Ursprungligen postat av barnmorskan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny utrustning, varför multi?
Collapse
X
-
http://www.fiskesnack.com/forum/show...no-Citica-201E Här är en rulle jag kan rekommendera under 1000-lappen... Misstänker att den varit min nämligen =)
Kommentera
-
Jag har en svart 5000 med stativ som rasslar och går att skeva n centimeter åt alla håll Du kan få köpaUrsprungligen postat av Hippo Visa inläggDessa rullar är väl värd sina pengar, grym kvalité i mekanik (bara metall) och funkar lika bra idag som då =) IAR saknar man ibland, ibland inte... Har du CA så är jag intresserad =)
Jag antar att det går så med rullar som nitas ihop snarare än blir frästa ur ett stycke
Tror Citican annars är ät vettigt köp om man vill ha något som funkar till gädda också. Eller så har jag en 2500 med kromgavlar som väger ungefär som en redig havsfiskerulle.
Kommentera
-
Börja billigt du kanske inte fastnar för multi!
Jag gillar verkligen att fiska med multirulle, jag har 12 st.
Men trots att jag gillar multi måste jag erkänna att haspelfisket är mer flexibelt och mer förlåtande vad gäller misstag.
Vid jerk, spook och popperfiske är multirullen oumbärlig och skall du kasta med stora gummibeten eller wobblers typ super shad rap så kastar du mycket längre med multi.
Betena hänger sig inte heller lika lätt.
Kastar du ett sådant bete med haspel så börjar det tumla runt i luften med korta kastlängder och hängningar som följd.
Så börja med en billig rulle tex Rovex Oberon, den är billig men kastar ändå suveränt.
Lägg på en 30 lb spunnen lina, tjockare lina ger inte kortare kast med multi utan minskar bara problemen.
Skarva på en meter 0,35 fluorocarbon så ser fisken inte linan och tänk på att ha hela tafsen ute när du kastar.
Det ger en mjukare kastteknik och därmed mindre skatbon, dessutom kastar du längre och med bättre precision.
Sist: Att kasta med multi är SVÅRT, det är 99% teknik 1% muskler.
Enda sättet är att träna systematiskt.
Börja med att tänka på hur du står för du kastar med hela kroppen och inte bara med armen som en haspel.
Allt skall gå i en mjuk smidig rörelse från fötterna till spötippen.
Du kommer att trassla mycket lina och du kommer att svära "ve och förbanneslse" över "eländet" men ge inte upp.
Med tiden så sitter tekniken där
Lycka till.
Kommentera
-
Jag avstår från den glappige Svarte men 25an kan du få några 100-lappar förUrsprungligen postat av barnmorskan Visa inläggJag har en svart 5000 med stativ som rasslar och går att skeva n centimeter åt alla håll Du kan få köpa
Jag antar att det går så med rullar som nitas ihop snarare än blir frästa ur ett stycke
Tror Citican annars är ät vettigt köp om man vill ha något som funkar till gädda också. Eller så har jag en 2500 med kromgavlar som väger ungefär som en redig havsfiskerulle.
Kommentera
-
Jag håller inte med om att det skulle vara svårt att kasta med multirulle, nu kör jag iof med lite finare rullar som alla kostar över 2000kr (i nypris) men köper man RÄTT rulle för RÄTT ändamål så är det inte svårt att kasta med multirulle!Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inläggBörja billigt du kanske inte fastnar för multi!
Jag gillar verkligen att fiska med multirulle, jag har 12 st.
Men trots att jag gillar multi måste jag erkänna att haspelfisket är mer flexibelt och mer förlåtande vad gäller misstag.
Vid jerk, spook och popperfiske är multirullen oumbärlig och skall du kasta med stora gummibeten eller wobblers typ super shad rap så kastar du mycket längre med multi.
Betena hänger sig inte heller lika lätt.
Kastar du ett sådant bete med haspel så börjar det tumla runt i luften med korta kastlängder och hängningar som följd.
Så börja med en billig rulle tex Rovex Oberon, den är billig men kastar ändå suveränt.
Lägg på en 30 lb spunnen lina, tjockare lina ger inte kortare kast med multi utan minskar bara problemen.
Skarva på en meter 0,35 fluorocarbon så ser fisken inte linan och tänk på att ha hela tafsen ute när du kastar.
Det ger en mjukare kastteknik och därmed mindre skatbon, dessutom kastar du längre och med bättre precision.
Sist: Att kasta med multi är SVÅRT, det är 99% teknik 1% muskler.
Enda sättet är att träna systematiskt.
Börja med att tänka på hur du står för du kastar med hela kroppen och inte bara med armen som en haspel.
Allt skall gå i en mjuk smidig rörelse från fötterna till spötippen.
Du kommer att trassla mycket lina och du kommer att svära "ve och förbanneslse" över "eländet" men ge inte upp.
Med tiden så sitter tekniken där
Lycka till.
Att det däremot är lite mer teknik bakom kastandet håller jag med om!
Kommentera
-
Jag tyckte det var svårt i början och kasta med multirulle. och ju lättare drag ju svårare blir det att kasta har själv en abu revo mgx lh, den funkar bra att kasta det mesta med. Men lätta drag vill säga under 10g kan vara svårt att lära sig att kasta med. Men det är bara och träna så blir man bättre.Ursprungligen postat av grynning Visa inläggJag håller inte med om att det skulle vara svårt att kasta med multirulle, nu kör jag iof med lite finare rullar som alla kostar över 2000kr (i nypris) men köper man RÄTT rulle för RÄTT ändamål så är det inte svårt att kasta med multirulle!
Att det däremot är lite mer teknik bakom kastandet håller jag med om!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 151 visningar