Vad säger folk om detta spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad säger folk om detta spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    Jag har fiskat 1-6 oz ett tag och jag gillar det skarpt, otroligt skön och snabb klinga med riktigt bra tryck i vid utkastet!
    Krokar bra, Fuji rullfäste, bra kork, bra ringar.
    Det enda jag kan förstå är att vissa tycker att greppet är för grovt, men det stör inte mig, jag har ganska stora händer.
    Men smaken är som baken, jag gillar lite styvare spön med bra tryck i.
    Fick hem ett likadant TI spö idag. Känns rejält. Kan jämföra med Big Pike/EVx & återkomma. Gillar det längre bakhandtaget. Vill ju helst hålla mig på 8.6 fot, men mätt från triggern & framåt skiljer det bara nån enstaka cm mellan spöna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      - Abu Svartzonker 8'6: Det spö jag spontant gillade bäst, tror jag skulle trivas med det - funderar bara lite över kvalitén, har sett att någon skrivit om sönderfallande kork och sådant...
      Har de blitt nått spö ? ?

Är själv lite sugen på zonkerspöt. främst av den anledningen att det enligt beskrivning stämmer med min favoritaktion. Jag är inte vän av allt för snabba och toppiga spön även om dom också har sina fördelar. Blir lite förvånad när du först vill ha snabba spön men sedan tycker zonkern känns bäst. Jag har flera spön med liknande aktion som den som zonkern beskrivs med, proggresiv hel- eller 3/4-aktion. Lite följsammare, jobbar djupare, och främst mycket behagliga förlåtande kastmaskiner. Har även St Croix spön med sina fördelar men dom kräver att man jobbar lite mer i kastandet och är inte lika lätta att hålla fisken på spänd lina då aktionen i spöt kan bli litet i vissa lägen.

Angående kvalitet på korken så kan jag bara säga att alla spön jag har och har haft, med få undantag har bitar åkt ur korken. (och jag hakar aldrig upp drag-krok i korken som vissa) Även St Croix spöna har korkskador. Kork är ju som trä ett levande matr. med sina torrsprickor, kvistar, ojämnheter i fibrerna mm. Att det tränger in vatten är ofrånkomligt vilket gör att det spränger sönder korken när man fiskar i minusgrader.

Jag tror inte du ska ta dessa larm om dålig kork på så värst stort allvar. Inte ens dom riktigt billiga skitspön jag har är några katastrofer i korken. Och korkskador går ju att laga.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Fortfarande inte blivit något nytt spö, men blir nog nu snart när man har lite lediga dagar över till sådana saker.

Sant att Svartzonker nog inte är det snabbaste spöet nej, men jag tyckte aktionen kändes trevlig när jag fingrade på det i butik. Har väl också insett att det är lite andra egenskaper som passar när ett spö som ska användas till stora shadjiggar etc än vid jerkfisket (vilket jag har betydligt mer erfarenheter av sedan tidigare), så "progressiv" aktion i någon form är nog vettigt. Verkar som att de flesta är nöjda med Svartzonker spinnspöt i alla fall när man googlar runt.

Sedan såg jag att Abu ska släppa ett par nya gäddspön i Veritas-serien också, vilket också skulle kunna vara intressant, förutsatt att det inte sitter korta bakhandtag på dem. Men frågan är hur länge man pallar vänta... )

Kommentera

Inget nytt ännu?
          Iofs är ju vårsäsongen en bit bort så det är ju ingen tokbrådis ännu.
          Lycka till i letandet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 930 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist