exsence DC & aldebaran BFS XG

        Click image for larger version

Name:	u7oe.jpg
Views:	3
Size:	87,2 KB
ID:	1771232
        Senast ändrad av tonyex; 2013-12-11, 21:38.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
          Tog hem Hedgehog ZR-lager till min Tatula med senaste beställningen från de och nu har jag hunnit testa ett pass med de nya lagrena. Kan bara beskriva de som riktig toppklass! Kastar längre och lugnare med mindre ansträngning. Passade även på att polera ändarna på spolaxeln när rullen var isär.
          Ja, dom är helt klart i en klass för sig!

          Kommentera


          • Finemang tonyex, sånt där underlättar i valen och kvalen! Skoj att vi båda spanat in samma tre rullar:-) Nu blir det sannolikt en Exsence DC och en T3 MX, tack!

            Kommentera


            • Idag kom Tomten hem till mig......

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
                Idag kom Tomten hem till mig......
                Vad hade han i säcken då?

                Kommentera


                • då var denna julen förstörd.....

                  Idag kom mitt JDM-set hem till mig. Men oturen har varit framme och spötoppen är knäckt! nu blir det till att kontakta säljaren och se om de har något förslag eller om försändelsen var försäkrad. Annars så får jag väl laga spöt och ha det lite kortare.

                  Jag sökte ett set för att komplettera luckan jag har mellan lätt haspel (<20gram) och gäddspinn (>50 gram). Med setet kommer jag mest fiska gädda och abborre samt jigga gös. Kanske vid något enstaka tillfälle kasta lite efter havsöring från land.

                  I början var jag ute efter en Ryoga, men efter att ha startat ett litet infekterat gräl här i tråden så satt jag mig ner och scannade markanden och började speca vad jag ville ha av min rulle. Jag kom fram till:
                  - Vänstervevad
                  - En jävla massa kullager
                  - Magnetisk broms, gärna Magforce-Z (jag gillar skarpt hur min Luna kastar)
                  - Lång vev
                  - Saltvattenbeständig
                  - Lättad och grund spole
                  - Hög utväxling
                  - Låg vikt

                  Och för spöt:
                  - 2-delat
                  - kastvikt max 2oz
                  - >7'
                  - Låg vikt

                  Så efter en förstudie som kan mätas i arbetsveckor har jag äntligen bestämt mig och idag kom paketet....

                  En Daiwa Zillion PE-SP 7.9L som har matchats med ett Major Craft Volkey Over Seven VKC-762H

                  Allt känns riktigt skönt, men smolket i glädjebägaren är just att toppen är av

                  Zillionen kommer laddas med S8S 0,18mm
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av leg_lock; 2013-12-16, 18:48.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
                    då var denna julen förstörd.....

                    Idag kom mitt JDM-set hem till mig. Men oturen har varit framme och spötoppen är knäckt! nu blir det till att kontakta säljaren och se om de har något förslag eller om försändelsen var försäkrad. Annars så får jag väl laga spöt och ha det lite kortare.

                    Jag sökte ett set för att komplettera luckan jag har mellan lätt haspel (<20gram) och gäddspinn (>50 gram). Med setet kommer jag mest fiska gädda och abborre samt jigga gös. Kanske vid något enstaka tillfälle kasta lite efter havsöring från land.

                    I början var jag ute efter en Ryoga, men efter att ha startat ett litet infekterat gräl här i tråden så satt jag mig ner och scannade markanden och började speca vad jag ville ha av min rulle. Jag kom fram till:
                    - Vänstervevad
                    - En jävla massa kullager
                    - Magnetisk broms, gärna Magforce-Z (jag gillar skarpt hur min Luna kastar)
                    - Lång vev
                    - Saltvattenbeständig
                    - Lättat och grund spole
                    - Hög utväxling
                    - Låg vikt

                    Och för spöt:
                    - 2-delat
                    - kastvikt max 2oz
                    - >7'
                    - Låg vikt

                    Så efter en förstudie som kan mätas i arbetsveckor har jag äntligen bestämt mig och idag kom paketet....

                    En Daiwa Zillion PE-SP 7.9L som har matchats med et Major Craft Volkey Over Seven VKC-762H

                    Allt känns riktigt skönt, men smolket i glädjebägaren är just att toppen är av

                    Zillionen kommer laddas med S8S 0,18mm
                    Bara att gratulera till en otroligt fin rulle! Och beklaga den knäckta spötoppen. Du får försöka lösa nåt med säljaren, japanerna brukar vara grymt tillmötesgående mot kund så det ska nog gå bra. Och njut ordentligt av rullen, så glömmer du snart den lilla incidenten med spöt

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
                      då var denna julen förstörd.....

                      Idag kom mitt JDM-set hem till mig. Men oturen har varit framme och spötoppen är knäckt! nu blir det till att kontakta säljaren och se om de har något förslag eller om försändelsen var försäkrad. Annars så får jag väl laga spöt och ha det lite kortare.

                      Jag sökte ett set för att komplettera luckan jag har mellan lätt haspel (<20gram) och gäddspinn (>50 gram). Med setet kommer jag mest fiska gädda och abborre samt jigga gös. Kanske vid något enstaka tillfälle kasta lite efter havsöring från land.

                      I början var jag ute efter en Ryoga, men efter att ha startat ett litet infekterat gräl här i tråden så satt jag mig ner och scannade markanden och började speca vad jag ville ha av min rulle. Jag kom fram till:
                      - Vänstervevad
                      - En jävla massa kullager
                      - Magnetisk broms, gärna Magforce-Z (jag gillar skarpt hur min Luna kastar)
                      - Lång vev
                      - Saltvattenbeständig
                      - Lättad och grund spole
                      - Hög utväxling
                      - Låg vikt

                      Och för spöt:
                      - 2-delat
                      - kastvikt max 2oz
                      - >7'
                      - Låg vikt

                      Så efter en förstudie som kan mätas i arbetsveckor har jag äntligen bestämt mig och idag kom paketet....

                      En Daiwa Zillion PE-SP 7.9L som har matchats med ett Major Craft Volkey Over Seven VKC-762H

                      Allt känns riktigt skönt, men smolket i glädjebägaren är just att toppen är av

                      Zillionen kommer laddas med S8S 0,18mm
                      Sjukt sköna prylar, men fy fan vilken osis med spöt. Zillion PE är ju så grymt frän!
                      Hoppas att det löser sig snabbt och lätt. Jag hade ett kullager som strulade (japanköpt), skickade ett mail och fick ett nytt med EMS fyra dagar senare. Så servicen brukar vara utmärkt!
                      Jag gillar VKC-762H skarpt! Det korta bakhantaget gör ju att man får mer klinga att ladda. Inte illa vad man får för dom pengarna!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 845 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X