Spinnspö, 8,6-9 ft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö, 8,6-9 ft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Står inför köp av spö jag med men undrar lite om olika modeller.
    Vilket skulle ni välja av dessa?

SG MPP 9' <180g
    BFT Roots 9' <150g
    BFT Strike Giant 8'6" <150g

Tack!

Kommentera

Har inte fiskat med nåt av de du nämner, men jag har haft 2 st MP, dock va de haspel. Dom andra 2 har jag klämt på. Beror på. Oberoende av pris hade jag valt Roots av dom 3. Känns mest påkostat & genuint av dom alternativ du nämner. Dock har Vestlis fiske MP spöt för runt 500 på rea & beten.nu har giant för 999. Så även Orsa fiskecenter. Ett Roots blir ju lite dyrare.

Kommentera

Är själv ute efter ett spö i den stilen... BFT Strike Giant har jag provfiskat med och det kan jag säga är alldeles för svajigt för min smak i alla fall. De andra två verkar lite svtyvare och rappare vad jag förstått, men jag undrar ju hur är det med klassningen, om de är överklassade som så ofta med spön från svenska/nordiska märken.

Vad man vill veta är ju hur tunga beten kan man kasta bra med dem (och inte bara hjälpligt)? Nedåt i vikt på betena brukar det det inte vara några bekymmer med så långa spön enligt min erfarenhet...

Kommentera

Ja jag är lite kluven.. Hört gott om roots dock! Någon som har erfarenhet av MPP <180g? Struntar i klassningen så länge jag kan kasta upp till ca 130 gram, det jag är ute efter är lite djupare aktion bara..

Kommentera

Ingen?

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
              Ingen?
              Edge Dynamic Powercast-T 8'6" 40-130g? 130g ligger kanske lite på gränsen till vad spöt passar till men med djup och trevlig aktion. Riktigt nöjd med mitt till tungt spinnfiske efter gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                Står inför köp av spö jag med men undrar lite om olika modeller.
                Vilket skulle ni välja av dessa?

SG MPP 9' <180g
                BFT Roots 9' <150g
                BFT Strike Giant 8'6" <150g

Tack!
                Jag tog en liten koll på dessa spön i min lokala butik härom dagen (dock inte Strike Giant, som jag heller inte är så intresserad av). Tyckte både Roots 9 -150 gram och nya MPP i 8 resp 9 fot kändes ganska trevliga, men Roots kändes väl som något rappare i aktionen, och skulle nog bli mitt val av de två. Jämförde dock även mot BFT Rügen, och det är nog vad det lutar åt för min del. Jag ser ingen anledning att använda beten över 150 gram om jag inte är absolut "tvungen" – men min känsla är att man även kommer kunna kasta beten på ca 100 gram bättre och med mindre ansträngning med ett sådant spö... eller har jag fel?

Sedan gillar jag ju skarpt att BFT-spöna har långa bakhandtag, men det var ingen jätteskillnad mot MPP, utan där är det ju mer St Croix mfl som inte riktigt passar mig...

Kommentera

Edge dynamic powercast 8,6 eller Bft Roots 9 eller Grim Reaper 9 ?????
                  Av dessa tre hade jag valt Edge spöet, sedan kan jag även rekommendera http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-fot-150g.html

Det är slut i butiken men borde gå att få tag i på annat håll.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Av dessa tre hade jag valt Edge spöet, sedan kan jag även rekommendera http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-fot-150g.html

Det är slut i butiken men borde gå att få tag i på annat håll.
                    Edge-spöna är verkligen jättefina, men lirar inte jättebra när man kommer upp över 100 gram, enligt vad de flesta säger i alla fall.

Kommentera

Edge-spöna är verkligen jättefina, men lirar inte jättebra när man kommer upp över 100 gram
                      Jag kan hålla med, det svampar mer en önskvärt över 100 gr vilket gör att man lobbar ut betet i en hög båge, men håller gör det säkert.

Jag har haft ett lättare spö som uppförde sig lika dant, kanske därför som jag inte reagerar på det.

Det är av den anledningen jag tycker om daiwa spöet, det hanterar ett brett register av beten, det kastar bra ända ner mot 40/60 gr och över dom 150gr det är klassat för.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 981 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13