Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Förra året klev jag upp till tyngre.är fiske med en legend tournament 6.9 jerk -230g och ett premier 7.6 180g och efter en säsong så kännde jag att det inte alls var något för mig. Jobbigare att dänga tunga beten hela dagen, mindre känsla i hemtagningen och dragen flyttade mer vatten så själva jerk andet vart tyngre.

Inför denna säsong så har jag istället satsat på downsizer spö och beten mellan 50-80g. Vet dock inte hur det kommer att funka med min luna 300L på men är sjukt nöjd med storleken på rullen i handen och med samtliga kullager utbytta så borde den kasta som en kanon. Men helt klart är iaf att jag skall byta ut min PP 0.40 lina till något smidigare

Kommentera

Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
      Förra året klev jag upp till tyngre.är fiske med en legend tournament 6.9 jerk -230g och ett premier 7.6 180g och efter en säsong så kännde jag att det inte alls var något för mig. Jobbigare att dänga tunga beten hela dagen, mindre känsla i hemtagningen och dragen flyttade mer vatten så själva jerk andet vart tyngre.

Inför denna säsong så har jag istället satsat på downsizer spö och beten mellan 50-80g. Vet dock inte hur det kommer att funka med min luna 300L på men är sjukt nöjd med storleken på rullen i handen och med samtliga kullager utbytta så borde den kasta som en kanon. Men helt klart är iaf att jag skall byta ut min PP 0.40 lina till något smidigare
      50-80 grammare kommer den att kasta hur bra som helst......är dock övertygad om att du hittar rullar som ligger ännu bättre i handen.....t.ex Calcutta 201 D...

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

..man ska ha i åtanke att en rulle även fyller funktionen som "balanserare" av utrustningen. På ex mitt LF Suncaster 9-fot med kastvikt till 60 gram så känns det bättre med en 6000 än 5000 (även om båda balanserar bra!) rent balansmässigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          ..man ska ha i åtanke att en rulle även fyller funktionen som "balanserare" av utrustningen. På ex mitt LF Suncaster 9-fot med kastvikt till 60 gram så känns det bättre med en 6000 än 5000 (även om båda balanserar bra!) rent balansmässigt.
          Lite så jag tänkte med min 300. Har även en trimmad amb c4 men efter att ha fiskat med en riktig rulle så kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till den

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Jag har bara fiskat med mitt suncaster i en timme men tyckte det kändes tungt bak i handtaget utan rulle monterad.
            Jag får prova att byta alustativet mot kromad mässing på min 5000 så kanske jag kommer över 300gr som en 6000 väger.

Kommentera

Storm Wildeye Swim Shad 5' o 6' är en gammal gäddfavorit...perfekt för den som vill downsiza ...har letat men inte hittat den gamla modellen med enbart ryggkrok här hemma i Sverige så det fick bli en beställning härifrån:

Buy fishing gear online at FishUSA. Our fishing store has the best fishing lures, line, rods, & reels an angler can find online. Stock up with our fishing supplies and get all the fishing tackle you need for your fishing trip online at FishUSA today.

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                Jag har bara fiskat med mitt suncaster i en timme men tyckte det kändes tungt bak i handtaget utan rulle monterad.
                Jag får prova att byta alustativet mot kromad mässing på min 5000 så kanske jag kommer över 300gr som en 6000 väger.
                Att gå upp i vikt på rullen kommer bara att ge bättre balans i spöt om tyngdpunkten på spöt med rulle ligger bakom rullen....har inte testat just detta Suncaster spöt....men ett 8-fots Suncaster Light och ett 7,4 fots LF Tailchaser Light.....och vet att att åtminstone dessa LF-spön är bättre balanserade än de flesta spön (dvs tyngdpunkten ligger nära rullfästet...dock ej bakom.)..

/S

Kommentera

Hittade denna video och ca 13min in visar de utrustningen de använder, inga tunga muskie-grejor där iaf. En liten varning för ett väldigt amerikanskt klipp!

Kommentera

Tänkte köra med en mörrum 3601. Har inte hitta något lämpligt spö än, funderar på st croix premier 1 1/2oz. Men är inte helt spikat, är en jäkla djungel att hitta rätt spö!
                    Tänkta beten blir lite mindre vobblers, skeddrag, mindre gäddspinnare, jiggar (4 o 5 tum), mindre ytbete som zara spook och buzzer spinnare. Skall bli gött med lite känsla i grejorna, så att smågäddorna som man alltid får känns roliga

Kommentera

Ni som fiskat med dom mindre sg butch light spöna.
                      Hur är dom att fiska med?
                      Funderar på att köpa 15-60g modellen.
                      Har 8,6an själv och den är lite överklassad tycker ja.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13