ABU eller Biltema? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU eller Biltema?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    ABU det bästa som fanns ? Såhär i efterhand tycker jag att det var stor marknadsandel kombinerat med massiv marknadsföring av "kändisar" som hypade produkterna i Napp och Nytt och i fisketidningar(precis som branschen gör idag). Visst var kvaliteten ofta bra, men även plastigt skit som tex ABU Junior-setet.
    Njaaa, vad svarar men på det? Jag är född på -60 talet så jag minns ju inte hela historien ur eget minne. Men om jag inte minns fel så fick väl ambassadeur rullar en del priser på utställningar , vann världsmästerskap i casting etc. Så det var väl inte bara fernissa? De plastiga junior seten var ju i princip oförstörbara. Mitt var en tidig modell med gul kåpa på rullen som var betydligt bättre än den senare med silverfärgad kåpa. De svajiga glasfiberspöna var väl rena skiten om man jämför med dagens fantastisa spön. Men vilka tillverkare hade bättre produkter för en rimlig peng till barnfamiljerna??

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
      Njaaa, vad svarar men på det? Jag är född på -60 talet så jag minns ju inte hela historien ur eget minne. Men om jag inte minns fel så fick väl ambassadeur rullar en del priser på utställningar , vann världsmästerskap i casting etc. Så det var väl inte bara fernissa? De plastiga junior seten var ju i princip oförstörbara. Mitt var en tidig modell med gul kåpa på rullen som var betydligt bättre än den senare med silverfärgad kåpa. De svajiga glasfiberspöna var väl rena skiten om man jämför med dagens fantastisa spön. Men vilka tillverkare hade bättre produkter för en rimlig peng till barnfamiljerna??
      Abumatic 220 var, dessvärre, i stort sett oförstörbar. Det var också den rullens enda egentliga kvalitet.

Kommentera

Många kastar bara skit på kineserna utan att tänka, Kineserna tillverkar produkter av alla kvalitén, men det är företagen som köper in dessa som bestämmer vilket inköpspris de vill betala där självklart kvaliten är efter priset de betalar samt vad utpriset ska vara, allt för att vinsten ska bli så stor som möjligt. Så om Abu eller nåt annat märke väljer att köpa sämre grejer och kränga dyrare än ex. biltema är väl knappast kinesernas fel.

Jag har testat en massa beten från Kina och fått både grejer med riktigt bra kvalité och vissa lite sämre. De sämre har alltid varit riktigt billiga och de bra lite dyrare men ändå mycket billigare än vad ex Abu eller andra välkända varumärken säljer samma bete.

Och så hittas det på sådana historier/myter då andra säljer samma beten fast för ett lägre pris och företagen känner att de ej får in den vinst de räknat med.

I Kina är det svårt att få det juridiska på sin sida då patent och avtal är värt nada för dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Abumatic 220 var, dessvärre, i stort sett oförstörbar. Det var också den rullens enda egentliga kvalitet.
          Aaah, Abumatic 220. Vilken rulle det var den hade jag på mitt första spö. Har för mig att den började rosta för mig och blev obrukbar efter några år men tills dess fungerade den fint.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Man får inte heller glömma att idag finns så otroligt mkt kopior inom just betessegmentet. Det är skitsvårt att hävda mönsterrätt och många budgetleverantörer gör medvetet beten som exempelvis ser ut som en Atom eller liknande.

Jag är ju "ung" men har dock fått för mig att många av betena ABU idag säljer (och sålde) från början är från mindre företag som ABU köpte upp.
            Du har så rätt, unge man =) Klassiska Killerwobblern var en Rebel-produkt och denna eminenta wobbler kan köpas hos ex. Lundgrens. Nu har ABU återigen tagit upp samma wobbler fast kallar den för Killer Optic. Sett bilder på gamla Killerwobblers som även var ABU-stämplade.. Hi-Lon var från början en Heddon Vamp, dvs lät Heddon göra Hi-Los för ABUs räkning. Även här finns det exemplar som är stämplade med både Heddon och ABU om jag inte missminner mig..

Sen har du rätt i att det kopieras hej vilt idag, tråkigt och det enda man kan göra åt det är att försöka köpa originalet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Du har så rätt, unge man =) Klassiska Killerwobblern var en Rebel-produkt och denna eminenta wobbler kan köpas hos ex. Lundgrens. Nu har ABU återigen tagit upp samma wobbler fast kallar den för Killer Optic. Sett bilder på gamla Killerwobblers som även var ABU-stämplade.. Hi-Lon var från början en Heddon Vamp, dvs lät Heddon göra Hi-Los för ABUs räkning. Även här finns det exemplar som är stämplade med både Heddon och ABU om jag inte missminner mig..

Sen har du rätt i att det kopieras hej vilt idag, tråkigt och det enda man kan göra åt det är att försöka köpa originalet.
              Berätta om HiLo också. Snälla!

Kommentera

...och sedan har vi ju jänkarna också som envisas med att den klassiska Cardinal är en kopia av Zebco.

Kommentera

...och sedan har vi ju jänkarna också som envisas med att den klassiska Cardinal är en kopia av Zebco.
                  Grovt missförstånd i så fall, ABU levererade Cardinaler till Zebco som marknadsförde dem under eget namn.

Kommentera

Berätta om HiLo också. Snälla!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 698 visningar