Ursprungligen postat av Silverbågen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspelrullar och linor
Collapse
X
-
Jag förstår faktiskt inte hur alla lyckas få vindknutar med haspel och flätlina. Jag har aldrig haft en enda sedan jag köpte min haspelrulle år 2000, och jag använder fireline samt nanofil. TS vet att jag har många handhavandefel med utrustningen och snärtar iväg beten på grund av glömd bygelfällning eller dåliga knutar. Det intressanta i tråden är att några fiskare har aldrig problem medans andra har det för jämnan. Vad det beror på kan man dock bara spekulera över eftersom ingen öppet erkänner att de själva är problemet
Kommentera
-
Intressant! Vad ser du som fördel då?Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggJust för bombardafiske tycker jag att flätlinans stumhet är en fördel. Men så kör jag ju också med långa (12-14 fot) och tämligen mjuka spön + en lång nylontafs.
Edit: Inser att du redan hade svarat på det så jag formulerar om frågan......På vilket sätt menar du att Flätlinans stumhet är en fördel när du använder ett längre och mjukare spö?
Jag vet inte om jag har rätt men själv skulle jag resonera precis tvärtom........med ett mjukt spö skulle monolinan i mina ögon upplevas som något mera stum än om jag använde ett rappare spö och tvärtom....med flätlina på ett rappare spö så får jag mer flex i spöet än om jag kör mono.....Eller?
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2014-04-09, 19:21.
Kommentera
-
....jag som befinner mig i någon sorts mellankategori...(det händer...men ytterst sällan)...har inga problem med att erkänna att de få gånger jag får det så är det så gott som alltid pga att jag klantat mig.....Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggJag förstår faktiskt inte hur alla lyckas få vindknutar med haspel och flätlina. Jag har aldrig haft en enda sedan jag köpte min haspelrulle år 2000, och jag använder fireline samt nanofil. TS vet att jag har många handhavandefel med utrustningen och snärtar iväg beten på grund av glömd bygelfällning eller dåliga knutar. Det intressanta i tråden är att några fiskare har aldrig problem medans andra har det för jämnan. Vad det beror på kan man dock bara spekulera över eftersom ingen öppet erkänner att de själva är problemet

/S
Kommentera
-
Ni har pratat mycket om linan och handhavandet och där håller jag med till stor del.
MEN! Jag har inte sett någon diskutera rullens betydelse i ekvationen.
Här kommer mina personliga erfarenheter:
Shimano Stradic 2500 fi: inte en enda vindknut.
Shimano Stradic1000 Ci4: inte en enda vindknut.
Shimano Super Aero 3000 (10-15 år gammal): ett par vindknutar per år.
Pflueger Supreme XT 2000 (ca 1300 kr, saluförs som Mitchell i Europa): flera vindknutar per pass.
Har slutat att använda Pfluegerrullen för att jag får så mycket knutar. Är alltid noga med att ha tätt packad lina samt tvinnar ut den då och då.
På Stradicrullarna så är spolens kant fasad (?) 45 grader utåt vilket jag tycker gör att linan flyger av smidigt och bildar mindre "ringar" av linan än med de andra två rullarna vilket jag tror har positiv inverkan på det hela.
Ovanstående reflektioner kanske bara är slump visserligen, men att ni har så olika erfarenheter avseende vindknutar får mig att vilja tro att ni har ganska olika rullar. Håller ni med eller ej?
PS. Kör Power Pro på alla rullarna. Ska testa med Fireline på Pfluegern och se om det löser mina problem.
Kommentera
-
Faktum är att hur linan är påspolad kan spela in....om den lutar utåt, inåt eller är vinkelrät mot spolkanten....har läst foruminlägg och också sett filmer som visar på detta fenomen......Ursprungligen postat av marsv981 Visa inläggNi har pratat mycket om linan och handhavandet och där håller jag med till stor del.
Pflueger Supreme XT 2000 (ca 1300 kr, saluförs som Mitchell i Europa): flera vindknutar per pass.
Har slutat att använda Pfluegerrullen för att jag får så mycket knutar. Är alltid noga med att ha tätt packad lina samt tvinnar ut den då och då.
På Stradicrullarna så är spolens kant fasad (?) 45 grader utåt vilket jag tycker gör att linan flyger av smidigt och bildar mindre "ringar" av linan än med de andra två rullarna vilket jag tror har positiv inverkan på det hela.
Ovanstående reflektioner kanske bara är slump visserligen, men att ni har så olika erfarenheter avseende vindknutar får mig att vilja tro att ni har ganska olika rullar. Håller ni med eller ej?
PS. Kör Power Pro på alla rullarna. Ska testa med Fireline på Pfluegern och se om det löser mina problem.
Vissa rullar levereras med små brickor som man kan laborera med för att justera hur linan spolas på....
Har man problem med en rulle så kan man se till att linan lutar lite mer utifrån och in på spolen ....den ökade friktionen som detta ger minskar risken för att flera varv lina skall haspla av samtidigt..
Även tipset som ovan nämndes att spola på linan åt rätt håll i förhållande till hur den ligger på spolen den levereras på minskar riskerna.....
Så kan även spöringarna som spöt är utrustat med göra.....
Och sedan har vi kast- och bygelfällningstekniken som kanske är allra viktigast.....
/S
Kommentera
-
Visst kan jag, om det nu är så viktigt för dig, erkänna att det beror på mig att jag får trassel med flätlina men inte med nylonlina. Ur min subjektiva synvinkel innebär det att nylonlinan är bättre. För mig. Och antagligen för de flesta andra som får trassel med flätlina. Även om det beror på dem själva. Har vi nu, tycker du, fört diskussionen framåt?Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggDet intressanta i tråden är att några fiskare har aldrig problem medans andra har det för jämnan. Vad det beror på kan man dock bara spekulera över eftersom ingen öppet erkänner att de själva är problemet
Kommentera
-
Hur funkar Pfleugern med nylonlina?Ursprungligen postat av marsv981 Visa inläggNi har pratat mycket om linan och handhavandet och där håller jag med till stor del.
Kommentera
-
Jag har inte testat nylon på den rullen ännu tyvärr. Ska nog ta och göra det inser jag nu. Kör den på ett ganska styvt spö till abborre och all stumhet gör nog att jag tappar för mycket fisk. Kommer dock inte testa detta förrän efter påsk någon gång så det kommer dröja ett bra tag innan jag kan återkomma om detta.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggHur funkar Pfleugern med nylonlina?
Kommentera
-
Ja det tycker jag. Då kan vi bocka av att det inte är ett problem att det är en flätlina som används. Sen så är olika fabrikat mer eller mindre lämpade för just att användas till en haspelrulle och Fireline är plattare vilket funkar bäst. En rundare lina som Power Pro bör undvikas. Rullens linuppläggning kommer ha betydelse på grund av linan som används. Sämre linupplägg ökar risk att linan skär på spolen vilket kommer skapa trassel i längden. Fiskas det med beten med lite motstånd, typ kustvobblers, kommer nästa problem. Löslina kommer skapa grunden till blivande vindknutar och öglor. Om du sen lägger på fiskarens prestation med sin utrustning som pricken över i, så inser vi snabbt att många saker behöver ses över innan man totalsågar flätlinan som fenomen.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggVisst kan jag, om det nu är så viktigt för dig, erkänna att det beror på mig att jag får trassel med flätlina men inte med nylonlina. Ur min subjektiva synvinkel innebär det att nylonlinan är bättre. För mig. Och antagligen för de flesta andra som får trassel med flätlina. Även om det beror på dem själva. Har vi nu, tycker du, fört diskussionen framåt?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
279 334 visningar