Problem med att linan går av - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med att linan går av

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Vad har du för grovlek på linan ?

Känner 2 som har kört med den linan & för den ena så har det funkat mindre bra .

Berkley Tracer braid 0,36 & tuf line 0,33 kör jag med nu & dom funkar perfekt

Spö ringar kan man testa genom att dra en nylon strumpa igenom & se om det fastnar .
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Kan också vara måndagsexemplar. Har haft både en PowerPro och en Samurai Braid som visade snarlika tecken. Plötsliga linbrott vid kast. Problemen upphörde vid linbyte.
    0,36 är det men den har funkat bra hela våren och sommaren, dock så använde jag den mindre på sommaren men ett 30-tal gäddor har iallafall landats varav 2st 5kg+
    Senast ändrad av Cookie o0; 2013-09-13, 20:31.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      kör med predator x8 på alla mina ambassadeur rullar (0,36) och aldrig haft nåra problem med den linan.
      klart bästa jag kört me hitills.

om du ser att linan är väldigt nött eller tappat mycket färg anser jag att det är dags å klippa av en redig bit eller helt enkelt spola på ny lina.

Ja det är precis den linan jag också kör med, köpte ett jerkset från dogger och då ingick den. Jag bad om att få linan spolad på rullen och det ingick bara 135m vilket jag tyckte såg ut att vara väldigt lite i förhållande till hur mycket rullen rymmer. Nu har jag kapat ytterligare några meter lina både frivilligt och mindre frivilligt.. men det täcker fortfarande gott och väl kastlängden+ eventuella rusningar av stor fisk. Påverkar det kastegenskaperna med så pass lite lina på rullen?

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
      Om linan börjar bli sliten och man är fattig så kan man alltid vända på den, du har ju en ände som antagligen knappt sett dagens ljus.
      Det vettefan om det är lönt att vända på den, tror jag hellre köper ny då
      KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
      Gös: 77cm 4,56kg
      Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
      Öring: 500g+
      Röding: 1,03kg 46cm
      Regnbåge: 2.5kg 53cm
      Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Kastlängden påverkas om du har för lite lina på.

Kommentera

Kastlängden blir kortare och risken för skatbo mm ökar pga att spolen snurrar mycket fortare vid kasten om där är lite lina på rullen .Det finns ingen anledning att fylla upp hela rullen med dyr flätlina utan lägg nylon under .
          Att rullen tjöt beror troligen på att trumman på rullen snurrade flera gånger fortare än den är konstruerad för , pga för lite lina.
          Senast ändrad av RK99; 2013-09-15, 06:13.
          "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
            Kastlängden blir kortare och risken för skatbo mm ökar pga att spolen snurrar mycket fortare vid kasten om där är lite lina på rullen .Det finns ingen anledning att fylla upp hela rullen med dyr flätlina utan lägg nylon under .
            Att rullen tjöt beror troligen på att trumman på rullen snurrade flera gånger fortare än den är konstruerad för , pga för lite lina.
            Min erfarenhet säger; tvärtemot, att risken för skatbo minskar ju mindre lina du har. C-bromsen tar ju bättre o bättre ju fortare spolen snurrar. Linspridaren påverar även den mer o mer ju kortare lina du har.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 862 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04