Raketolja eller WD40 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raketolja eller WD40

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg

Phiew!!! Vilken tur att jag har kvar alla tuberna med olja som brukar ligga i rullboxarna.....och därmed slipper fundera på fotogen, minkolja WD-40 eller något annat......

/S
    Vissa tycker det är jobbigt att fundera, andra tycker att det är kul.

Kommentera

vissa funderare borde söka info, istället för att få den serverad
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Vissa tycker det är jobbigt att fundera, andra tycker att det är kul.
        Vissa tycker att det är kul att smörja rullar, andra (läs jag) tycker det är jobbigt....

/S

Edit: Tråkigt kanske jag borde ändra till....jobbigt är det inte eftersom jag gör det så ytterst sällan....
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tråkigt?
          En annan servar gratis åt andra (eller njae, för lite jigg eller så) bara för att det är så förbannat kul!

Kommentera

Som tidigare nämnts, WD40 innehåller fotogen. Fotogen löser upp olja och fett. Så för rengöring skulle jag nog kunna tänka mig att använda det, men inte som slutligt smörjmedel.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Lite synpunkter från andra rullmeckare:

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

En liten flaska raketolja räcker ju i en hel evighet. 1 droppe i varje lager o 1-2 på evighetsskruven.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kan inte förstå att det finns de som tror och tycker att WD-40 är ett bra alternativ för att smörja fiskerullar. Den produkten hör hemma i helt andra sammanhang än till fiskeutrustningsservice. I verktygslådan på en gammal Volvo eller Saab är ett sådant ställe där den bättre hör hemma.

Varför lägga ner hårt intjänade pengar på fiskerullar för att sedan snåla in på smörjmedlet till dessa med förkortad livslängd som enda resultat. Ett enda tappat fiskedrag kostar mer än de sketna kronorna man tjänar in på att snåla in på bra smörjmedel. Dessutom är åtgången av dessa dyrare oljor typ Rocketoil inte särskilt stor.

Man ska smörja lagren i rullarna. Inte marinera dem i oljorna kan jag tipsa oerfarna om!!!

Är dessa extra kronor man måste spendera på bra smörjmedel dessutom det som stjälper utrustningsbudgeten kanske sportfiske är en fritidssysselsättning man borde avstå ifrån.

Eller så kör man Lowtech och använder morfars gamla bambumetspö och toppknutet. Då kan man skippa smörjmedel helt och hållet!

//Tantor
                  [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Tråkigt?
                    En annan servar gratis åt andra (eller njae, för lite jigg eller så) bara för att det är så förbannat kul!
                    Precis! Vi är alla olika....och tur är väl det...

Jigg finns det så jag hör av mig om det börjar gnissla.....

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      Precis! Vi är alla olika....och tur är väl det...

Jigg finns det så jag hör av mig om det börjar gnissla.....

/S
                      De behöver inte ens gnissla! När ungarna lagts åker rullarna fram för rundsmörjning. Så har det varit hela vintern. Det fungerar faktiskt bra som preventivmedel också. Inget jag fick lära mig på morskis när jag pluggade, men vissa saker går ju inte att läsa sig till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 464 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13