Ursprungligen postat av Silverbågen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Raketolja eller WD40
Collapse
X
-
vissa funderare borde söka info, istället för att få den serverad
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Vissa tycker att det är kul att smörja rullar, andra (läs jag) tycker det är jobbigt....Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggVissa tycker det är jobbigt att fundera, andra tycker att det är kul.
/S
Edit: Tråkigt kanske jag borde ändra till....jobbigt är det inte eftersom jag gör det så ytterst sällan....
Kommentera
-
Som tidigare nämnts, WD40 innehåller fotogen. Fotogen löser upp olja och fett. Så för rengöring skulle jag nog kunna tänka mig att använda det, men inte som slutligt smörjmedel.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Kan inte förstå att det finns de som tror och tycker att WD-40 är ett bra alternativ för att smörja fiskerullar. Den produkten hör hemma i helt andra sammanhang än till fiskeutrustningsservice. I verktygslådan på en gammal Volvo eller Saab är ett sådant ställe där den bättre hör hemma.
Varför lägga ner hårt intjänade pengar på fiskerullar för att sedan snåla in på smörjmedlet till dessa med förkortad livslängd som enda resultat. Ett enda tappat fiskedrag kostar mer än de sketna kronorna man tjänar in på att snåla in på bra smörjmedel. Dessutom är åtgången av dessa dyrare oljor typ Rocketoil inte särskilt stor.
Man ska smörja lagren i rullarna. Inte marinera dem i oljorna kan jag tipsa oerfarna om!!!
Är dessa extra kronor man måste spendera på bra smörjmedel dessutom det som stjälper utrustningsbudgeten kanske sportfiske är en fritidssysselsättning man borde avstå ifrån.
Eller så kör man Lowtech och använder morfars gamla bambumetspö och toppknutet. Då kan man skippa smörjmedel helt och hållet!
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Precis! Vi är alla olika....och tur är väl det...Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggTråkigt?
En annan servar gratis åt andra (eller njae, för lite jigg eller så) bara för att det är så förbannat kul!
Jigg finns det så jag hör av mig om det börjar gnissla.....
/S
Kommentera
-
De behöver inte ens gnissla! När ungarna lagts åker rullarna fram för rundsmörjning. Så har det varit hela vintern. Det fungerar faktiskt bra som preventivmedel också. Inget jag fick lära mig på morskis när jag pluggade, men vissa saker går ju inte att läsa sig till...Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggPrecis! Vi är alla olika....och tur är väl det...
Jigg finns det så jag hör av mig om det börjar gnissla.....
/S
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 464 visningar