Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Daiwa ryoga shrapnel C3000 i sverige för knappt 4500:- i butik.. Kanske ngt för Daiwafans som inte vill importa?
    Kommer finnas än billigare snart

    Kommentera


    • Är det inte så att den snygga men något breda Shrapnel bara har en invändigt justerbar 2-vikts centrifugalbroms? För de pengarna vill jag absolut ha en utvändig Ryoga Magforce Z-broms...
      Senast ändrad av anteman; 2017-02-09, 22:54.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman
        Är det inte så att den snygga Shrapnel bara har en invändigt justerbar 2-vikts centrifugalbroms? För de pengarna vill jag absolut ha en utvändig Ryoga Z-broms...
        Jo, visst har Shrapnel tvåstiftbroms.
        Det har möjligen sina fördelar till fisket rullen är utvecklad för, snakeheadfiske vill säga.
        Jag har ännu inte provat Shrapnel till fiske, däremot känt på den och även öppnat rullen.
        Måste säga att den, föga förvånande, känns extremt välbyggd. Allting sitter precis där det ska och rullens mekaniska känsla
        är verkligen klockren.

        Jag kan däremot tycka att den skulle passa bättre för svenskt gäddfiske om den hade just externt justerbar Magforce men möjligen passar
        tvåstiftaren bra ihop med rullens övriga uppbyggnad och karaktär.
        Den har dock fyra eller sex kullager för mycket. Jag förstår inte vitsen med 12 kullager i en rulle för så tungt fiske rullen är framtagen för.
        Frikoppling, drivning och inte minst stativ och gavlar ser ut att vara av riktigt bra klass. Minst sagt "Conquest-känsla".

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Är det inte så att den snygga men något breda Shrapnel bara har en invändigt justerbar 2-vikts centrifugalbroms? För de pengarna vill jag absolut ha en utvändig Ryoga Magforce Z-broms...
          Dem kunde åtminstone limmat fast en magnet på en bult eller meka dit en viscokoppling.

          Kommentera


          • Yes! Äntligen kommer det nya potentiella gädd rullar från Shimano, Tranx i 300 och 400 size

            Kommentera


            • Äntligen lite Megabass gummi i gäddsize för långsamt fiske! Samt deep divers från strike king 6tum och nedåt plus lite roligt från LiveTarget smutt med mer udda bassbeten nu skall bara isen släppa och tiden hittas...

              Click image for larger version

Name:	Swimbaits.jpg
Views:	1
Size:	759,4 KB
ID:	1783690Click image for larger version

Name:	Cranks.jpg
Views:	1
Size:	874,7 KB
ID:	1783691
              Senast ändrad av Monkey; 2017-02-27, 06:30.

              Kommentera


              • Efter att ha importerat en hel del rullar för många år sedan har det stått ganska still på rullfronten här hemma. Mest har det handlat om att bygga egna och andras runda Ambassadeurer.
                Har senaste två åren fått blodad tand igen och plockat hem en Alphas R, några Daiwa Pixy, någon Conquest och ett par små Millionairer och nu är det dags att pröva lite nytt gammalt.

                Click image for larger version

Name:	NyttfrånJapan01c.jpg
Views:	1
Size:	333,1 KB
ID:	1783706
                Millionaire Blue Backer Bay Area Special 200BB.
                En rulle jag sneglat på sedan den såldes ny i Japan.
                Tämligen udda modell funktionsmässigt med sin 200-storlek, centrifugalbroms och synkad spridare. Tanken är att den ska ta över från min hemmabyggda Ambassadeur 4500 och agera primär gäddrulle.
                Har egentligen ingen aning om prestandan. Den rulle jag provat som varit någorlunda jämförbar är Luna 300 men 200BB är väldigt mycket smidigare och mer ergonomisk. Troligen är karaktären annorlunda också med tanke på spolens dimensioner.
                Får för mig att Centriflex ihop med synkad spridare kan funka helt okej för min typ av fiske.

                Rullköpet är en chansning, går den inte hem så var rullen åtminstone billig. Hyfsat skick för att vara begagnad också.

                Click image for larger version

Name:	NyttfrånJapan01a.jpg
Views:	1
Size:	672,8 KB
ID:	1783707
                Hög tid att lilla Bay Casting 103 fick en storebror.
                Bonus med originalkartong och dokument till båda rullarna. Inte helt vanligt vid begagnatköp av äldre rullar i Japan.

                Click image for larger version

Name:	NyttfrånJapan01e.jpg
Views:	1
Size:	327,9 KB
ID:	1783705
                Alphas F.
                En annan ny bekantskap. Jag har tidigare haft hemma vanliga Alphas och Alphas R.
                Lite bortglömda rullar som ger otroligt mycket prestanda för pengarna.

                Click image for larger version

Name:	NyttfrånJapan01h.jpg
Views:	1
Size:	707,3 KB
ID:	1783703
                En ganska många år gammal rulle som knappt verkar vara använd. Fantastiskt mjuk och tyst gång, distinkt frikoppling.
                Bonus med öppna keramhybridspollager som är i strålande skick.
                Rullen ska engqvist här på forumet ha efter en liten genomgång, kommer sitta bra på ett Zillion 1/8-5/8oz!

                Click image for larger version

Name:	NyttfrånJapan01g.jpg
Views:	1
Size:	480,4 KB
ID:	1783704
                Passade på att plocka med lite prylar till framtida customspön också. ACS, PTS, TVS samt Ti/Torzite från Fuji och några spögrepp.

                Kommentera


                • Click image for larger version

Name:	DSC_0283.jpg
Views:	1
Size:	732,6 KB
ID:	1783708

                  Lite nytt spännande på gång nu. Dels den gamla alphas som finns hemma hos jonta för genomgång. Men även en helt ny rulle kom hem nyligen också.
                  Daiwa SV 103
                  Helt enkelt den gamla riktiga zillion som är uppdaterad med sv spole och bättre lameller. Övrigt nästan identisk med gamla zillion. En rulle för oss tjurhuvuden som tyvärr inte imponeras av daiwas alla nya finesser.

                  Kommentera


                  • Fin rulle JontaK, bör funka utmärkt på ett ABU Volatile 7'9"... Berätta sen hur den kastar..
                    Senast ändrad av anteman; 2017-03-03, 21:58.

                    Kommentera


                    • @engqvist : kartongen ser lite sliten ut. //T
                      PS: Bra köp!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X