Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Jag har för mig att över 4-5g är det lätt fiske redan. UL är under 4g enligt det jag har förstått. //T
    Vill minnas att i klassiska napp och nytt så definierade de så här.
    Ul 1-10g
    Klass1 5-15g
    Klass 2 10-30g
    Ungefär så brukar jag beskriva det också.

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
      I det här ämnet så saknar jag ett vettigt spö för att se vad rullen klarar av. Me jag har kastat ner till 4g med min revo premier, otrimmat. Går det lätt? Nej! Kastar man långt? Nej! Men det finns utvecklings potential! Om man vill. Nu är inte jag den som brukar fiska UL men suget finns där ibland och jag har sneglat lite på en till revo, en revo LTZ.
      Vågar man riskera en dryg tusing är det inga problem att få hem ett riktigt finessespö. Mitt Volkey som är något sorts lower mid range gick loss på 1400 inkl moms och tull (men gratis frakt). För mig kom uppenbarelsen förra sommaren då jag insåg att med skapliga prylar är det inget som helst problem att kasta 5g långt och trasselfritt. Mina tidigare erfarenheter var mest negativa egentligen. Det roliga är att man kan göra det till ett skapligt pris. Ett kit som hivar 7g galant kostar inte mer än runt 2000kr vilket får ses som ok med tanke på förväntad livslängd. Jävligt mycket roligare att drilla än med haspelprylarna också. Som sagt, en halvkilos borre ger puls och en tvåkilos gädda är riktig fajt!
      Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-01, 21:37.

Kommentera

Jag är sugen på nya grejer till mitt lätta fiske, kommer nog kasta skedar 10-15g, måste erkänna att jag gillar att kasta långt. Ska jag satsa på en conquest 50 eller 100? Behöver nog spö också, gillar mitt nuvarande fenwick iron feather 2 men det är tyvärr haspel. Så nått med liknande tryck i klingan vore nice

Kommentera

Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
          Jag är sugen på nya grejer till mitt lätta fiske, kommer nog kasta skedar 10-15g, måste erkänna att jag gillar att kasta långt. Ska jag satsa på en conquest 50 eller 100? Behöver nog spö också, gillar mitt nuvarande fenwick iron feather 2 men det är tyvärr haspel. Så nått med liknande tryck i klingan vore nice
          Snälla, inte redan. Missförstå mig rätt, men låt oss hålla oss till ultralätt.
          Skedar på 10-15g kan man kasta med i princip vilken lågprofilare på marknaden som helst. Om du ens funderar på en rulle större än 50 borde du väl ha det klart för dig?
          Men starta gärna en ny tråd om lätt fiske!
          Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-01, 22:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
            Det här är ganska OT, men jag försöker ändå. Runt 10-15g kastar dessa rullar ganska lika, beroende på spöt, för att det är då CQ 50 börjar lämna över till 100. Jag tror att du kan gå lätt med 51 om du ska hålla dig under 20g.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Snälla, inte redan.
              Låt oss hålla oss till ultralätt. Men starta gärna en ny tråd om lätt fiske!
              Är inte en CQ 51 en UL rulle? Är det vikten som är problemet? Är den för tung?
              Jag håller med : frågan hör inte hit.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Är inte en CQ 51 en UL rulle? Är det vikten som är problemet? Är den för tung?
                Jag håller med : frågan hör inte hit.

//T
                CQ51 är en förträfflig UL-rulle! Jag menar mest; Börjar man fundera över om en CQ51 är för liten borde begripa att man lämnat tankarna på ultralätt.

Kommentera

Först vill jag säga: Bra Tråd! Det ska bli intressant att prata om det här ämnet och utbyta tips och erfarenheter. Ett något begränsat användningsområde kanske, men vad gör det när det är så skoj

Sen till min egen BFS-situation; sitter på en Curado 101D med Hedgehog AIR BFS-lager i. Den kanske jag borde uppgradera lite till, har för mig att spolen från Chronarch 50MG ska passa. Nån som kan bekräfta eller dementera? Det är ju verkligen inte nån "riktig" BFS-rulle, så det kanske aldrig går att komma vidare med den, och då är det ju bara att fixa en ny rulle, vilket iofs är skoj Eller så klarar den sig bra på rätt spö. Major Craft känns ju intressant. Några andra förslag?
                  Senast ändrad av Fogeljazz; 2013-12-02, 18:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    CQ51 är en förträfflig UL-rulle! Jag menar mest; Börjar man fundera över om en CQ51 är för liten borde begripa att man lämnat tankarna på ultralätt.
                    Jag har en sådan rulle och skulle nog uttrycka det mer som att CQ51 är en förträfflig rulle ....som visserligen klarar att kasta betensvikter ryms i UL-Spannet....

Men eftersom den lätt fixar beten uppemot 50-60 g så har jag svårt att se det som en UL-rulle...och definitivt inte som en renodlad UL-rulle...

(Mest sagt för att ingen skall tro det senare)

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                      Först vill jag säga: Bra Tråd! Det ska bli intressant att prata om det här ämnet och utbyta tips och erfarenheter. Ett något begränsat användningsområde kanske, men vad gör det när det är så skoj

Sen till min egen BFS-situation; sitter på en Curado 101D med Hedgehog AIR BFS-lager i. Den kanske jag borde uppgradera lite till, har för mig att spolen från Chronarch 50MG ska passa. Nån som kan bekräfta eller dementera? Det är ju verkligen inte nån "riktig" BFS-rulle, så det kanske aldrig går att komma vidare med den, och då är det ju bara att fixa en ny rulle, vilket iofs är skoj Eller så klarar den sig bra på rätt spö. Major Craft känns ju intressant. Några andra förslag?
                      Verkar helt klart som den passar! The Tackle Trap säljer 50Mg spolar och listar den som kompatibel och dom har fan koll på grejerna.

Det finns en hel del BFS-spön! Maxpris ca?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04