Raketolja eller WD40 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raketolja eller WD40

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Råden från UT borde väl vara goda nog även för dig Herman?

Kommentera

Problemet med WD-40 är väl inte att det inte fungerar, utan att det endast fungerar under kort tid.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Problemet med WD-40 är väl inte att det inte fungerar, utan att det endast fungerar under kort tid.
        Det är jag medveten om men å andra sidan så brukar jag ta loss gaveln och ta ur spolen på mina multirullar efter varje pass, detta för att ingen fukt ska bli kvar där. Då är det ju inget större projekt att spruta på litet WD-40 innan man skrivar ihop rullen igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Frågan är väl, som alltid, vilka goda råd man ska lyssna på. Jag har hittills aldrig stött på någon som sagt sig lämna dåliga råd. Nå, jag har ju två exakt likadana SilverMax lågprofilare. En är redan uppsmord enligt konstens alla regler med raketolja i spolaxellagren. Jag får väl helt enkelt ta och göra ren den andra och smörja upp den med WD-40 och se vad som händer.
          Är det silvermax rullar du har? då är det skitsamma vad du kör i...

Vill du komma undan billigt så kör på symaskinsolja...

Jag har själv nån 10cl/50kr rullolja, duger, ska dock börja använda riktig olja.

Problemet med WD40 är att när lösningsmedlet dunstat så blir det segt som sirap, och du kommer få mycket kortare kaststräcka

Kommentera

Det är jag medveten om men å andra sidan så brukar jag ta loss gaveln och ta ur spolen på mina multirullar efter varje pass, detta för att ingen fukt ska bli kvar där. Då är det ju inget större projekt att spruta på litet WD-40 innan man skrivar ihop rullen igen.
            Då är bättre spruta i wd40 direkt efter efter du har spolat av rullen , är det något wd 40 är bra på så är det att driva ut fukt .

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
              Är det silvermax rullar du har? då är det skitsamma vad du kör i...
              Har du dåliga erfarenheter av den modellen? Själv tycker jag att den kastar riktigt bra. Trevlig rulle.

Kommentera

Vill man komma riktigt billigt unda kan man ta sig till Biltema och införskaffa 1l ATF olja för några tior...Den flaskan kan gå i arv...
                Alternativt börja haspelfiska om man upplever smörjkostnaden som en belastning.

Kommentera

Har du dåliga erfarenheter av den modellen? Själv tycker jag att den kastar riktigt bra. Trevlig rulle.
                  den duger ju att kasta med, med det är ju ABUs budgetsortiment med dåliga delar i sig...
                  Köper du en "riktig" ambassadeur så kommer du märka stora skillnader.

Är dock riktig känslig för fel i rullar osv, tycker det är jobbigt med små vibrationer och liknande som andra inte tänker på..

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Vill man komma riktigt billigt unda kan man ta sig till Biltema och införskaffa 1l ATF olja för några tior...Den flaskan kan gå i arv...
                    Alternativt börja haspelfiska om man upplever smörjkostnaden som en belastning.
                    Är den jämförbar med raketolja?

Kommentera

Borde man inte kunna smörja sina rullar med minkolja, det funkar ju bra till läderkängor?!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 906 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13