Köpa nytt jiggset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa nytt jiggset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa nytt jiggset

Provade att söka men hittade inga klockrena trådar om kit för jiggfiske.

Tänkte köpa på mig ett jiggset till sommaren, ev. nu på sportfiskemässan i helgen om priserna är bra - har faktiskt aldrig fått abborre på jigg så det börjar väl bli hög tid för att ta upp detta fisket! Således så har jag inte så mycket bakgrundskunskap att basera ett inköp på, så ett par frågor:

- Haspel eller multirulle? Har förstått att de flesta kör med haspel, finns det någon anledning till detta?
    - Spö, vad är viktigast att tänka på här? Aktionen i spötoppen, är den viktig för att se huggen? Vilka betesvikter bör man satsa på att spöt klarar?
    - Tafs, antar att man bör ha en tafs om gäddan kliver på? Hur lång kör ni med?
    - Lina, hur grov och vilka modeller är poppis?
    - Slutligen, om du hade en budget på 2-4000 kr för detta, vilket kit hade du satsat på? Länka gärna till handlare etc.
    Feces piscis!

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
    Provade att söka men hittade inga klockrena trådar om kit för jiggfiske.

Tänkte köpa på mig ett jiggset till sommaren, ev. nu på sportfiskemässan i helgen om priserna är bra - har faktiskt aldrig fått abborre på jigg så det börjar väl bli hög tid för att ta upp detta fisket! Således så har jag inte så mycket bakgrundskunskap att basera ett inköp på, så ett par frågor:

- Haspel eller multirulle? Har förstått att de flesta kör med haspel, finns det någon anledning till detta?
    - Spö, vad är viktigast att tänka på här? Aktionen i spötoppen, är den viktig för att se huggen? Vilka betesvikter bör man satsa på att spöt klarar?
    - Slutligen, om du hade en budget på 2-4000 kr för detta, vilket kit hade du satsat på? Länka gärna till handlare etc.
    Vad har du för grejor nu?

Kommentera

Ett spinn och jerkset för gädda:

Jerk: Svartzonker Signature Jerk 7' + Daiwa Lexa 300H
      Spinn: Grim Reaper 9' + Revo Toro NaCl 50

Så för Abbisarna har jag ingen utrustning alls.
      Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
        - Multi alla dagar i veckan. Bättre känsla, ergonomi och kontroll.
        - Snabb aktion och känsla självklart. Jag har lärt mig att ögat är inte tillräckligt snabbt.
        - Tafs: Ja, gärna 0.40 FC om storlek på jiggarna tillåter det.
        - Lina: 0.12-0.15 bör vara mer än tillräckligt för abborre jiggar.
        - Vilka tillverkare av fiskeprylar gillar du? Vi kan börja där.

Kolla min signatur , där finns lite att läsa om ämnet.

//T

Kommentera

Tack för härligt svar, ska plöja igenom trådarna du har länkat till.

Jag tycker det är skitskönt att fiska med lågprofil multirulle, även om det kanske kostar en slant mer än dito haspel, nackdelen är väl att jag kör högervevat och att man inte kan låna ut till folk som vevar med fel hand, men det är ju inte riktigt mitt problem

Självklart så tycker jag det vore kanon om utrustningen höll måttet för att hänga på en 25 g Utö och kasta efter gädda också om man råkar se lite större bågar på ekolodet, men det kanske blir för mycket kompromisser om man ska hitta ett kit som klarar både gädda och abborre?
          Feces piscis!

Kommentera

Att köra multirulle till abborrfiske med lätta beten är att göra det rätt krångligt för sig tycker jag. Multirullen blir 2-3 gånger så dyr för att kunna kasta likvärdigt med haspelrullen, och att kasta 5-gramsbeten i motvind blir inte roligt även med den mest överlyxade japanmodell som går att få tag på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Att köra multirulle till abborrfiske med lätta beten är att göra det rätt krångligt för sig tycker jag. Multirullen blir 2-3 gånger så dyr för att kunna kasta likvärdigt med haspelrullen, och att kasta 5-gramsbeten i motvind blir inte roligt även med den mest överlyxade japanmodell som går att få tag på.
              Nä men hej Barra, det var tag sen.
              Jodå nuförtiden finns det multirullar som kostar under 150 USD och som klarar de galant!
              Utvecklingen har gått framåt, som jag brukar säga.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2014-03-17, 15:01.

Kommentera

Hade jag varit dig hade jag köpt:

Fiskar själv med det & äger 2 likadana set (ett är tjejens haha) fiska det hela förra sommaren, grymt spö! står drop-shot men jag fiskar 2-3-4 tum relax jiggar med 10-20gram skallar,små spinnare, även små wobblers mm. upp till 30gram. Även testat drop shot och det hanterar det mesta grymt bra! jättebra känsla i spöt, känner minsta lilla pet.
                Rullen är perfekt storlek för borre fiske & väger knappt något, man blir inte trött eller något under hela dagen med detta kit. Bra slirbroms och skön vev.

Tafs: fluocarbon helst (jag brukar köra 0,40mm minst) men ibland hård tafs ifall det är mycket gädda i stöten.
                Lina: 0,10-0,15mm flätlina gärna i en färg som du ser bra: typ gul eller röd.

Hoppas det hjälper dig lite i sökandet på nytt set för stor borren
                Grymt rolig fisk att fiska under sommaren en varm sommardag!
                Senast ändrad av JiggSimon; 2014-03-17, 15:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Nä men hej Barra, det var tag sen.
                  Jodå nuförtiden finns det multirullar som kostar under 150 USD och som klarar de galant!
                  Utvecklingen har gått framåt, som jag brukar säga.

//T
                  Tjena Tigern! Mitt intryck är att du är en väldigt erfaren multikastare, så visst, det är möjligt att du till och med kan kasta en fladdrig 5-gramsjigg i motvind lika bra som du kan med en haspelrulle... Jag tror dock inte att det stora flertalet skulle finna en sådan uppgift särskilt enkel, så min generella rekommendation för abborrfiske blir fortfarande haspel. Overruns är inte bara tråkigt utan kan bli ganska dyrt när man behöver kassera flätlina stup i kvarten.

Kommentera

Tafs: Varför inte wolfram? Hållbar som en ståltafs, rörlig som en tunn lina...
                    "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 885 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist