Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
    Ni som fiskat med dom mindre sg butch light spöna.
    Hur är dom att fiska med?
    Funderar på att köpa 15-60g modellen.
    Har 8,6an själv och den är lite överklassad tycker ja.
    Funkar fint mellan baby busters och buster 2, kräver dock timing i kastet och lite mod att trycka på för att få ut kastlängder, gör man bara det så flyger det godkännt långt med tanke på betesvikt och spölängd.
    Anders @ gäddfiske.se

    Kommentera


    • #72
      Click image for larger version

Name:	lättspinn gädda.JPG
Views:	1
Size:	717,6 KB
ID:	1773768
      Lättspinn för gädda, hopsatt i helgen. Hade varit normal gäddutrustning för ett antal år sedan, men som många redan kommenterat så ändras referenserna...
      Har försökt ha lite budgetperspektiv på denna rigg: Shimano beastmaster 8fot 14-40g för 600kr på rea, kinamulti för knappt 200kr samt kinaflät 0,14 för 6Euro/500m.
      Hade lite problem med linresning första testet men vet inte om det är jag som inte lärt mig rullens inställningar eller om jag överspolat en smula med lina. Lämnade bara ett par mm till spolkanten, kanske var lite mycket lina? Ingen fångst på testet så kan inte utala mig om krokning/drillning, men spöt har en modern rapp helaktion som säkert kommer att bli bra att köra fisk på. Tänker mig att utrustningen även kommer att funka bra till lite tyngre öringfiske i norr.
      Kombon uppförde sig bra från spinnare på 11g via jiggar på 15g till swimbaits på 40g. Med tailbete på 63g kändes spöt lite ansträngt vid kastning men inspinningsmotståndet inga problem.

      Kommentera


      • #73
        När jag verkligen downsizar blir det:
        St Croix Legend Tournament Bass Slop n Frog 7'4" på 1,5 oz med en Quantum Smoke

        När det är lätt gäddfiske blri det
        St Croix Legend Tournament Bass Swimbait eller Legend Tournament Musky Downsizer med en NaCl eller Lexa.

        Sjukt bra utrustningar allihopa!

        Skall skaffa mig ett St Croix Legend Extreme som nästa spö till downsizat abborrfiske. Tror som fan på det.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
          Ni som fiskat med dom mindre sg butch light spöna.
          Hur är dom att fiska med?
          Funderar på att köpa 15-60g modellen.
          Har 8,6an själv och den är lite överklassad tycker ja.
          Har 10-30 grammaren och tycker nog den stämmer bra med sin klassning. Snabba klingor med lite toppig aktion. Prisvärda tycker jag i alla fall.

          Kommentera


          • #75
            När jag downsizar med ett 6,6ft35g spö o 201e5 rulle så känns det som ändbutten får jobba och jävligt nervöst när jag försöker styra fisken med tummen på spolen.

            Tycker inte det är så kul att fiighta snipor har ja märkt, med ska ändå testa med ett lite längre spö till det.
            Senast ändrad av Sebwantsfish; 2014-06-10, 07:45.

            Kommentera


            • #76
              Har idag varit ute på sjön och tusan vad kul det är att drilla pigga 4-kilos snipor med Calcutta 201D+LF Tailchaser Ligth+4" Relax med 10g-skalle.....

              Nu ser jag fram emot att till helgen få göra samma sak med -14 CQ201:an och mitt Phenix K2...

              /S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                ... -14 CQ201:an och mitt Phenix K2...
                Då snackar vi snipkit de luxe! hehe //T

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Då snackar vi snipkit de luxe! hehe //T
                  Mmmmm....

                  /S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • #79
                    För mig är, delvis av nostalgiska skäl, den "klassiska" gäddfiskeutrusrningen ett (enhands) sexfotsspö med (det är väl bara att erkänna...) en multirulle (och helst då en röd Ambassadeur 5000). Förr var sexfotsspöna "Fiske 2", dvs avsedda för beten upp till ca 30 gram men det var ju på glasfibertiden. I dag finns det lätta sexfotsspön spön med bra aktion som klarar beten upp emot 100 gram (och vill man kasta ännu tyngre grejor så finns det ju en uppsjö med sk jerkspön men då blir de alltför styva för att tilltala mig).

                    Sex fot är en väldigt behändig spölängd när man fiskar från en båt och då behövs ju sällan särskilt långa kast. Vill man fiska lätt (typ "Fiske 2") så finns ju en uppsjö av basspön att välja på (eller spön som i Sverige säljs som vertikalspön). LF:s Cobra, som är klassat för beten upp till 45 gram (men som klarar mer) duger gott för att dänga iväg även rätt stora wobblers (typ SwimWhizz eller Rapala Fat Rap), stora skeddrag, skapligt stora jiggar eller vad man nu föredrar att freta gäddan med. Sedan finns det ju ännu stöddigare sexfotare i Lundgrens program innan man kommer in på de "rena" jerkspöna.

                    Med ett Cobra (eller värre) och en Amba 5000 (eller en inte alltför klen lågprofilare) med lämplig flätlina (runt 0,20 mm) bör man klara även de allra största gäddor som simmar i Svenska vatten utan större problem. Det togs ju, trots allt, många rätt skapliga krokodiler på betydligt sämre och klenare grejor för ett antal decennier sedan.

                    Kommentera


                    • #80
                      Idag var det premiärtur för nya CQ 201:an.....fick åka på ett 9-fots Beastmaster 20-50 medan CQ 51:an fick sitta kvar på Phenix K2:an... Det lilla snipkittet deluxe landade först en handfull och sedan fick 201:an visa vad den gick för.....mmmmm

                      Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	224,5 KB
ID:	1773963

                      /S
                      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-06-27, 22:51.
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X