Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Jag hittade den här rullen för ett otroligt bra pris, så jag kunde inte låta bli. Jag gillar verkligen hur dessa egi-rullar med väldigt grund spole kastar. Dessutom råkar den här modellen, Shimano Sephia SS C3000S, vara otroligt snygg.
    Upplever du någon skillnad mot en grund spole och en vanlig spole som är välfylld?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

      Upplever du någon skillnad mot en grund spole och en vanlig spole som är välfylld?
      Ja, det gör jag. Linan gräver inte ner sig lika lätt hos en grund spole, som hos en djupare spole. Det här är inget du märker för än du börjar fiska med grunda spolar och jämför dessa med en djup. Det blir liksom en friare känsla när du kastar eftersom att friktionen inte är densamma. Kastlängden är generellt sett ganska lik däremot, med någon meter eller två till fördel för den grunda spolen.

      Kommentera


      • Har en Metanium DC som skulle må bra av en grundare spole, spolar på 150 meter 0.11 SW smooth 8 och det är inte ändå fullt, meningslöst när man bara använder de yttersta 30-40 metrarna. Några tips på sådan spole?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Har en Metanium DC som skulle må bra av en grundare spole, spolar på 150 meter 0.11 SW smooth 8 och det är inte ändå fullt, meningslöst när man bara använder de yttersta 30-40 metrarna. Några tips på sådan spole?
          Det är klurigt när det kommer till DC-spolar. Jag skulle säga, ifall du tycker det är viktigt att fylla upp spolen, kör på mer eller tjockare backing. Annars brukar mina spolar sällan vara uppfyllda, då mindre lina innebär mindre vikt, vilket i sin tur innebär längre kast med framförallt lättare beten. Jag spolar ofta på lina på tre fjärdedelar av spolen, ibland lite mindre än så.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Det är klurigt när det kommer till DC-spolar. Jag skulle säga, ifall du tycker det är viktigt att fylla upp spolen, kör på mer eller tjockare backing. Annars brukar mina spolar sällan vara uppfyllda, då mindre lina innebär mindre vikt, vilket i sin tur innebär längre kast med framförallt lättare beten. Jag spolar ofta på lina på tre fjärdedelar av spolen, ibland lite mindre än så.
            Jag kastar inte superlätta beten och kastar längre när spolen är fylld med 150 meter än när den är halvfylld, kör bromsläge 2 och beten mellan 12 och 17 gram.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              Jag kastar inte superlätta beten och kastar längre när spolen är fylld med 150 meter än när den är halvfylld, kör bromsläge 2 och beten mellan 12 och 17 gram.
              Isåfall bör du fylla upp med tjockare lina som backing skulle jag säga.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Isåfall bör du fylla upp med tjockare lina som backing skulle jag säga.
                Jo, det är ju alternativet eftersom det verkar dåligt med grunda DC-spolar. Eller köpa en Metanium 20.

                Kommentera


                • Min gamla alphas har fått en ny lekkamrat. Gloomis IMX magbass. 6,6 fot 3/4oz import från Frankrike. Blir premiär för spöt imorgon.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Min gamla alphas har fått en ny lekkamrat. Gloomis IMX magbass. 6,6 fot 3/4oz import från Frankrike. Blir premiär för spöt imorgon.

                    Loomis gör fina spön
                    Men måste fråga eftersom jag inte är så uppdaterad på lätta prylar, kör du abborre med detta spö eller vad är siktet?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg


                      Loomis gör fina spön
                      Men måste fråga eftersom jag inte är så uppdaterad på lätta prylar, kör du abborre med detta spö eller vad är siktet?
                      Jag kör allt som vill hugga på mindre beten. 20g atom är ett grymt bete på större abborre. Men även gäddan gillar det.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X