Raketolja eller WD40 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raketolja eller WD40

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    UT-Reel (Ulf Tingström) gav ut en artikelserie i fiskefeber om rulltrimningens underbara värld.
    Första artikeln behandlar även oljor....kanske kan ge svar på en del frågor.
    Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

Enligt mig är detta en mycket intressant artikelserie för alla som fiskar med multirulle
    Nice artikel. Hm då fisk man lite bekräftelse på det jag sa frånsett på en punkt, nämligen symaskinsolja, där jag va felaktigt tveksam.

Citat från artikeln:
    • Symaskinsolja – är i regel samma olja
    som följer med rullen. Ett bra smörjmedel
    men inget annat än det du redan har
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      • Symaskinsolja – är i regel samma olja
      som följer med rullen. Ett bra smörjmedel
      men inget annat än det du redan har
      Inget annat men oerhört mycket billigare jämförd med Reel Oil i pytteförpackning. Finns det någon olja som är jämförbar med raketoljan i förpackning motsvarande den lilla plastflaska symaskinsoljan brukar säljas i?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Inget annat men oerhört mycket billigare jämförd med Reel Oil i pytteförpackning. Finns det någon olja som är jämförbar med raketoljan i förpackning motsvarande den lilla plastflaska symaskinsoljan brukar säljas i?
        Tyvärr har jag inget svar på det men en TG Rocket oil kostar väl runt 75 spänn och fast jag servar flera rullar årligen så räcker en flaska lääänge......det är inte många droppar som behövs varje gång.

Kommentera

Häller ni i olja eller? Jag köpte min rocket oil för två år sen och har inte ens förbrukat en femtedel av den till mina 4 rullar.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Vill du absolut minimera oljekostnaden med risk för att tappa kontrollen över lagerkostnaden så kanske denna kan va något.

Kan passa på att nämna att denna använder jag inne i rullen på sakta rörliga delar som drev, metallytor, frigöringsarm och vid tung belastning även i linspridaren mm.

Senast ändrad av Exxet; 2013-11-11, 19:44.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hmmm. Rocket oil är i första hand anpassat för spollagren vilka det oftast inte finns fler än två. Nu har jag förträngt hur mycket en tub ABU rocket oil rymmer, men kanske i storleksordningen 5-10ml. En rätt liten förpackning med andra ord men borde vara fullt tillräcklig för ganska mång serviceomgångar. Som gammal "droppräknare" i sjukvårdssammanhang vet jag att det går ganska exakt 20 droppar på en ml så ger man varje lager en droppe olja räcker följdaktligen en mililiter till tio smörjningar. Nu dräller man kanske en del när man smörjer så lite svinn går så klart bort. Men en tub rocket oil borde i alla fall räcka ett par månader.
              Om ekonomin känns viktig i sammanhanget finns den lite billigare och kanske bättre TG's Rocket Fuel Yellow. En flaska på 30ml runt 70kr vilket borde räcka sådär en 300 smörjningar om man ser till att undvika spill!

Beträffande WD40 saknar det "rulloljans" egenskap att stanna kvar i lagret. Ännu billigare vore väl i så fall kanske fotogen vilket väl är huvudbeståndsdelen i multioljor som WD40?

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                Häller ni i olja eller? Jag köpte min rocket oil för två år sen och har inte ens förbrukat en femtedel av den till mina 4 rullar.
                Det beror på att du bara är i nybörjarstadiet ännu, trimgubbarna här på forumet har minst 4 multisar till varje spö, och då köper de olja i 200 liters fat.
                Vi som kör haspel har istället 3 spö till varje rulle eftersom alla våra rullar alltid fungerar utmärkt......

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                  Du har för få rullar

EDIT: nu när jag dessutom räknat ut serviceintervallet kan jag bara konstatera; Löjtnant Nilsson hade givit dig minst två veckors kasernförbud för den smörjningen.
                  Senast ändrad av barnmorskan; 2013-11-11, 19:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Vill du absolut minimera oljekostnaden med risk för att tappa kontrollen över lagerkostnaden så kanske denna kan va något.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...alolja-361746/
                    Tack! Det var något i den stilen/prisklassen jag tänkte mig. Ska inköpas och testas!

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Du har för få rullar
                      Jag jobbar på det!
                      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04