Ursprungligen postat av sparetime
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspelrullar och linor
Collapse
X
-
Jepp, Fireline är en helt annan typ av lina än t.ex. Tracer Braid eller Power Pro. Den är "fused" istället för "braided" och utan att gå in på exakt vad det innebär i konstruktionen, så betyder det att den är betydligt mer lätthanterlig på haspelrullar. Med lagom mängd lina på spolen, och efter att man "slitit in" linan lite grann, skulle jag vilja påstå att det är väldigt sällsynt att den ger trassel i form av windknots.
-
Jag använder Fireline Tracer Braid till haspelrullar och har aldrig några problem med varken vindknutar eller rulltrassel, den fungerar utmärkt. Hur andra linor presterar har jag mindre erfarenhet av då jag sällan kört med dessa. Jag håller så klart koll på om något blir fel vid linuppläggning och när man kastar, det kan ju hända att något går fel men håller man koll och fixar det innan det blir något fel så klarar man sig utmärkt.
Det kanske skiljer sig mellan olika rullar också, vad vet jag? Själv använder jag nästan uteslutande Okuma-rullar då jag anser att de ger mest för pengarna och trivs med dem.
Kommentera
-
Smaken är som baken.....
Jag kör både och väljer lina utifrån situation och förutsättningar....(ibland av ren bekvämlighet dock....)
Nylon kör jag när tempen riskerar krypa ner under nollan eftersom den suger mindre vatten än flätlinorna och därmed också inte är lika känslig för nedisning.
När jag kör bombarda efter havsöring så använder jag i regel nylon, dels för att jag oftast fiskar bombarda under den kalla delen av året.....och dels för att jag är lite slö.....nylonet är mindre nötningskänsligt än flätlinan och jag kan då behålla den riggning som alltid sitter på bombardaspöt....även när tempen stiger...
Stren XL Strong har jag kört med de senaste åren, bra, billig och relativt stum för att vara mono...
I övrigt föredrar jag flätlinan för att den ger bättre kontakt med betet, vid ev hugg o så vidare.
De flätlinor jag använder är:
Berkley Fireline - funkar precis som Baramundi säger kanon med haspel
Berkley Nanofil - funkar enligt mig också kanon ihop med haspel (trots att TS tidigare sågat den med fotknölarna - den "förbannade skitlinan" har jag för mig att den kallades) , ger grymma kastlängder och låter minimalt. Är dessutom inte så "svag" som många tror utifrån de brottsstyrkeangivelser som oftast figurerar på linan här hemma i Sverige
Tuf Line Duracast/Supercast - en hybridlina med flätat kärna och nyloncoating som därmed blandar det bästa av båda lintyperna som jag börjat använda på senare tid. Mycket nöjd hittills även om den milda vårvintern inte satt nedisningsegenskaperna riktigt på prov. Relativt billig för att vara flätlina hör också till fördelarna.
När det gäller problemet med vindknutar som ofta brukar attributeras till linan så är min uppfattning att självklart påverkar linvalet risken för detta men att det trots att så är fallet i majoriteten av fallen är skiten bakom skaftet som avgör.
För egen del får jag sällan vindknutar men då det sker upplever jag inte att det är någon större skillnad mellan den mono och de flätlinor jag använder..... det händer ungefär lika ofta/sällan.....så jag brukar ta åt mig äran för att ha slarvat med linsträckningen....eller påfyllnadsgraden.... då det sker..
När det gäller knutarna som DePaul tog upp som ett problem med flätlinorna så är mitt tips att alltid använda Palomarknuten när man kör med flätlina....enklare knut finns inte....med Nanofilen och Duracast/Supercasten gör jag den med dubbelt halvslag istället för enkelt.....sitter som berget och är som sagt...mycket lätt att göra.
/S
Kommentera
-
1. Ja, precis. Det var därför som jag skrev: "stumheten (kan som sagt också vara en nackdel)". M a o så hänger det hela på vilket fiskesätt/teknik/metod man sysslar med för tillfället.Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg1. Personligen upplever jag inte att stumheten alltid är en fördel.
2. Det där med diametern hos flätlinor finns det många trådar om och jag kan bara konstatera att man inte får på mycket mer flätlina än vad man får på nylon med motsvarande brottstyrka på spolen.
3. Nylonlina i "större diametrar" använder jag inte. 0,35 mm är den absolut grövsta lina jag kan tänka mig att använda på en haspelrulle och det bara i undantagsfall. Normalt använder jag linor runt 0,25 mm eller klenare.
2. Kan bara tala ur egen erfarenhet. Jag upplever att jag får på mer flätlina på spolen i samma draghållfasthet (enligt egna draghållfasthetstester) jämfört med en nylonlina. Pratar förstås i generella termer.
3. Ja, det är i de klenare dimensionerna som nylonet glänser. Dvs, om man samtidigt är ute en mer flexibel lina. Som sagt, det finns både för- och nackdelar. I samband med mete med tunna linor och småfisk så kan ju den flätade linan vara ganska svår att hantera i samband med mothugg på långa avstånd och i samband med slacklina.
~Paul~
Kommentera
-
Ja, det är en duglig knut. Kör den på krokar och lekanden.Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggNär det gäller knutarna som DePaul tog upp som ett problem med flätlinorna så är mitt tips att alltid använda Palomarknuten när man kör med flätlina....enklare knut finns inte....
/S
~Paul~
Kommentera
-
Du har helt rätt i att det oftast är "skit bakom skaftet" när det trasslar till sig. Trivs som sagt fantastiskt bra med tracer braid, funkar utmärkt för det mesta.När det gäller problemet med vindknutar som ofta brukar attributeras till linan så är min uppfattning att självklart påverkar linvalet risken för detta men att det trots att så är fallet i majoriteten av fallen är skiten bakom skaftet som avgör.
För egen del får jag sällan vindknutar men då det sker upplever jag inte att det är någon större skillnad mellan den mono och de flätlinor jag använder..... det händer ungefär lika ofta/sällan.....så jag brukar ta åt mig äran för att ha slarvat med linsträckningen....eller påfyllnadsgraden.... då det sker..
Dock har jag en tendens att låta tankarna driva iväg och "somna bort" när jag fiskat några timmar, en del av avslappningen med fiske. Då händer det att jag inte har full koll på och åtgärdar en liten lop eller ögla när börjar veva in efter ett kast.
Funderade på om någon lina har samma bra egenskaper, men är lite mer förlåtande än TB och Erik förslog vanlig Fireline. Förväntar mig inte att någon lina ska vara "självgående" men kanske något mindre känslig för när jag låter tankarna driva iväg.........
Kommentera
-
Det tror jag att du kommer finna att den är....även de andra jag talar om har liknande egenskaper i det avseendet...Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggDu har helt rätt i att det oftast är "skit bakom skaftet" när det trasslar till sig. Trivs som sagt fantastiskt bra med tracer braid, funkar utmärkt för det mesta.
Dock har jag en tendens att låta tankarna driva iväg och "somna bort" när jag fiskat några timmar, en del av avslappningen med fiske. Då händer det att jag inte har full koll på och åtgärdar en liten lop eller ögla när börjar veva in efter ett kast.
Funderade på om någon lina har samma bra egenskaper, men är lite mer förlåtande än TB och Erik förslog vanlig Fireline. Förväntar mig inte att någon lina ska vara "självgående" men kanske något mindre känslig för när jag låter tankarna driva iväg.........
Tror att det har att göra med att dessa linor är lite "styvare" i karaktären än andra varianter som gör sig bättre på multi....
/S
Kommentera
-
Det är naturligtvis möjligt att jag, jämfört med dig, är skitdålig på att kasta men jag får i princip aldrig vindknutar med nylonlina men ibland (och det är för ofta) vindknutar med flätlina. Naturligtvis så kunde jag ägna större fokus på linan och rullen istället för att mer eller mindre helt vara fokuserad på själva fisket men eftersom mitt fiske med nylonlina är bekymmersfritt även när hanteringen av redskapen går på autopilot så tycker jag valet är rätt enkelt.Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggNär det gäller problemet med vindknutar som ofta brukar attributeras till linan så är min uppfattning att självklart påverkar linvalet risken för detta men att det trots att så är fallet i majoriteten av fallen är skiten bakom skaftet som avgör.
Kommentera
-
Pratar du om att knyta en lekande mellan en flätad lina och en nylonlina? Eller pratar du om två flätade linor?Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDen är en bra knut men i vissa lägen finns det helt enkelt inte plats för den. Tex om man ska knyta ett lekande mellan huvudlinan och en tremeters tafs. Det är naturligtvis teoretiskt möjligt men knappast något man ger sig på.
~Paul~
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
277 561 visningar