Hjälp med laxspinnset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med laxspinnset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med laxspinnset

Jag skall börja fiska lax och behöver alltså en helt ny utrustning för detta (spö, rulle, lina). Jag är helt öppen för förslag och har själv ingen större aning om vad jag behöver.

- kommer uteslutande fiska från land i strömmande vatten (mestadels större älvar)

- vill kunna kasta drag i 15-30 grams klassen lååångt

- Prisklass 2-3000 skr om det är möjligt

Övriga fisketips för denna typ av fiske mottages gärna.

Hej Greger,

Jag har fiskat en "hel del" spinn efter lax dom sista åren. Har skrivit en del om saken här på fiskesnack också angående spön, rullar och teknik.

Om du söker runt bör du nog kunna hitta lite mer utförligt, men;

Det mesta spinnfisket efter lax som bedrivs i betongälvar runt om i landet sker via spinnfluga.
    Då letar du efter en 6-7000 size multirulle och ett 11-14" spinnspö som helst hanterar kastviktspannet 50-150g.
    Lite beroende på exakt vart du fiskar så är det ju olika mycket fart i vattnet, men det nämnda viktspannet behöver du kunna hantera sedan gör det inte ont att kunna kasta ännu tyngre också (jag är som mest uppe i 200g själv mer orkar inte mitt sportex ladda iväg utan att jag riskerar skador). Lina till detta är beroende på vart du fiskar, en del älvar har flätlineförbud och där är nylon 0,45-0,80 bra dimensioner (därav att du behöver en större rulle - den ska kunna ta ordentligt med meter, jag fiskar aldrig med mindre än 200m på den platsen jag fiskar mest, Bergeforsen). Får du använda flätlina - GÖR DET! man får betydligt bättre kontakt med botten då och känner tydligare om man bara "stöter in" i en lax eller om den sitter i mungipan som den skall - det minskar felkrokningsprocenten, 0,30-0,45 är dimensionerna jag kör på flätlina. En grövre nylonlina är stummare och ger även den mer kontaktkänsla.

Det finns några helt ok spinnflugespön för runt 1000kr på marknaden, jag kan rekommendera bft target 12" och D.A.M Salmon Ace 12" som är hållbara. Som rulle finns det 7000/7001'or för under tusenlappen nya också som fixar biffen.

Ska du fiska med drag, vobbler etc så blir utrustningen en annan. Då pratar vi spön som orkar ladda mindre beten (i gram räknat). Här fungerar egentligen lite vad som helst, haspel/multi osv, det är inte heller samma "krav" på tjockare dimensioner som på spinnfluga (där dimensionen på linan även fyller en funktion som "segel" för att få bättre fart på driften av sänke+fluga). Detta specifika fiske har jag bara bedrivit på lax som lekt klart och börjat hugga på större beten igen, då har jag personligen använt en 6500 amba och en 10" shimano beastmaster 20-50g och dängt 30g's skeddrag - det fungerade helt ok faktiskt. Men här finns det verkligen mycket mer utrustning att hitta än i segmentet spinnfluga.

Kommentera

Tack för ditt utförliga svar Henrik.

Jag kommer nog inte fiska med spinnfluga åtminstone inledningsvis. Vill mest bara kunna kroka på en wobbler eller ett skeddrag och promenera ner till älven och dänga på i nån timme utan att behöva tänka på nåt. Det ska vara så enkelt som möjligt.

Kan detta spö vara nåt? (Berkley Lightning Shock 1303 20-75g 13")
      http://www.sportomotor.se/index.cfm?...ct&pg=5&pr=744
      Känns som att spölängden och kastvikten gör det möjligt att kunna kasta rätt långt även med skedar på runt 15 gram?

Och rulle, vad tror ni om denna klassiker till exempel (i kombo med ovanstående spö)? (Abu ambassadeur 6000)
      http://www.happyangler.se/sv/fiskeru...rulle/p/27059/

Kommentera

absolut en fungerande kombination även om jag inte vet hur det spöt är egentligen så ser ju viktspannet ut att fungera även till lättare spinnfluga på lite sämre flöden - vilket är nice om du skulle vilja testa även det fisket. Bra längd på spöt hjälper om du krokar en lax, man behöver lite hävstång på dom rackarna!

Kasta 15g's skedar med den rullen och det spöt borde väl fungera men jag inte du får några jätte långa kast och en del problem med linresning. Med det spöt och den rullen lär nog sweetspotten för kastning ligga lite högre, runt 50-60g skulle jag gissa på (baserat på hur mina egna spön brukar fungera beroende på klassningen - det är ju oftast inte så himla tillförlitligt det där...)

Men 15g sked låter verkligen lätt om det är bra flöde, du kommer ju inte komma ner mot botten med så lätt drag? Jag har fiskat på ganska dåliga flöden med 30g's skedar, jag skulle gissa att jag behöver gå upp till riktigt tunga pjäser om jag skulle stå på högt flöde. Som sagt så är jag mestadels en spinnflugefiskare (förbjudet med dragfiske under laxsäsong härvid)
        Senast ändrad av hewzter; 2014-03-07, 10:43.

Kommentera

Har flera Lightning shock spön i haspelmodellerna, sköna och prisvärda spön. Vill du kasta skedar på 15-20 gram långt och smidigt utan krångel skulle jag föreslå att du väljer haspelrulle för det fisket. Går att köra spinnfluga med haspel också...även om de tyngsta vikterna blir bekvämare med en multirulle...
          Finns ett 10 fots 15-55 gram som säkert skulle funka bra med de vikter på skedarna som du nämner....

Kan även rekommendera Abu:s Salmon seeker. Finns några olika längder, jag har ett 12 fot 15-65 gram som funkar bra genom hela registret, kraftigt och kompetent men med känsla även för lite lättare havsöringar
          Senast ändrad av sparetime; 2014-03-07, 10:53.

Kommentera

Tack igen för bra svar, jag har redan blivit bra mycket klokare.

15 grams skedar är nog undantagsfall, vad rekommenderar ni för skeddrag till lax? Toby/Toby Salmon finns ju i 30-40 grams varianter och dessa bör väl vara pålitliga när det kommer till lax?

Wobblers däremot är en annan femma där skulle jag vilja fiska med wobbler i storleksklass 7-11 cm (t.ex. Rapala Countdown) och dessa väger ju sällan över 20 gram.

Om man väljer haspel, vilken storlek få rulle bör man satsa på?

Kommentera

Vikt och form på skedarna är ju lite beroende på vattenföring och hur stark ström det är för tillfället, med för lätta skedar med stor bärighet ligger de mest och surfar väldigt ytligt i stark ström, och tvärtom, för tunga och utan bärighet sjunker till botten i lugna flöden......du får testa fram vad som funkar vid dina fiskevatten.

Storleken på rulle handlar ju mycket om att få på tillräcklig mängd lina och då blir det ju också intressant om det handlar om nylon eller flätlina.

Bromskapaciteten på en bra 40 rulle borde räcka, och får du använda flätlina borde du också få på tillräckligt med lina.

Mina Sorö 40 spolar påstås rymma 135 meter 0,35 lina, och det känns lite för lite för laxfiske i starkt strömmande vatten.
              På flätlinespolarna har jag fått på över 220 meter 0.16 tracer braid vilket funkar i havet, men i strömmande vatten kanske man vill gå upp till kraftigare lina än så.....
              Jag skulle inte tveka att fiska i Mörrumsån t.ex. med mina 40 rullar, medveten om att det kanske är något i underkant om en av de största skulle hugga.....

Kommentera

jag skulle rekommendera minst 0,30 flät och 0,45 nylon för laxfiske i strömmande vatten pga nötning mot stenar (oundvikligen) vid bottenhugg samt framförallt vid drillning.

Och hur mkt lina man behöver beror mest på vart man fiskar, fiskar man ett större lugnare sel utan forsnackar/strömfåror räcker 100m men finns det en fåra så kan du ge dig fan på att laxen kommer vända ner i den för att få så mycket fart som den bara kan och då sätts verkligen rullen på prov! Här tycker jag själv 200m är ett minimum OCH en bra broms.

Jag har hittils inte sett någon som fiskat lax med haspel som inte haft problem med just bromsverkan på vilt rusande laxar, men det betyder inte att ALLA hasplar inte fungerar för ändamålet, men en bra broms det är väldigt viktigt.

Kommentera

Det är som du skriver, bromsen är viktig. I havet fiskar jag bekymmerslöst med Abu Sorö 40 sx och stx, frambromsade, fantastisk jämt och fint fungerande broms, räcker gott och väl till, men i strömmande vatten ställs ju högre krav precis som du skriver......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 107 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13