Fightingbroms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fightingbroms?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    OT ang Daiwa Procaster.

När jag stod och tittade/klämde på rullen så jämförde jag versionerna 2550x och 3050x. De såg väldigt snarlika ut. Identiska. Rullhuset hade inte ens någon märkning som angav vilken modell det rörde sig om utan denna återfanns endast på spolen. Enligt de på kartngen tryckta specifikationerna så var det enda som skilde mellan modellerna linkapaciteten och 5 gram i vikt. Hmmm...

Jag klickade av spolarna och bytte mellan rullarna. passade perfekt. Spolarna har exakt samma diameter och längd. Det enda som skiljer dem åt är djupet. Så tog jag på mig läsglasögenen ock fingranskade sprängskissen och fann att alla delar, oavstt modell, har samma nummer. Utom spolarna. Jag vågar påstå att vevhuset är exakt detsamma oavsett modell, i vart fall för 2550x och 3050x.

Intresseklubben noterar? Nja, för den som står i begrepp att köpa fler än en rulle och vill bygga någon slags system så kan det vara intressant, sörskilt som varje rulle levereras med två djupa spolar och en sk matchspole. Även matchspolens kapacitet skiljer sig något mellan de olika modellerna.
    Grundare spole är väl oftast tänkt till flätlina.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Grundare spole är väl oftast tänkt till flätlina.
      Inte om det står match spool - då är den främst tänkt till tunnare nylonlina och flötmete.

OT ang Daiwa Procaster...
      Jag klickade av spolarna och bytte mellan rullarna. passade perfekt. Spolarna har exakt samma diameter och längd. Det enda som skiljer dem åt är djupet. Så tog jag på mig läsglasögenen ock fingranskade sprängskissen och fann att alla delar, oavstt modell, har samma nummer. Utom spolarna. Jag vågar påstå att vevhuset är exakt detsamma oavsett modell, i vart fall för 2550x och 3050x.
      Det är faktiskt lite udda för oftast så finner man hos Daiwa samma rullhus på storlekarna 2500/3000 och 3500/4000. Med andra ord - tack för nyttig info!
      Jag ville ha den största rullen i serien just för att jag i vissa lägen kommer att meta på långdistans med rullarna och då skadar det inte att ha lite extra linkapacitet på spolarna.

Grattis till ett fynd! - de rullarna finns ingenstans på webben för 500 kr utan kostar oftast det dubbla.

Jag köpte för 650 kr (inkl. frakt) via E-bay:

Men XXL Sport har nu sänkt priset online till 790 kr (inkl. frakt) (senast i fysiskt butik var det 999 kr). Det kan vara värt att betala 140 kr extra med tanke på eventuella garantiärenden:

Den är billigare på Ribatex men tyvärr ej i lager.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-08-07, 10:24.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sir Fish-a-lot har naturligtvis helt rätt vad beträffar syftet med en sk matchsspole. Men harlequine har också rätt. oavsett varför daiwa valt att leverera dessa rullr med två djupa/normala spolar och en matchspole så kan man ju själv välja vilken tunn lina - en mnofil nylondito, en fluocarbonlina eller någon flät/super/stumlina - man vill fylla den med. På min blev det Sufix 0,12 superlina (ovanpå några varv med 0,26 Trilene). Hur som helst så ska Daiwa ha någon slags pluspoäng för att leverera rullen med tre spolar. Sir Fish-a-lot skrev att man aldrig kan ha för många rullar. Min uppfattning är att man aldrig kan ha för många spolar. Själv fiskar jag med ett spö i taget och då är det, om man tex ska resa någonstans, kanon att kunna ta med en rulle med ett gäng spolar fyllda med olika linor och några spön. För man kan faktiskt ha för många rullar i packningen...

Kommentera

Helt rätt Lausvik! Själv har jag till vissa rullar köpt till extra spolar - då kan man packa lätt och alternera mellan flötmete, spinn, bottenmete o.s.v. I kombination med ett resespö så är man rustad för utlandssemestern.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Helt rätt Lausvik! Själv har jag till vissa rullar köpt till extra spolar - då kan man packa lätt och alternera mellan flötmete, spinn, bottenmete o.s.v. I kombination med ett resespö så är man rustad för utlandssemestern.
            Tänk hur litet utrustning man klarar sig med...

Kommentera

Sir Fish-a-lot skrev att man aldrig kan ha för många rullar. Min uppfattning är att man aldrig kan ha för många spolar. Själv fiskar jag med ett spö i taget och då är det, om man tex ska resa någonstans, kanon att kunna ta med en rulle med ett gäng spolar fyllda med olika linor och några spön. För man kan faktiskt ha för många rullar i packningen...
              Jag håller helt med dig.

Stonfo har ett slag spolhållare som man fäster i rullfästet och spolen såkras på plats i hållare (efter att man tagit spolen ifrån rullen). På det sättet kan man flytta rullen till annat spö och fortsätta fiska. Mycket användbar. Jag kör med detta ganska ofta. Det är mina Shimano Aero 4000 som jag har kanske 10 spolar för 2 rullar: alla fyllda med nylon och flät i olika dimensioner.

Hållaren använder jag även när jag transporterar färdig tacklade spö: hållaren med spolen i tar avsevärt mindre plats än själva rullen och man skyddar rullen under transport. För att inte snacka om det tar mindre plats i spöbagen!!!
              Senast ändrad av CDan; 2014-08-08, 00:38.
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

OT ang Daiwa Procaster.

När jag stod och tittade/klämde på rullen så jämförde jag versionerna 2550x och 3050x. De såg väldigt snarlika ut. Identiska. Rullhuset hade inte ens någon märkning som angav vilken modell det rörde sig om utan denna återfanns endast på spolen. Enligt de på kartngen tryckta specifikationerna så var det enda som skilde mellan modellerna linkapaciteten och 5 gram i vikt. Hmmm...

Intresseklubben noterar? Nja, för den som står i begrepp att köpa fler än en rulle och vill bygga någon slags system så kan det vara intressant, sörskilt som varje rulle levereras med två djupa spolar och en sk matchspole. Även matchspolens kapacitet skiljer sig något mellan de olika modellerna.
                Detta att ha samma komponenter till rullar av olika dimensioner är ganska vanligt i den världen. Abu Suverän hade 2 rullar i 4 olika storlekar så att säga: en rulle som listades med 1000 eller 2000 och en 3000 eller 4000, beroende med vilken spole var det på. Men rullen var markerad med storleken som rullarna blev levererad med.

Att leverera till kund med spolar i olika dimensioner (och mest en spole i match-storlek) det har hängt. T.ex. Shimano Aero levererades ibland med 2 "normala" spolar och en match-spole i dimension 0,18mm/100m.

Detta är mycket användbart tycker jag. Kanske man skulle kunna välja storlek på spolen vid köptillfället skulle det vara en intressant grej!!! ;-)
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  På Procastern upplever jag att jag på detta sätt kan ställa in så jag får 0-10% bromsverkan i lösaste och 75-90% när FD-spaken maxar bromsen.
                  Smaken är personlig och går inte att diskutera därför vill jag nämna att jag personligen tycker att ett spann på ca 75% i att reglera bromsverkan är helt fel.

Bromsen regleras med tanke på hur stark linan är. På mina Shimano FD reglerar jag på det sätet att när FD-spaken är på mitten är jag under linans max-gräns för att när jag har FD-bromsen på max skulle jag ha en broms på strax under linans brottgräns. För att, som nån annan påpekat, vid behov kan jag bromsa ytterligare med handen. Om man har ett så stor spann på FD-bromsen som på Daiwa rullen (om det stämmer Sir Fish NOTs ;-) uppskattning) kan man lätt gå över brottgränsen för linan.

Därefter att ha ett så stort FD-bromsspann skulle verka meningslöst: varför ska man ha 2 olika bromssystem som gör samma sak bara att ett reglerar bromsen i snabbare takt än det andre? På grundsystemet kanske roterar man ratten 2-3 varv och på FD-systemet bara halv varv. Ett system är snabbare och ett långsammare. Och?

Jag menar att bara att Shimano systemet passar mig bättre! ;-) Inget illa menat Sir Fish NOT!!!
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                    Detta att ha samma komponenter till rullar av olika dimensioner är ganska vanligt i den världen. Abu Suverän hade 2 rullar i 4 olika storlekar så att säga: en rulle som listades med 1000 eller 2000 och en 3000 eller 4000, beroende med vilken spole var det på. Men rullen var markerad med storleken som rullarna blev levererad med.

Att leverera till kund med spolar i olika dimensioner (och mest en spole i match-storlek) det har hängt. T.ex. Shimano Aero levererades ibland med 2 "normala" spolar och en match-spole i dimension 0,18mm/100m.

Detta är mycket användbart tycker jag. Kanske man skulle kunna välja storlek på spolen vid köptillfället skulle det vara en intressant grej!!! ;-)
                    ABU´s Suveräner är rena underverken konstruktionsmässigt. Måste vara marknadens minsta rullhus..oerhört kompakt och sanslöst få delar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                      ABU´s Suveräner är rena underverken konstruktionsmässigt. Måste vara marknadens minsta rullhus..oerhört kompakt och sanslöst få delar!
                      Precis! Mycket avancerade rullar även med dagens mått, tycker jag!

Jag har en Suverän och ett par CD (som är i stort lika med Suverän). Jag bara älskar dessa rullar!!! ;-)
                      Tight lines!
                      CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 264 visningar