Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag åker till staterna efter jul och då ska diverse fiskeartiklar inhandlas. Det bästa är att man bor granne med bass pro shops så blir en del häng där. Har kikat in Raymarine wi-fish. Ett ekolod likt vexilar sonarphone där man får upp själva bilden på sin mobilen eller surfplatta. Man ska också kunna se en realtids bild under ytan. Allt detta får man för 199dollar inkl. givare.

    Får bli en liten uppdatering när man testat det!

    //Calle
    DEN SOM INTE FISKAR, LEVER INTE

    Kommentera


    • Breniousen hade onekligen varit kul att testa, dock vill jag få på lite mer lina. Får leta vidare efter nått kul runt 1500-2000kr

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Cryfish Visa inlägg
        Breniousen hade onekligen varit kul att testa, dock vill jag få på lite mer lina. Får leta vidare efter nått kul runt 1500-2000kr
        Ska du jiggfiska upp till 25 gram finns många kul rullar att välja på i den prisklassen!
        Har du någon lägsta betesvikt som rullen måste kunna hantera?

        Kommentera


        • Ingen lägsta vikt, kör sällan skallar under 7g. Har inget riktigt behov för de lättaste prylarna. Till haspelspöt har jag en stradic c14 som jag är väldigt nöjd med, men nu vill jag ha ett multikit också :-)

          Kommentera


          • Skalle på 7 gram innebär i nästan samtliga fall en totalvikt på över 10 gram.
            Det klarar i stort sett varenda modern, lite mindre lågprofilare så det är egentligen bara välja och vraka.

            Jag ska ju ha en rulle till ett liknande fiske men med snäppet lägre vikt (cirka 6-18 gram) och får nog erkänna att jag snöar
            in mig mer och mer på Daiwa Alphas SV. Den bör ha både kastprestanda, slirbroms och linkapacitet som räcker till.
            Dessutom är det en ganska billig rulle.

            Men visst, 10-25 gram klarar min oldschool Conquest 100 fantastiskt bra och den kostade inte särskilt många slantar. Dock väldigt lätt begagnad, från Japan.

            Kommentera


            • Alpha ser fin ut och rymmer ju lina så jag ska klara mig. Frågan är bara om jag vill frångå shimano

              Kommentera


              • Du JontaK, varför inte en T3 SV, 1016 eller T3 MX med 3D Mag? Lär bli en raritet om den gått ut produktion... Jag har den senaste med originalspole, meningen var att sätta dit en SV-spole för lite lättare fiske men jag har redan en Exsence så originalspolen lever än...En SV lär klara de kastviktskriterier du har riktigt bra, snygg dessutom (tycker jag), kan nog hittas beg till rimligt pris..

                Kommentera


                • Cryfish, jaha du är en sådan!
                  Skämt åsido, Shimano har också flera bra rullar i nämnda prisklass. Tonyex lär förr eller senare dyka upp och informera om dem. Jag har egentligen bara provfiska ett gäng Shimano LP men tyvärr inte levt med dem längre perioder, gamla Conquest-serien kan jag däremot rekommendera då en 50 eller 100 är enormt prisvärd och användbar.
                  Jag gillar både Shimano och Daiwa och i det klassiska segmentet -1oz tycker jag märkena är ganska jämbördiga.
                  Får se vad jag själv väljer, det finns mycket att dregla över.

                  Anteman, det räcker nu!
                  Jag är i en väldigt känslig period av mitt rullväljande, det där "jag tar emot alla förslag och ändrar mig tre gånger om dagen"-stadiet.
                  T3-serien är inte dum alls men jag har nu börjat snegla på något som redan är en raritet i dubbel bemärkelse:
                  Daiwa TD-Z 103H Type-R+ med ZPi RC-002-spole, MUMS!
                  Eller en TD-Z med ZPi Blue Emblem-spole.
                  Dessa två spolar är enligt de mer invigda det bästa man kan stoppa i sin Daiwa. Jag har aldrig provat men kan inte säga annat än att jag är ordentligt sugen på det.

                  Kommentera


                  • He, he, ja det finns mycket att välja på även för en halvt oinvigd som jag, men en Daiwa TD-Z 103H Type-R+ - då pratar vi inte längre om drygt 200 USD eller?

                    Kommentera


                    • Nja, lite beroende på hur mycket is jag orkar ha i magen så handlar det om cirka $200-250 för en Type-R+ med ZPi-spole.
                      Går att hitta något lite billigare och mycket dyrare också. Sen är varken rullen eller RC-spolarna några extrema finessprylar men ska hantera ner mot 5 gram helt okej.
                      Den stora fördelen är att spolarna i fråga ska vara lika trygga som en SV men inte ha riktigt lika bromsande effekt.
                      Kan det vara reklamsnack av fanboys? Ja, fullt möjligt men det är ju gott om reklamsnack om många andra rullar här och på alla andra forum så jag blir smått sugen på att testa något ovanligt som det inte pratas om lika ofta. Gå in med öppet sinne och göra en egen bedömning.
                      Men vet vet, kanske blir det en trimmad 2500C, en Conquest, MGX, Alphas eller någon annan "dussinrulle".

                      Jag håller mig dock gärna till Daiwa, varför är svårt att förklara.
                      Jag gillar Daiwas allmänna karaktär, har väldigt lätt för att skruva med Daiwas rullar och har ganska lätt att gissa mig till vilken av deras modeller som passar mitt fiske.
                      Tar gärna hem något exotiskt japanskt. Inte för att det är varken fräckt eller ovanligt utan för att det är så förbannat roligt att testa något nytt som jag aldrig upplevt tidigare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X