Råden från UT borde väl vara goda nog även för dig Herman?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Raketolja eller WD40
Collapse
X
-
Det är jag medveten om men å andra sidan så brukar jag ta loss gaveln och ta ur spolen på mina multirullar efter varje pass, detta för att ingen fukt ska bli kvar där. Då är det ju inget större projekt att spruta på litet WD-40 innan man skrivar ihop rullen igen.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggProblemet med WD-40 är väl inte att det inte fungerar, utan att det endast fungerar under kort tid.
Kommentera
-
Är det silvermax rullar du har? då är det skitsamma vad du kör i...Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggFrågan är väl, som alltid, vilka goda råd man ska lyssna på. Jag har hittills aldrig stött på någon som sagt sig lämna dåliga råd. Nå, jag har ju två exakt likadana SilverMax lågprofilare. En är redan uppsmord enligt konstens alla regler med raketolja i spolaxellagren. Jag får väl helt enkelt ta och göra ren den andra och smörja upp den med WD-40 och se vad som händer.
Vill du komma undan billigt så kör på symaskinsolja...
Jag har själv nån 10cl/50kr rullolja, duger, ska dock börja använda riktig olja.
Problemet med WD40 är att när lösningsmedlet dunstat så blir det segt som sirap, och du kommer få mycket kortare kaststräcka
Kommentera
-
Då är bättre spruta i wd40 direkt efter efter du har spolat av rullen , är det något wd 40 är bra på så är det att driva ut fukt .Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDet är jag medveten om men å andra sidan så brukar jag ta loss gaveln och ta ur spolen på mina multirullar efter varje pass, detta för att ingen fukt ska bli kvar där. Då är det ju inget större projekt att spruta på litet WD-40 innan man skrivar ihop rullen igen.
Kommentera
-
Har du dåliga erfarenheter av den modellen? Själv tycker jag att den kastar riktigt bra. Trevlig rulle.Ursprungligen postat av daikai1 Visa inläggÄr det silvermax rullar du har? då är det skitsamma vad du kör i...
Kommentera
-
den duger ju att kasta med, med det är ju ABUs budgetsortiment med dåliga delar i sig...Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggHar du dåliga erfarenheter av den modellen? Själv tycker jag att den kastar riktigt bra. Trevlig rulle.
Köper du en "riktig" ambassadeur så kommer du märka stora skillnader.
Är dock riktig känslig för fel i rullar osv, tycker det är jobbigt med små vibrationer och liknande som andra inte tänker på..
Kommentera
-
Är den jämförbar med raketolja?Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggVill man komma riktigt billigt unda kan man ta sig till Biltema och införskaffa 1l ATF olja för några tior...Den flaskan kan gå i arv...
Alternativt börja haspelfiska om man upplever smörjkostnaden som en belastning.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 906 visningar