Raketolja eller WD40 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raketolja eller WD40

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Raketolja eller WD40

Jag blev ju utlurad i multiträsket när jag började hänga här och det är väl OK. har man tålamod så går det ju att fiska med sådan utrustning också även om haspelrullen på det stora hela är en överlägsen konstruktion. Bland annat så är ju en multirulle betydligt mer underhållskrävande och helst ska man smörja den med sk raketolja. Eftersom man dessutom bör montera isär och skölja ren rullen efter varje fiskepass går en tub raketolja åt i ett nafs. Dyrt är eländet också. En haspelrulle tar man isär någon gång vart tredje år eller så och byter fettet på dreven. Övriga delar får en droppe olja någon gång i förbifarten. Går bra med vilken symaskinsolja som helst. Nå, hur som helst så har jag börjat fundera på om man inte kan hitta någon snikvariant. Raketoljans förtjänst är ju, om jag fattat saken rätt, att den är tunnare än vanlig olja. Men det är ju också de smörjmedel - typ WD40 - som man köper på sprayburk för (i jämförelse med literpriset på raketoljan) inga pengar alls. Det borde väl funka, eller?

Tycker du att haspeln är en överlägsen konstruktion så duger nog WD40

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      även om haspelrullen på det stora hela är en överlägsen konstruktion.
      Bland annat så är ju en multirulle betydligt mer underhållskrävande
      Eftersom man dessutom bör montera isär och skölja ren rullen efter varje fiskepass
      Raketoljans förtjänst är ju, om jag fattat saken rätt, att den är tunnare än vanlig olja.
      typ WD40 - som man köper på sprayburk borde väl funka, eller?
      Hej Lausvik/Herman ! Jag bantade ner dina ord för att mitt svar ska bli mer tydligt då det är dessa ord jag behållit (Ej ändrat) som jag ska besvara.

Att haspel är överlägsen är fel, det är en annan konstruktion med sina fördelar gentemot multi men vilken som är överlägsen vem beror på vilka egenskaper du värdesätter. Det är som att jämföra en hederlig 245:a med en porsche.

Ja Multin är mer underhållskrävande speciellt dom med kullager haspel har inte så högvarviga och lastpåkända lager som en multi. Multins lager ska både ta all last, tung sådan dessutom samt de ska rotera snabbt och accelerera på 1/100 sek. Dessa krav har du inte i haspel där du har lågvarviga lager. Väljer du sintrade bronslager i multin sjunker behovet drastiskt.

Nej du behöver inte montera isär den efter varje pass, Skölja i färskvatten kan man göra men inget måste.

Ja du har rätt om raketoljan. vilken olja man vill ha är beroende på vilken prestanda du vill ha ut av rullen. Du kan trycka in fett i lagren så har du dina tre års UH-intervall. Men du får en satans trög-kastad rulle. Ju tunnare olja desto bättre prestanda men också tätare oljeintervall.

Om WD40 (och liknande) säger jag NEJ : NEJ : NEJ Det gör ingen direkt skada i sig men ställer enbart till med trassel på sikt. Det är oftast inte mycket annat är billig tjockolja + lösningsmedel samt ev. lite rengörande/lösande substanser. När lösningsmedlen dunstat vilket dom gör är det du har kvar till ingen nytta.

Hoppas du har fått lite klarhet i Multirullens underbara värld.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack, Exxet, för att du så välformulerat belyste en av haspelrullens fördelar; Att man inte behöver hålla på och smörja den ideligen med dyr olja för att den ska kasta långt. Men nu var det ju multirullar som min fråga gällde. OK, om WD40 och liknande smörjor går fetbort, finns det då något billigare (eller åtminstone vettigt prissatt) alternativ till raketoljan i milliliterförpackning?

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Om WD40 (och liknande) säger jag NEJ : NEJ : NEJ Det gör ingen direkt skada i sig men ställer enbart till med trassel på sikt. Det är oftast inte mycket annat är billig tjockolja + lösningsmedel samt ev. lite rengörande/lösande substanser. När lösningsmedlen dunstat vilket dom gör är det du har kvar till ingen nytta.

Hoppas du har fått lite klarhet i Multirullens underbara värld.
          Nja, det är ju en sanning med modifikation. Sant är att WD 40 och liknande är förtunnad med lösningsmedel. Det som är själva oljan är som vilken annan smörjolja som helst. Hela vitsen med förtunningen är att smörjmedlet lättare ska smita in mellan material etc.
          Självklart är det så att eftersom den är förtunnad så har den också sämre vidhäftande egenskaper mot materialet så om det regnar t.ex. går det snabbare att "tvätta" bort den tunna oljan än en dyrare olja som har bättre vidhäftningsförmåga.

Använder själv WD40 eller liknande produkter, hela vitsen är att den är billig, lätt att använda, och inte kräver demontering av rullen för att fungera. Det som behöver smörjas på en haspel är ju bygelmekanismen och lintrissan, och de räcker att spray och ställa undan rullen. Använder du en lite dyrare olja kanske du kan göra det mer sällan men med WD 40 kan du spraya rullen efter varje fisketur om du har lust, även om det inte är nödvändigt.

Då lagren i en haspel inte har något med kastfunktionen att göra funkar det bra med fett i rullens innanmäte.

Edit: slarvade nog när jag läste frågeställningen. Hade jag själv brytt mig om att serva multi hade jag inte öst wd 40 i den, utan någon olja med bättre vidhäftande förmåga.
          Men service i svängsta sköter mina multisar till förnöjelse, så bekymrar mig inte nåt mycke....
          Senast ändrad av sparetime; 2013-11-11, 18:20.

Kommentera

Ha ha ha, gissar vilken bil du satte på vilken plats bjuder på den. Det är helt klart på ett sätt rätt av dig. Men Porsche kräver fan så mycket mer underhåll än volvo som du själv sa.

Finns massor av oljetrådar. när man kommer till detta ämne kan det vara vanskligt att ge råd. Vanlig symaskinsolja säger vissa. Jag är tveksam. Rulloljorna ska ju även hantera, vatten, salter, smuts, olika temperaturer, korrosionsskyddande mm mm. Och att veta vilka tillsatser vilken olja har och sedan veta vilken man vågar råda andra att köra med vågar i alla fall inte jag göra.

Jag har, 10 talet Multirullar, är en flitig servicenörd, flera ggr per år. Och mängden olja som går åt är inte mycket. Några droppar / tillfälle. Jag använder TG:s Yellow label. Vilken olja är mycket beroende på när du fiskar, minusgrader ställer sina krav. Baksidan med Multi är att vilken olja du tar blir en kompromiss. Lasttålig ? Prestandafrämjande ? Köldtålig ? Värmetålig ? Smörjintervall ?

Bara dessa 5 parametrar att hantera ger olika svar. Och du kan inte få en olja som ger + på allt. Du måste välja om du vill ha det ena eller det andra. ABU:s original är ett bra mellanting för den vanlige fiskaren. Jag kan plocka ner och smörja om mina rullar mellan fiskepassen beroende på omständigheter. Det är därför man har flera (massor av) Multi så när det är vinter å kallt tar man den rullen som är optimerad för detta och tvärtom.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ja. smörjolja är en hel vetenskap, o som Exxet skriver är det ju frågan om vilken egenskap man efter frågar. Jag vägrar skruva och nöjer mig med att torskpilken drar ut linan från multin eller att nån tung gummibit åker ut några tioatal meter så jag kan ha mina lager fulla med fett. Kan man tänka sig att skruva mellan varje fisketur kan man ju ha en väldigt tunn och smidig olja som man "byter" riktigt ofta........

Kommentera

Jag brukar använda symaskinsolja till mina haspelrullar, vet inte om man kan/bör ha det till multi.
                Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                http://www.ichtys.se

Kommentera

Symaskinsoljan är ingen dålig olja, en symaskin jobbar med höga varvtal och ganska stor belastning. Den funkar bra på ungarnas ångmaskin också.
                  Väljer man att inte använda den olja som rekommenderas av tillverkaren så får man kanske vara beredd på att skruva lite oftare med rullen för att ha koll på läget. Nu verkar det ju som att om man skaffat sig en multi så har man kanske också räknat med timmar i verkstaden som en del av paketet, så det kanske inte stör......

Kommentera

UT-Reel (Ulf Tingström) gav ut en artikelserie i fiskefeber om rulltrimningens underbara värld.
                    Första artikeln behandlar även oljor....kanske kan ge svar på en del frågor.
                    Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

Enligt mig är detta en mycket intressant artikelserie för alla som fiskar med multirulle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 784 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13