Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    OF´s ABU Cello:

    När Cello spelar första fiolen................

    http://bebestblogg.blogspot.se/2011/...ta-fiolen.html

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Herman "Lausvik" Johnell;

      Det där att fånga så många Gäddor som möjligt per timme och dag kräver både bra vatten, fångstsäkra beten och passande spö och rulle....

      På mitten av 1900-talet tävlade vi alltid om vem som kunde fånga flest Gäddor både per timme och dag. Mtt personliga rekord på 1960-talet var 108 Gäddor på en dag och 21 Gäddor på 52 minuter assisterad av två kroklossare. Betet som fångade dessa 21 Gäddor/52 min då var en blåvit wobbler liknande Heddon Baby Lucky 13 X2400 .. http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm .. av mjukplast som hette ABU Cello. Det gick åt tre söndertuggade ABU Cello den dagen.

      Go for the Big Ones!


      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Old Firehand

      www.trumman.com
      Ja du, Leif, tänk så olika man kan göra. Själv har jag alltid lagt av när jag fått upp den fisk jag behöver och då är man ibland rätt nöjd med att huggen inte kommer för tätt (för det är ju rätt roligt att vara ute och fiska). Något personrekord liknande ditt kan jag (bland annat) därför inte ståta med. Själv hade jag framgång med Cello Dipp i färgen BGL men på det stora hela så föredrog jag (och gäddorna!) skeddrag.

      Kommentera


      • #53
        Tänkte först gå upp i size på utrustning men funderar på att stanna och röra mig med beten kring 30-60. Har idag ett sånt set från abu med mitchelrulle och shakespearspö för runt 1300. Jag har fiskat hela min uppväxt men nu senaste året har det tagit en himla fart där väldigt mycket tid går till fisket.

        Jag är sugen på att satsa ordentligt till kommande säsongen och givetvis tittar man på lite ny utrustning. Jag tycker de är kul att ha bra utrustning och har pengar att lägga på det också men jag är absolut ingen expert på prylar i sig utan jag läser oftast på kring beten och dess gång för att sen bara bege mig ut och fiska. Är det befogat att inhandla ex ett st.croix avid haspelspö med en stradicrulle nu eller kan det liknas med att sätta sig i en ferrari utan att kunna nyttja kraften?

        Dela gärna lite tankar och idéer om ni vill

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av funderarn Visa inlägg
          Tänkte först gå upp i size på utrustning men funderar på att stanna och röra mig med beten kring 30-60. Har idag ett sånt set från abu med mitchelrulle och shakespearspö för runt 1300. Jag har fiskat hela min uppväxt men nu senaste året har det tagit en himla fart där väldigt mycket tid går till fisket.

          Jag är sugen på att satsa ordentligt till kommande säsongen och givetvis tittar man på lite ny utrustning. Jag tycker de är kul att ha bra utrustning och har pengar att lägga på det också men jag är absolut ingen expert på prylar i sig utan jag läser oftast på kring beten och dess gång för att sen bara bege mig ut och fiska. Är det befogat att inhandla ex ett st.croix avid haspelspö med en stradicrulle nu eller kan det liknas med att sätta sig i en ferrari utan att kunna nyttja kraften?

          Dela gärna lite tankar och idéer om ni vill
          Klart du ska satsa på bra prylar om du fiskar mycket! Avid är grymma spön. Stradicen har rätt hög utväxling vilket passar till Havsöringsfiske och jiggfiske. Vill du ha en mer allround rulle med ngt lägre utväxling så kika på Shimano Technium eller ABU Sorön STX..

          Kommentera


          • #55
            Var tycker ni övre gränsen går på betesvikterna innan det går över till tungt?

            Då när ja började fiska igen efter ca 10 år för 5 år sen så var buster jerk, big bandit och bandit tail det hetaste man sku ha.

            När ja stod där i butiken o höll en bj i handen o jämförde mot sitt utö 25g som man fiskade jämt med annars vilket monster det va o tungt.

            Fortfarande idag går min gräns vi bj i vikten på jerkarna fast man har köpt nån enstaka tyngre som ligger o skäms i nån låda.

            Sen måssta man ju såklart köpa rulle o spö efter betena och fiske sättet inte dög Abu cementblandaren me nylonlina och tillhörande spö till det.

            Måsste nog byta ner min jerkpinne från det SG >150 ja har nu så man får lite mer känsla i grejerna och kan köra bj2orna me me samma pinne.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Sjukt bra bete! Jag nöp säkert någonstans mellan 30 och 40 gäddor på den gäddfärgade förra året. Ålandsfärgen har också levererat bra. Ett tips är dock att byta krokarna med en gång. VMC krokarna som sitter på krokar fint men är alldeles för tunna och mjuka, så man rätar dom lätt med en lite större gädda.
              Har upplevt samma problem med den större modellen av Westin Jerk (58-grammaren/sink) där ett par krokar helt enkelt gått av i samband med att jag landat gädda.....

              Passade nyligen på att kitta upp mig på 10 st nya....5 i favoritfärgen Burbot och 5 Streaky the Perch ....när jag hittade de till bra pris här:

              http://www.ofc.nu/westin-jerk-12-cm-...217-c-261.aspx

              Tar också gärna emot tips på lämplig krok att ersätta originalen med på dessa..

              /S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Ja du, Leif, tänk så olika man kan göra. Själv har jag alltid lagt av när jag fått upp den fisk jag behöver och då är man ibland rätt nöjd med att huggen inte kommer för tätt (för det är ju rätt roligt att vara ute och fiska). Något personrekord liknande ditt kan jag (bland annat) därför inte ståta med. Själv hade jag framgång med Cello Dipp i färgen BGL men på det stora hela så föredrog jag (och gäddorna!) skeddrag.
                Har en dito Cello Dip/BGL liggandes i en av mina gamla Planoboxar.....fiskade inte så mycket med den när jag var grabb.....tyckte den gjorde alldeles för mycket motstånd på mitt Suecia 352.....men borde kanske damma av den till våren .....tror mitt RST/LF Tailchaser light skulle matcha det betet perfekt....

                /S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • #58
                  Intressant är att det ni anser vara down size är för mig up size. Håller på att införskaffa ett för mig lite tyngre spö och rulle för att kunna slänga ngn zalt och bomber samt lite större relaxjiggar. Det jag kollar på är spö upp till 55g och rulle i 4000 strl. Fireline typ .20

                  Kanske, och då understryker jag just kanske kommer jag testa lättjerk med haspel.

                  Håller med lausvik att ett Abu 2 och cardinal 6x var optimalt på den tiden, har tagit många gäddor på dessa med skedar och mörrumspinnare och nån hi-lo
                  Senast ändrad av KN; 2014-02-14, 12:45.

                  Kommentera


                  • #59
                    Jag har samma tankar som KN. Har köpt ett spö med övre gräns vid 100g för att prova lite tyngre spinn då mellan 50-80g ungefär. Har alltid haft övre gräns vid 40g ungefär. Har inte fastnat vid jerkfiske och spinner då hellre. Jagar snipor som några säger då runt 3-5g.

                    Kommentera


                    • #60
                      Savage gear butch light xlnt 6'9 15-60g
                      Ambassadeur Revo S
                      Sufix 832 ~0,23

                      Kliar i fingrarna köpt innan jul......

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X