Köpa nytt jiggset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa nytt jiggset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag skulle välja haspel. mer avslappnat ään multi man slipper ev overruns som ovan nämner.
    Spön är lite av en smaksak.

Shimano yasei som nämns ovan är ett kalasbra spö. det indikerar väldigt fint alla napp till dig som står bakom.

jag kör själv med ett 7" diaflash som sporting säljer på rea. Det är lite mjukare/djupare aktion än yasein vilket jag föredrar.

Dragon spöna är otroligt populära och jag gillar deras orangefärgade top som gör det lite enklare att se huggen.

Rulle 1000-2500 storlek. personligen valde jag 2500storlek då den känns mer flexibel för olika sorters fiske. Min personliga favorit är Shimano. Deras grejjer har aldrig gjort mig besviken.

Tafsar de gör jag själv. Det blir billigast och bra avkoppling i soffan nån kväll framför tvn. jag använder mig av 20lbs darts 19trådiga de håller bra och är mycket material för pengarna.

Kommentera

Jag har exakt samma set och är hur nöjd som helst! Jämfört med haspel så är jag mindre erfaren på multi men jag hade valt haspel för just lättare jiggfiske!

Jag tycker att utväxlingen på Shimano Stradic Ci4 är perfekt till jiggfisket då du snabbt och lätt tar in all slaklina och kan ha konstant kontakt med betet. Rullen har kommit i en plusmodell som jag tror är lite lättare och lite starkare men då får man ju pynta ut lite extra också..

Jag har dock hört väldigt mycket positivt om Team Dragons spöserie Fishmaker. De finns dessutom i flera olika viktklasser än Yasei. De är färgade på toppen av spöt så du snabbare kan se hugg (antar jag) men jag själv tycker inte att det hjälpt på mitt berkley skeletor pro drop shot spö. Hugget ser du snabbast i linan! Försök därför hålla linan mot något kontrasterande så kommer mothuggen bli lättare! Yaseispöt är dock det spö jag är mest nöjd med någonsin och det är därför jag inte ens klämt och känt på Fishmaker

Jag använder också wolframtafsarna men jag brukar köpa dem på sportfiskebörsen (där du dessutom hittar kalaspriser på Relaxjiggar). Det finns säkert de som tycker motsatsen men jag tycker inte att jag märkt någon skillnad i antal hugg jämfört med fluorocarbon eller endast beteslås. Det jag däremot märkt skillnad på är hur mycket längre man får behålla jiggarna. Gäddorna har ju en förmåga att hugga av rubb och stubb i ett nafs annars...

Kommentera

- Slutligen, om du hade en budget på 2-4000 kr för detta, vilket kit hade du satsat på?
        Att fiska med jigg efter Abborre klarar du med nästan vilket jäkla budget sett som helst, sen kan man självklart dra det hur långt som helst åt andra hållet och slänga ut ganska många 1000 lappar på prylar vilket jag har gjort, trots alla dom 1000 lapparna jag uppgraderat med får jag konstigt nog inte mer fisk en vad jag fick med frugans kustspö på -40gr en 4000 rulle och 0:30 nylonlina. ..

Själv föredrar jag lite styvare spö som inte är allt för korta istället för flera olika, om jag fiskar med jigg vill jag kunna studsa den på botten, veva in den som ett drag och även lite DS med samma spö rulle och lina så jag slipper lägga tid på att byta utrustning efter vilket som funkar bäst för dagen.

Själv föredrar jag multi till nästan allt fiske, dom ända 2 nackdelarna jag kommer att tänka på förutom priset till just jiggfiske är att linan har en förmåga att snurra sig runt toppöglan om man inte ser till att ha den sträckt hela tiden och så tar det ett tag att lära sig kasta DS riggar men det går fint med lite träning.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-03-17, 16:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av dyZe Visa inlägg
          Tafs: Varför inte wolfram? Hållbar som en ståltafs, rörlig som en tunn lina...
          http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-jiggtafs.html
          Riktigt bra gäddsäker tafs som håller länge. Jag köper mina här: http://www.sportfiskeborsen.se/index...ewCat&catId=20

Kommentera

Haspel, utan tvekan. Ett lagom spänstigt spö på sju fot. Många nuförtiden verkar vilja ha styva spön och stumma linor för att känna alla hugg. Det tycker jag är en tevksam kombination. Abborren brukar hugga rätt friskt (eller inte alls) och några mothugg handlar det sällan om. Dessutom är abborren en stökig fisk som rycker och far runt allt vad den orkar och eftersom den inte är alltför hård i de delar av munnen där kroken brukar fästa leder kombinationen styvt spö/stum lina till rätt många tappade fiskar (och risken är större ju större fisken är).

Själv föredrar jag ett ganska böjligt spö och en nylonlina på runt 0,25 mm är pefekt för abborre. Det jag nu beskrivit kallas säkert inte för jigg-set i butiken men fungerar suveränt för det och allt annat abborrfiske.

Kommentera

Jag instämmer i kören som hyllar vita Yasei Drop Shot 8fot.
              Spöt är helt enkelt grymt skönt.
              Jag har i vinter köpt en ny rulle till spöt och det blev en Battle 2000.
              Den balanserar spöt perfekt och känns förjäkla stabil !
              Ska bli grymt kul att testa nya kittet till våren.
              Spöt vet jag funkar klockrent och jag tror inte rullen behöver skämmas heller

Kommentera

Till jiggfiske efter abborre föredrar jag haspel framför multi även om jag har kit av båda typerna..

Till skillnad från Mr T anser jag att haspeln ger överlägsen balans o ergonomi jmf med multi vid jiggfisket....

I och med att du greppar spöt direkt och slipper ha en palmad multirulle i handen så registrerar du huggen mycket lättare...

Jag delar inte min kompis Lausviks uppfattning när det gäller spö och linval....

Jag vill ha ett rappt spö och en flätlina som gör att minsta nafs i jiggen känns som en elektrisk stöt i handen....då går spagettistänger och nylongummiband bort direkt enligt mitt sätt och se det....

Mitt eget val har fallit på ett 7-fots Shimano Speedmaster BX -21g med en frambromsat Shimano-haspel i 1000-size (Exage FD o Technium FC) laddad med 0,10-13 Fireline, Nanofil alt TUF-line Duracast/Supercast....i betesasken ligger det 2,5 o 3-tums Relaxjiggar

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                  Jag delar inte min kompis Lausviks uppfattning när det gäller spö och linval....

Jag vill ha ett rappt spö och en flätlina som gör att minsta nafs i jiggen känns som en elektrisk stöt i handen....då går spagettistänger och nylongummiband bort direkt enligt mitt sätt och se det....
                  Vad man föredrar är naturligtvis ytterst en smak- och vanesak. Det mesta funkar om man vet hur man ska använda prylarna. Däremot undrar jag varför du använder förklenande uttryck för att beskriva den typ av utrustning som är annorlunda än den du själv föredrar. Det verkar mest larvigt och osakligt. En modern nylonlina är inte ett gummiband. Inte heller är ett spö med mjukare helaktion någon slags pasta. Fast det är kanske den jargongen som gäller här på FS?

Kommentera

Det är kanske dags för mig att börja med "casting utbildning med multirulle" för de som är intresserade med att fiska med lättare beten och multirullar , så vi kanske kommer ikapp resten av världen i det område (... även om jag tycker att det är helt ok om ni vill fotsätta och fiska med era hasplar ändå )

//T

Kommentera

Jag har fiskat mycket multi senaste åren och förespråkar det nästan (!) alltid men då det kommer till hederligt jiggfiske efter Borre då anser jag en lätt och rapp haspelutrustning vara det bästa valet.

Tonyx är ju en överjävlig kastare med lätta multirullar (om man ska tro merparten av has inlägg) men för ett trasselfritt fiske med lätta beten så anser jag (igen) en anpassad haspelutrustning vara det klart bästa valet.

Jag misstänker även att Lausvik rekommenderar div nylonlinor och mjukare spön men för att verkligen känna när fisken suger i sig jiggen så ska grejjerna vara rappa med otänjbar flätlina !
                      (ser inte vad han skriver då jag har honom på min ignoreralista)

Vill man köpa ett billigare spö men som utför uppgiften klockrent så kan man kika på de billigare Röda Yasei.
                      8fot Röd Yasei Aori (någon typ av bläckfisk) är otroligt skönt för en billig penning.

/ Henke W

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 214 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist