Köpa nytt jiggset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa nytt jiggset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av dyZe Visa inlägg
    Tafs: Varför inte wolfram? Hållbar som en ståltafs, rörlig som en tunn lina...
    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-jiggtafs.html
    Dom där är kanonbra......här finns dom till bättre pris:

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Bra input från allihop, en given fördel med haspel är att min fru, vänner etc. kan nyttja spöt (höger/vänstervev). Det där med gös lät ju inte dumt heller om man skulle få för sig att försöka prickskjuta i framtiden.

Är Yasei-kittet lämpat för gösjigging? 28 gram är ju spöt klassat för?
      Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
        Tack för härligt svar, ska plöja igenom trådarna du har länkat till.

Jag tycker det är skitskönt att fiska med lågprofil multirulle, även om det kanske kostar en slant mer än dito haspel, nackdelen är väl att jag kör högervevat och att man inte kan låna ut till folk som vevar med fel hand, men det är ju inte riktigt mitt problem

Självklart så tycker jag det vore kanon om utrustningen höll måttet för att hänga på en 25 g Utö och kasta efter gädda också om man råkar se lite större bågar på ekolodet, men det kanske blir för mycket kompromisser om man ska hitta ett kit som klarar både gädda och abborre?
        Om du vill ha en schysst multi att jigga med och som även klarar lättare gädd-drag <30 g till överkomligt pris är detta ett bra alternativ:

Sturdy aluminum alloy body Instantly accelerating magnum light spool (ultra duralumin) SVS brake system (6 point) Anti-rust treated ball bearings Clicking star drag Extra efficient Super-SHIP gear system Long line hyper-tensile brass gears Super fr

Ett spö som redan nämnts som funkar bra ihop med den rullen är detta:

Har jiggat en del borre och även drillat en del bonusgäddor på upp till 4 kg med den kombon.

Ett annat spöalternativ som jag kan rekommendera är detta:

TD spöt är Lite rappare och känsligare än LF-spöt, men precis som Barnmorskan säger så har LF-spöt fördelen att vara otroligt välbalanserat (tyngdpunkten ligger i princip vid rullfästet)

Med din budget som sträcker sig upp till 4000 kr skulle du kunna få två kit.....ett haspelkit för det lätta borrefisket...här kan du få ett bra kit för runt 1500 pix och då har du 2500 kvar att skaffa ett schysst multikit för gös-jiggning och lätt gäddfiske...

/S

Kommentera

Bra input från allihop, en given fördel med haspel är att min fru, vänner etc. kan nyttja spöt (höger/vänstervev). Det där med gös lät ju inte dumt heller om man skulle få för sig att försöka prickskjuta i framtiden.

Njäe... Yasei-dropshotspöet är inte helt optimalt för att vertikalfiska gös. Då behövs ett mer genomstyvt, och gärna kortare, spö, som någon också skrev ovan. Ska du kastfiska efter gös, med dropshot eller traditionellt riggad jigg, bör det väl däremot funka bra tänker jag mig, fast det är mest en gissning då jag själv inte provat.

Kommentera

Njä, 8 fot är nästan ett havsöringsspö i mina böcker. (Små)fiskar som t. ex. abborre fiskas bäst med bra mkt kortare spö, gärna 6 till 7 fot. Det ska vara så lite material så möjligt mellan fisken och fiskaren för den ultimata upplevelsen, det är mitt tips. Du kan bara föreställa dig när en 5kg gädda hugger och sen fighten efteråt. Det går inte att beskriva.

Det bästa jag vet är att besöka en bassbutik i USA och känna på alla 1000 spön som finns där med alla dessa olika taperingar och aktioner. Synd att man kan inte ta med sig några st för ytterligare tester vid vatten.

Fråga kolon. Är inte Phenix K2 klingor inget att ha för att jigga abborre?

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-03-17, 23:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Njä, 8 fot är nästan ett havsöringsspö i mina böcker. (Små)fiskar som t. ex. abborre fiskas bäst med bra mkt kortare spö, gärna 6 till 7 fot. Det ska vara så lite material så möjligt mellan fisken och fiskaren för den ultimata upplevelsen, det är mitt tips. Du kan bara föreställa dig när ett 5kg gädda hugger och sen fighten efteråt. Det går inte att beskriva.

Fråga : Är inte Phenix K2 klingor inget att ha för att jigga abborre?

//T
              Enig i att ett kortare spö ner mot 7 fot är att föredra.....nu hör det dock till saken att LF spöt som ju är en 8-fotare har en relativt sett större del av längden i sitt bakgrepp och kan därför längdmässigt jämföras med betydligt kortare jänke-bass-spö

När det gäller K2-spöna finns det garanterat fina klingor att bygga ett grymt fint jiggspö på.....har dock inte rekommenderat detta då jag bedömde att ett sådant spö skulle ta lite för stor del av TS budgetkaka för att det skulle bli pengar över till något roligt att sätta på spöt....

Bara klingan går på drygt 2500 kr och ett färdigt spö landar på mellan 3500-4000 beroende på vilka komponenter som sedan skall till....då blir det inte många sekiner över till rullen är jag rädd...

/S
              Senast ändrad av Silverbågen; 2014-03-17, 23:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg

Bara klingan går på drygt 2500 kr och ett färdigt spö landar på mellan 3500-4000 beroende på vilka komponenter som sedan skall till....då blir det inte många sekiner över till rullen är jag rädd...
                Jag måste undersöka det lite mer , men jag läste någonstans att det finns en butik i Polen som levererade färdiga spön byggda på K2 klingor och allt detta under 300 USD. Det är helt ok pris tycker jag.

Länk här: http://rodmas.pl/ Det kan vara värt att titta närmare på.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2014-03-18, 00:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Jag måste undersöka det lite mer , men jag läste någonstans att det finns en butik i Polen som levererade färdiga spön byggda på K2 klingor och allt detta under 300 USD. Det är helt ok pris tycker jag.

//T
                  Om det är sant så är det ett kanonpris.....bara klingorna ligger på 250 dollar hos Mudhole ....det blir 2500 innan du har det hemma i Sverige ....
                  Har läst någonstans att i USA får du räkna med att betala 600 dollar eller mer för ett Custombygge....

För TS finns det dock många andra mer prisvärda alternativ att överväga innan han börjar fundera på K2....

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Om du vill ha en schysst multi att jigga med och som även klarar lättare gädd-drag <30 g till överkomligt pris är detta ett bra alternativ:

Sturdy aluminum alloy body Instantly accelerating magnum light spool (ultra duralumin) SVS brake system (6 point) Anti-rust treated ball bearings Clicking star drag Extra efficient Super-SHIP gear system Long line hyper-tensile brass gears Super fr

Ett spö som redan nämnts som funkar bra ihop med den rullen är detta:

Har jiggat en del borre och även drillat en del bonusgäddor på upp till 4 kg med den kombon.

Ett annat spöalternativ som jag kan rekommendera är detta:

TD spöt är Lite rappare och känsligare än LF-spöt, men precis som Barnmorskan säger så har LF-spöt fördelen att vara otroligt välbalanserat (tyngdpunkten ligger i princip vid rullfästet)

Med din budget som sträcker sig upp till 4000 kr skulle du kunna få två kit.....ett haspelkit för det lätta borrefisket...här kan du få ett bra kit för runt 1500 pix och då har du 2500 kvar att skaffa ett schysst multikit för gös-jiggning och lätt gäddfiske...

/S
                    Exakt den combon har jag oxå. Är skitnöjd med den,är en fröjd att fiska med. Är skitkul o drilla hö på .
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ska du kastfiska efter gös, med dropshot eller traditionellt riggad jigg så funkar det jag har testat, krokar gösar fint!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 171 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13