Köpa nytt jiggset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa nytt jiggset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Vad man föredrar är naturligtvis ytterst en smak- och vanesak. Det mesta funkar om man vet hur man ska använda prylarna. Däremot undrar jag varför du använder förklenande uttryck för att beskriva den typ av utrustning som är annorlunda än den du själv föredrar. Det verkar mest larvigt och osakligt. En modern nylonlina är inte ett gummiband. Inte heller är ett spö med mjukare helaktion någon slags pasta. Fast det är kanske den jargongen som gäller här på FS?
    Herman, Herman...

Du få gärna tycka att jag är larvig och osaklig när jag redovisar min uppfattning....

..men när jag använder målande uttryck som spagettistänger och gummiband för att redovisa min uppfattning lägger jag inga värderingar i detta utan använder denna beskrivningen för att det skall vara möjligt att förstå varför jag föredrar att fiska med ett rappt spö och en stum lina...

För egen del vet jag att det går alldeles utmärkt att fånga abborre med mjukt spö och nylonlina....men jag vet också att jag missar betydligt färre hugg med stum lina och ett rappt och känsligt spö....och i mitt fall så har detta styrt vad jag föredrar...

...att kalla det för larvigt och osakligt.....ja det måste väl i så fall också betraktas som en del av jargongen här på FS.....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag är då det kommer till jiggning helt på Silverbågens linje. Kan hur mycket jag än försöker inte få samma ergonomi med multirulle och spö som med haspel. De flesta spön är helt fel balanserade (topptunga) utom möjligtvis Lundgrens RST-spön som är fint balanserade för högre spöföring.

I alla fall för det vanliga pimpel-jiggandet med tyngre skallar. Oviktade och shads/swimbaits med lätta skallar tar jag helst hem med en väl anpassad multirulle.
      Senast ändrad av barnmorskan; 2014-03-17, 20:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Tjena Tigern! Mitt intryck är att du är en väldigt erfaren multikastare, så visst, det är möjligt att du till och med kan kasta en fladdrig 5-gramsjigg i motvind lika bra som du kan med en haspelrulle... Jag tror dock inte att det stora flertalet skulle finna en sådan uppgift särskilt enkel, så min generella rekommendation för abborrfiske blir fortfarande haspel. Overruns är inte bara tråkigt utan kan bli ganska dyrt när man behöver kassera flätlina stup i kvarten.
        Tigern! haha, det där var något nytt! Du är roligt du Barra.

Visst, jag kommer ihåg hur det var förut, det var svårt att kontrollera en multirulle som inte var asdyr om man ville kasta 7g i motvind. Idag är läget helt annorlunda, de flesta fiskerulltillverkade har "budget" multisar som vem som helst kan använda för att kasta 5g utan några som helst förkunskaper och/eller träning i ämnet, då blir det multi ett alternativ att räkna med oxå , tycker jag.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Det är kanske dags för mig att börja med "casting utbildning med multirulle" för de som är intresserade med att fiska med lättare beten och multirullar , så vi kanske kommer ikapp resten av världen i det område (... även om jag tycker att det är helt ok om ni vill fotsätta och fiska med era hasplar ändå )

//T
          Japanerna och jänkarna har gjort fel alla dessa år

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Tonyex är ju en överjävlig kastare med lätta multirullar
            Nja, jag har bara tränat lite mer än de flesta för att kunna behärska det och visst, jag vågar påstå att vem som helst kan lyckas med att kasta lätta beten med multisar med lite träning och kanske rätt prylar. Svårare än så är det inte.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              Japanerna och jänkarna har gjort fel alla dessa år
              Right on Leon!
              ... och företagen har spenderat massor av tid och pengar för att ta fram multirullar för att kasta lätta beten som ingen köper Vilket slöseri med resurser!

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2014-03-17, 21:02.

Kommentera

Multi eller haspel? Har ju diskuterat många gånger innan. Det får man avgöra själv vad man föredrar. Jag har hittills inte hittat något fiske som multi inte varit bättre. Men det är jag.
                Till mitt jiggfiske använder jag ett kort rappt spö, liten multi och självklart nylon lina.

Kommentera

Jag håller med dig förutom på en punkt, att kasta DS riggar med ett 6 fots spö är ingen höjdare där vill jag gärna ha ett 8 eller 9 fots .
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-03-17, 22:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    ..men när jag använder målande uttryck som spagettistänger och gummiband för att redovisa min uppfattning lägger jag inga värderingar i detta
                    Ah, my mistake...

Kommentera

Tycker du ska fundera på om detta set endast är primärt tänkt till abborrejiggandet eller om det ska lura upp gös också. Som TS märker har alla olika tycke och smak när det gäller utrustning, men många bra poänger har du fått i flera inlägg. Om jag ska ge mig på lite åsikter ser det ut så här.

Jag gillar att ha korta (runt 7 fot), snabba, styva spön upp till 30 gram till gösjiggning. Flätlina är ett måste. Denna elaka fisk har en tendens att spotta kvickt som tusan så du måste göra allt för att få en snabb krokning. Minsta darr på linan så sopa på ett mothugg. När jag sen tog ut denna utrustning på abborrejakt upptäckte jag att den inte alls var lika optimal som jag tyckte till gösjiggandet. Problemet var att jag tappade sjukt många abborrar som studsade av under drillningen, och detta beror på flätlina i combo med ett kort styvt spö. Istället blev det ett snabbt spö på 8 fot med mjukare topp som ska användas eftersom jag vill ha flätlina. Annars är nylon ett bra val till just abborrefisket då den är mer förlåtande vid drill. Jag tror att som andra påpekat gör stum utrustning att kroken sliter upp köttet i fiskmunnen och kroken lossnar.

Multi eller haspel är endast en smakfråga. Spölängd runt 7-8 fot är allround. Kastvikt på spöt beror på om du ska fiska grunt eller djupt. 5 grams skalle ger skillnad mot en på 20 gram, du vill inte ha en sladdrig svamptopp som inte kan styra jiggen. Observera att det finns spön med högre kastvikt som fortfarande har en följsam aktion. Sen tycker jag du ska överväga att inte plöja ner en förmögenhet i ett set innan du fiskat ett tag och skaffar egna referensramar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 213 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13