Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Import och entusiastprylar!
Collapse
X
-
- Gillar 2
-
Ursprungligen postat av orm Visa inlägg70-size har jag, Daiwa Millionaire CT SV 70. Den är perfekt för de vikter du är ute efter. Finns väll fortfarande att få tag på i vissa butiker för en rimlig slant. Du skulle gärna få testa min, men jag har svårt att öronmärka tid för sådana aktiviteter. Men en vardag efter jobbet i Sthlm City när solen fortfarande är uppe kan vi nog grejja framåt våren!
Jag drar gärna å fiskar sen när vädret blir lite varmare, vill ju gärna testa din mörrum oxå.
Jag har dock råkat köpa en millionaire oxå
Hade eg inte råd men kunde inte låta bli.
Cq50 testade jag i Trosa förra helgen, på ett expride -10g.
Riktigt trevlig att slänga en lite Caroline rig.
- Gillar 1
Kommentera
-
- Gillar 6
Kommentera
-
Tja ba, jag har fått lite skumma linbrott vid kast som inte varit så våldsamma, då detta gäller på en grund 'aftermarket'spole tänkte jag att det är ok att jag skriver skriver min fråga i denna tråd.
Jag spolade om spolen för ett tag sen och det såg då ut så här, det kan väl inte vara rätt?
Rullen är en daiwa millionere ct70
Spolen är en roro x.
1 Foto
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inläggTja ba, jag har fått lite skumma linbrott vid kast som inte varit så våldsamma, då detta gäller på en grund 'aftermarket'spole tänkte jag att det är ok att jag skriver skriver min fråga i denna tråd.
Jag spolade om spolen för ett tag sen och det såg då ut så här, det kan väl inte vara rätt?
Rullen är en daiwa millionere ct70
Spolen är en roro x.
Tycker linan ser väldigt löst påspolad ut vilket kan leda till att övre lager skär ner. Ser dessutom ut att vara ganska mycket lina på (om det nu är en "luftig" finesse-spole du har). Mer än 40-50m på en finessespole är i mitt tycke galen overkill. Man skall i princip tömma hela spolen vid längsta möjliga kast eftersom man strävar efter så absolut lite roterande massa (extralina) som möjligt. Jag skulle riva av lite lina och börja med att testa det...
Sedan är det ganska stor skillnad på linor i tunna dimensioner. En av mina go-to linor i grövre dimensioner Sufix 832 är helt hopplös i tunnare dimensioner. Om man inte kör mono eller FC tycker jag täta och rejält silikoniserade flätlinor som Sunline Siglon x8/ADV funkar bra i tunna dimensioner.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
Så det blev en Millionaire 70 till slut. Attaboy!
Tycker linan ser väldigt löst påspolad ut vilket kan leda till att övre lager skär ner. Ser dessutom ut att vara ganska mycket lina på (om det nu är en "luftig" finesse-spole du har). Mer än 40-50m på en finessespole är i mitt tycke galen overkill. Man skall i princip tömma hela spolen vid längsta möjliga kast eftersom man strävar efter så absolut lite roterande massa (extralina) som möjligt. Jag skulle riva av lite lina och börja med att testa det...
Sedan är det ganska stor skillnad på linor i tunna dimensioner. En av mina go-to linor i grövre dimensioner Sufix 832 är helt hopplös i tunnare dimensioner. Om man inte kör mono eller FC tycker jag täta och rejält silikoniserade flätlinor som Sunline Siglon x8/ADV funkar bra i tunna dimensioner.
Jo jag har fundrat på att spola bara mono och det kan vara för mycket lina, den va så tunn så det bara flög på utan att komma upp till kanten. Det jag funderar på är om linan verkligen är spolad ända ut i kanten det blir som förhöjningar innan kanten och sen tunnt längst ut, jag får för mig att linan sen trasslar där ute i kanten och det är det som lett till märkluga linbrott för det har inte blivit några skatbon men att jag tror att linan blivit lindad över sig själv på nått skumt sätt.
Köpte spolen till min alphas ct70 och där upplevde jag inte detta problem.
/Tommy
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
Tja ba.
Jo jag har fundrat på att spola bara mono och det kan vara för mycket lina, den va så tunn så det bara flög på utan att komma upp till kanten. Det jag funderar på är om linan verkligen är spolad ända ut i kanten det blir som förhöjningar innan kanten och sen tunnt längst ut, jag får för mig att linan sen trasslar där ute i kanten och det är det som lett till märkluga linbrott för det har inte blivit några skatbon men att jag tror att linan blivit lindad över sig själv på nått skumt sätt.
Köpte spolen till min alphas ct70 och där upplevde jag inte detta problem.
/TommyDå blir den mer lättkastad också.
Avståndet till linspridaren är ju avsevärt kortare på en millionaire (ca 20mm från spolaxeln) jmf med Alphas (ca 30mm från spolaxeln). Oavsett är ju 70-spolarna extremt smala så du borde som sagt inte ha några mekanisk orsak till varför linuppläggningen blir ojämn...
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVid vilka dimensioner blir 832 sämre?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
Jag tycker att under 0,18 blir den alldeles för lösvävd och kan på så sätt variera i "volym". Borde kanske testa att siliconspreja och "spänna" ordentligt men har aldrig upplevt samma problem med andra linor jag i huvudsak gillar.
blev lite ot ovan, men nu till ordningen. En importfråga, törs man ta hem en 15 Metanium DC från Japan?
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
-
Hittade av en slump denna wobbler i vasskanten. Jag indentifierade direkt den som en Zalt, men insåg...4 Foton
-
2025-05-04, 21:13 -
-
av dhaglundFick nyss tag på en Ambassadeur 2000. Modellen är från 1966 - 1968 kanske?
Är det något...2 Foton-
2025-05-04, 20:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 813 visningar
0 gillar