Fiskeset till 6-åring. Tips och råd behövs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeset till 6-åring. Tips och råd behövs.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeset till 6-åring. Tips och råd behövs.

Hej gott folk.

Vi ska införskaffa ett fiskespö till vår dotter på 6 år. Köpte för lite sedan ett ABU junior, vilket snedköp, det hamnar på förvaringen och ska bytas ut mot något bättre (lär inte vara så svårt). Setet Abu junior kan få vem som helst att aldrig mer vilja hålla i ett fiskespö, än har det inte blivit så och jag vill byta ut det lite kvickt och lätt.

Spöet tror jag ABU devil 6,6 tums blir bra.

Rulle tänker jag mig Abumatic 170 eller möjligtvis 120, vad är skillnaden? Är de i samma storlek, vi pratar ju om ganska små händer.
    Är 170 märkbart bättre än 120?

Vad tror ni om kombinationen? Är det en bra bra kombination till en 6-åring?

Fisket kommer mestadels att ske från båt.

Mvh
    Tedde

Läsvärt i sammanhanget: http://www.fiskesnack.com/forum/show...abumatic-170in

Kommentera

Jag köpte Ugly Stik Junior Combo till systersonen som är fyra år. Nu har han inte hunnit ha det så länge men under de tre dagarna jag fiskade med honom fungerade det utmärkt.

A bad day of fishing is better than a good day of work.
      http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Såg att många tyckte man kunde gå på haspel direkt, men jag gillar enkelheten med en inkapslad rulle, jag vill inte att hon ska tycka utrustningen känns invecklad.

Började själv med en inkapslad Elbe för 30 år sedan, tror nästan den finns kvar någonstans i gömmorna

Kommentera

Daiwa har bra inkapslade rullar så som silvercast och goldcast tex.

Kommentera

Gå på haspel!
            Har en dotter som fyller sex på lördag, hon vill bara använda haspel. Lite svårare med bygel i början men har du tålamod de två första gångerna så flyter det på bra sen. Åker ni med drag efter båt eller metar från båt är det lättare med haspel. Ett schyst barnset tycker jag är 7 fot upp till 25 gram och nylonlina på 0:30 till en kostnad av ca 400 kronor.

Lycka till med det nya setet vad det än blir!

Kommentera

Jag köpte sportfiskarnas set i fiske butiken här i stan och jag tycker de setet är lysande för den slanten. Jag har köpt det två år i rad till mina barn som fyllt sju. Haspelrulle och spö, lina, metspö, film och ett års medlemskap i sportfiskarna för 349:-. Det kommer dom kunna ha många år till om det inte blir någon olycka med det Rekommenderar det starkt.
              http://uniquerods.se/
              Besök gärna min Facebook
              eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Min två och ett halvt-åring fiskar med något sorts Shakespeare set som finns bland "barn-/nybörjarseten i napp och nytt. Spöt på dryga sex fot är lite långt, men funkar om man står på säkert avstånd. Inkapslat har som det nämns i länkad tråd en nackdel i balansen vilket blir uppenbart när jag ser honom veva. Knappen gör dock det hela enkelt, så även om han inte direkt kastar, kan han i alla fall släppa ner betet i vattnet och veva in.
                Med den erfarenheten skulle jag varmt rekommendera en haspel förutsatt att fingrarna räcker till att få tag om linan. Har svårt att tänka mig att det är för komplicerat rent tekniskt. Glöm inte att en sexåring lätt lär sig ett nytt språk på en vecka och simma eller cykla på en halvdag

Kommentera

Min erfarenhet med en skock egna och andras barn är att det är smidigast att gå direkt på en haspel. Rullen hänger stabilt under spöt, inget onödigt balanserande. De flesta klarar ganska snabbt att få ordning på lina och bygel med lite hjälp och instruktioner.
                  Ett tips är att inte välja för liten utrustning, då finmotoriken tar längre tid att utveckla, gärna en rulle storlek 30 / 3000 eller liknande.

Mina ungar började med abu stamina seten som har varit fantastiska till det priset. Kanske är 8 fot något långt för en 6-åring, men beror ju på förutsättningarna runt omkring, plats, träd, buskar, andra människor etc...

skitfiske....

Kommentera

Köp inte för litet!!
                    Jag började också med att köpa ett Ugly Stick Junior Combo när grabben var fyra år. Det var ett kit som inte ens jag klarade av att kasta bra med. ( finns kvar, nyskick, billigt, om du vill ) Uppgraderade när han var fem till ett 5,5" haspel -10g med ul-rulle. Fungerade mycket bättre, men hade för mycket begränsning i betesvikt för vårt fiske. Nu har han nyss fyllt sju och för att kunna hänga på lite större beten, så införskaffades ett billigt ABU-set 7" med en kastvikt 5-25g. Och det hanterar han utan problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 655 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13