Haspelrullar och linor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrullar och linor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
    Pratar du om att knyta en lekande mellan en flätad lina och en nylonlina? Eller pratar du om två flätade linor?

~Paul~
    Ursäkta att jag lägger mig i, men det spelar ingen roll vilken typ av lina vi pratar om här. Det träliga är att stå och trä igenom 3 meter tafs genom den ögla som bildas när man gör en Palomarknut. Själv använder jag Grinnerknut i detta läge och det funkar om man fuktar ordentligt och är noggrann när man drar åt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Ursäkta att jag lägger mig i, men det spelar ingen roll vilken typ av lina vi pratar om här. Det träliga är att stå och trä igenom 3 meter tafs genom den ögla som bildas när man gör en Palomarknut. Själv använder jag Grinnerknut i detta läge och det funkar om man fuktar ordentligt och är noggrann när man drar åt.
      Det spelar stor roll vilka linor vi pratar!

Ifall du skarvar ihop en nylontafs med en huvudlina i flätat material så kan du börja med att fästa flätlinan igenom lekandet medelst Palomarknuten medan du använder en vanlig betesknut till nylonlinan (tafsen).

~Paul~

Kommentera

Får aldrig vindknutar och jag kastar inte bra med haspel.. Kör Fireline och Fireline Exceed, helst i Crystal.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Den är en bra knut men i vissa lägen finns det helt enkelt inte plats för den. Tex om man ska knyta ett lekande mellan huvudlinan och en tremeters tafs. Det är naturligtvis teoretiskt möjligt men knappast något man ger sig på.
          Hur menar du här?

Om du vill ha en tafs på tre meter så är det väl knappast lämpligt att köra med lekande över huvud taget... (edit: I skarven alltså...)

Palomarknuten är ingen skarvknut....det är en betesknut som används om du knyter linan i direkt i betet, i ett beteslås eller en kortare tafs som hela tiden befinner sig utanför spöspetsen (edit: och har ett lekande att knyta i..)....

Om jag skarvar flätlinan direkt med en nylon/fc tafs så använder jag dubble Duncan/uni knot. Med Nanofilen lägger jag skarvänden dubbel innan jag slår knuten.

Skulle jag vilja använda en längre tafs typ chock-line av mono som är längre än spöt och som skall vevas in och ha en knut som passerar genom spöringarna skulle jag använda en sk FG knot....finns många bra beskrivningar på youtube om hur denna knyts......den är extremt stark och tar minimal plats och ger minimal friktion mot spöringarna vid kast....

/S
          Senast ändrad av Silverbågen; 2014-04-09, 12:02.
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tråkigt att höra att flätlina ger dig bekymmer. Jag är också återfallsfiskare och har i år testat flätlinor för första gången. Fireline och Tuf-line efter att ha läst inlägg från sparetime. Är mkt nöjd, men det jag skulle komma till är att när jag har fyllt mina spolar har jag varit mycket noggrann med att: linan skall haspla av butiksspolen på samma håll den hasplar på min rulle och att sträcka linan ordentligt vid påspolningen. Dessutom inte överfylla naturligtvis.
            Knutfrågan löste jag spontant ute i fält när jag hade glömt kolla och insåg att flätlina kräver "andra" knutar:
            Gör en dubbelslinga av linändan. Gör en kärringknut så att du får en ögla men låt linan gå tre varv runt sig själv. Öglan "öglas" sedan på tex ett beteslås. Fungerar utmärkt, jag har dragit loss många bottennapp och den har hållit. Rekordet slogs då jag drog sönder en trekrok. (Fireline 0,17)
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
              Tråkigt att höra att flätlina ger dig bekymmer.
              Så stora bekymmer är det väl inte men jag är en smula brydd över att flätlinorna verkar vara helt dominerade och att man blir mer eller mindre beklagad om man använder nylon. Min poäng är att nylonlinan i många avseenden är att föredra framför flätlinan. Även om man kanske inte kan dra av trekrokar med 0,17 nylon...

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Hur menar du här?

Om du vill ha en tafs på tre meter så är det väl knappast lämpligt att köra med lekande över huvud taget... (edit: I skarven alltså...)

Palomarknuten är ingen skarvknut....det är en betesknut som används om du knyter linan i direkt i betet, i ett beteslås eller en kortare tafs som hela tiden befinner sig utanför spöspetsen (edit: och har ett lekande att knyta i..)....

Om jag skarvar flätlinan direkt med en nylon/fc tafs så använder jag dubble Duncan/uni knot. Med Nanofilen lägger jag skarvänden dubbel innan jag slår knuten.

Skulle jag vilja använda en längre tafs typ chock-line av mono som är längre än spöt och som skall vevas in och ha en knut som passerar genom spöringarna skulle jag använda en sk FG knot....finns många bra beskrivningar på youtube om hur denna knyts......den är extremt stark och tar minimal plats och ger minimal friktion mot spöringarna vid kast....

/S
                Jag vet inte hur du gör men själv använder jag alltid ett lekande mellan huvudlinan och tafsen när jag fiskar med bombarda. Och då blir det, som Paul påpekade, till att använda någon annan knut när själva tafsen ska knytas i lekandet. Naturligtvis använder jag inte något lekande när jag knyter en slaglina/chockspets på huvudlinan...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Jag vet inte hur du gör men själv använder jag alltid ett lekande mellan huvudlinan och tafsen när jag fiskar med bombarda. Och då blir det, som Paul påpekade, till att använda någon annan knut när själva tafsen ska knytas i lekandet. Naturligtvis använder jag inte något lekande när jag knyter en slaglina/chockspets på huvudlinan...
                  Då är jag med dig....eftersom jag kör med nylon vid bombardafisket blir det inte aktuellt med Palomarknuten för min del.......skulle jag använda flätlina så skulle jag knyta den med en Palomar-knut i ett lekande......sedan ha en kort bit nylon på vilken jag skulle trä flötet och som sedan fästs i nytt lekande och sedan nylon/fc-tafsten ner till betet (flugan eller vad som nu används..). Till nylonet brukar jag använda Trilene-knuten när den skall knytas till lekandena.....

Är dock för slö som sagt och fortsätter att köra med min standardriggning och nylon på rullen.....även när tempen stiger över nollan.....då behöver jag bara ett lekande och två Trilene-knutar....

Brukar också oftast köra med kortare tafslängd än 3 meter så det var därför jag missförstod och trodde vi talade om en längre chocktafs och då inte fick ihop resonemanget....nu är det dock klart som korvspad..

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                    Det spelar stor roll vilka linor vi pratar!

Ifall du skarvar ihop en nylontafs med en huvudlina i flätat material så kan du börja med att fästa flätlinan igenom lekandet medelst Palomarknuten medan du använder en vanlig betesknut till nylonlinan (tafsen).

~Paul~
                    Ja, du har självklart rätt! Tänkte bara på själva "knutproblemet", my bad...

Kommentera

NP .

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 629 visningar