Haspelrullar och linor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrullar och linor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelrullar och linor

"The Altex was a landmark design and the patent Hardy held on it would have given them a huge commercial advantage, were it not for one thing - nylon hadn't been invented yet. Using a fixed spool reel meant fighting tangles and overruns which were the inevitable result of using the braided natural fibre lines that were all that were avaiable at the time."

Ovanstående kommentar (om Hardy´s Altex haspelrulle, den första med hel bygel) är intressant. Efter min come back till sportfisket har jag haft mer och fler lintrassel än någonsin och samtliga dessa med de moderna spunna/flätade linorna. Jag blir mindre och mindre övertygad om att dessa är så epokgörande som reklamen gör gällande. För vissa fiskesituationer har de säkert sin användning men till det "ordinära" haspelfisket föredrar jag fortfarande nylon. Dagens "braided" linor är förvisso inte gjorda av naturmaterial men "tangles and overruns" tycks vara lika "inevitable" med sådana linor nu som då.

Det är tråkigt , för mig funkar flätlina kanon inge trasel eller andra konstigheter .
    För mig har flätlina funkat bättre än nylon , kör helst med Tuf line XP tycker den är tystare & och tappar inte färgen lika lätt som fireline som också har funkat problemfritt .

Kommentera

Det finns ju uppenbara fördelar med spunna linor men också några nackdelar. Som vanligt så är inte allt svart eller vitt .

Till fördelarna hör ju stumheten och den mindre diametern i förhållande till styrkan/sättet linan skär vatten. Den blir heller inte till en korkskruv, framför allt i större diametrar.

Nackdelarna är ju det höga priset, svårigheten att enkelt fixa hållbara knutar, stumheten (kan som sagt också vara en nackdel), samt tendensen att trassla något mer än nylonlinan. Jag tänker då inte bara på haspelrullar. Dessutom är ett skatbo på en spunnen lina avsevärt svårare att reda ut än ett motsvarande på en nylonlina. Det kan vara dyrt att få ett rejält skatbo på en spunnen lina .

Allt som allt skulle jag dock inte vilja vara utan den spunna linan. I samband med en del fiskesätt är den i princip oumbärlig. Stumheten gör också att man kan använda "gummispön" av tveksam kvalitet och ändå ha en någorlunda bra kontakt med betet. Detta är i princip omöjligt med nylon och då framför allt på längre distanser.

~Paul~

Kommentera

Ge inte upp Lausvik! Du kommer att lära dig att kasta helt trasselfritt med flätlinor om du bara försöker!

Dock säger jag, som jag sagt så många gånger förrut: Är det haspelrulle du använder – kör Fireline! Visst den tappar färg och är kanske inte så "snygg" men till skillnad från alla andra flätlinor har jag hittills aldrig lyckats få några windknots med den.

Fördelen gentemot nylon är för mig övervägande: 1: direktkontakten med fisken – att känna minsta lilla nafs, och hur hur fisken rör sig när den sitter på kroken, 2: att kunna dra loss bottennapp tack vare den högre brottstyrkan, 3: längre hållbarhet och inget "spolminne".

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Ge inte upp Lausvik! Du kommer att lära dig att kasta helt trasselfritt med flätlinor om du bara försöker!
          Jag försöker och visst går det bättre och bättre, särskilt om man bara fyller spolen till 3/4 men då minskar å andra sidan kastlängderna. För vissa situationer använder jag stumlina men generellt tycker jag att de alldeles förträffliga nylonlinor man nuförtiden kan köpa för nästan inga pengar alls är bättre. Bekymmersfritt kastande, enkla knutar man kan lita på, mer än tillräckligt starka och alldeles lagom elastiska.

En intressant, numera utgången, lina jag hitta är Rapala Core. Den är visserligen inte mycket starkare än en nylonlina men stum och kastar bra. Så är den heller inte flätad utan består av en fiber med någon slags ytbehandling. Den kommer att hårdtestas under fältmässiga förhållanden i helgen (men naturligtvis så har jag några rullar laddade med nylon med mig).

Kommentera

Din kampanj mot flätlinor fortsätter ser jag Kan säga att förutom vid mete så föredrar jag alltid flätlina. Tunn flätlina har en tendens att trassla mer än nylon om man har flera blyn på linan. Den går även bort vid minusgrader, då är nylon pålitligare. Men vid vanligt spinnfiske så tycker jag att flätlinan är överlägsen, bland annat på grund av längre kast, bättre kontakt med fisken och betydligt mindre trassel än med nylonlina. Som Barramundi säger är klassiska Fireline väldigt bra på haspelrullar om man har problem med vindknutar.

Kommentera

Följdfråga på detta tema.
              Började om med fiske för något år sedan, och gick direkt på flätlina. Jag uppskattar stumheten och styrkan framförallt. Känslan när fisken petar på betet och att få loss bottennapp känns bra mycket bättre än med nylonlinorna som i jämförelse känns som gummisnoddar.

Har haft min beskärda del av vindknutar och trassel, för oavsett vad folk säger så anser jag att många flätlinor kräver betydligt mer uppmärksamhet av fiskaren än motsvarande nylon. Det händer fortfarande ibland när jag varit igång några timmar och tankarna börjar vandra iväg och sinnena inte är fullt koncentrerade på rullen och linan.
              Jag är väldigt förtjust i Fireline Tracer braid, kör mycket 0.16, smidig, stark, kastar långt, men så mjuk att det lätt blir öglor på spolen om man inte är 100 % fokuserad.
              Erik du har på flera ställen rekommenderat Fireline, är den mer förlåtande på en haspel än traicer braid menar du? Eller vad tycker du skiljer den från andra linor?

Kommentera

Så är den heller inte flätad
                Vilket inte heller fireline är, kan va av den anledningen den funkar bättre, så visst har du en poäng

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                  Till fördelarna hör ju stumheten och den mindre diametern i förhållande till styrkan/sättet linan skär vatten. Den blir heller inte till en korkskruv, framför allt i större diametrar.
                  Personligen upplever jag inte att stumheten alltid är en fördel. I många situationer snarare en nackdel, i vart fall för det fiske jag ägnar mig åt. Det där med diametern hos flätlinor finns det många trådar om och jag kan bara konstatera att man inte får på mycket mer flätlina än vad man får på nylon med motsvarande brottstyrka på spolen. Nylonlina i "större diametrar" använder jag inte. 0,35 mm är den absolut grövsta lina jag kan tänka mig att använda på en haspelrulle och det bara i undantagsfall. Normalt använder jag linor runt 0,25 mm eller klenare.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Vilket inte heller fireline är, kan va av den anledningen den funkar bättre, så visst har du en poäng
                    De linor som verkar fungera någotsånär till haspelrulle är "fused". Jag använder ibland Fireline Crystal eller Sufix Performance Fuse i klenare dimensioner (0,10-0,17) vid havsöringspinn men då med långa och mjuka spön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13