Ursprungligen postat av CDan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fightingbroms?
Collapse
X
-
Jag beskrev att jag upplevde det så. Alltså har jag inte mätt, så något vetenskapligt är det inte. Hade jag greppat linan med något annat än bara händerna hade jag säkert kommit underfund med att jag inte kom upp i några 90% bromsverkan.Ursprungligen postat av CDan Visa inläggSmaken är personlig och går inte att diskutera därför vill jag nämna att jag personligen tycker att ett spann på ca 75% i att reglera bromsverkan är helt fel.
Bromsen regleras med tanke på hur stark linan är. På mina Shimano FD reglerar jag på det sätet att när FD-spaken är på mitten är jag under linans max-gräns för att när jag har FD-bromsen på max skulle jag ha en broms på strax under linans brottgräns. För att, som nån annan påpekat, vid behov kan jag bromsa ytterligare med handen. Om man har ett så stor spann på FD-bromsen som på Daiwa rullen (om det stämmer Sir Fish NOTs ;-) uppskattning) kan man lätt gå över brottgränsen för linan.
Därefter att ha ett så stort FD-bromsspann skulle verka meningslöst: varför ska man ha 2 olika bromssystem som gör samma sak bara att ett reglerar bromsen i snabbare takt än det andre? På grundsystemet kanske roterar man ratten 2-3 varv och på FD-systemet bara halv varv. Ett system är snabbare och ett långsammare. Och?
Jag menar att bara att Shimano systemet passar mig bättre! ;-) Inget illa menat Sir Fish NOT!!!
Det bör väl mer översättas till inställning utifrån % av linans maximala brottstyrka. Jag kunde fortfarande dra ut lina... så vi pratar inte om risk för linbrott. Tafsarna kommer också vara av grövre nylon eller FC.
Men det kan vara skillnad i hur fightingbromsen är beskaffad på dina Shimanorullar och mina Daiwarullar. Ta med någon nästa gång vi fiskar så kan vi ju jämföra. Min FD-Jaxonrulle verkar vara mer åt Shimanohållet när det gäller inställningarna.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
-
Mitt svar var mer åt det hållet att jag ville ha ett snävare inställningsintervall inte att klaga över Daiwa. Kanske min uppskattning var oxå fel. Rent logiskt tycker jag att det blir kaka på kaka om man har 2 olika system som gör samma jobb på nästan samma sätt. Jag släpper på FD-bromsen när fisken rusar iväg eller när jag håvar den, och jag ökar på den när fisken är större än förväntat eller den rusar iväg och jag vill stoppa den.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggJag beskrev att jag upplevde det så. Alltså har jag inte mätt, så något vetenskapligt är det inte. Hade jag greppat linan med något annat än bara händerna hade jag säkert kommit underfund med att jag inte kom upp i några 90% bromsverkan.
Det bör väl mer översättas till inställning utifrån % av linans maximala brottstyrka. Jag kunde fortfarande dra ut lina... så vi pratar inte om risk för linbrott. Tafsarna kommer också vara av grövre nylon eller FC.
Men det kan vara skillnad i hur fightingbromsen är beskaffad på dina Shimanorullar och mina Daiwarullar. Ta med någon nästa gång vi fiskar så kan vi ju jämföra. Min FD-Jaxonrulle verkar vara mer åt Shimanohållet när det gäller inställningarna.
Med ett system som har snävare intervall blir det att båda systemen (grundsystemet och FD-systemet) kompletteras varandra.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Fast intervallen för fightingbromsen blir snävare ju hårdare ordinarie bromsreglage är åtdraget (bromsverkan blir ju då ganska påtaglig trots att fightingreglaget är på lösaste). Jag pratar om en inställning då man princip kan få frispole/baitrunner - ingen önskad effekt vid spinnfiske.
Vi pratar om två olika typer av inställning av bromssystemen.
Hoppas jag inte tråkat ut någon...
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Dessvärre sk*t dt sig med min fisketur i går kväll, så jag har ännu inga praktiska rön att bidra med. Dock har jag naturligtvis suttit och fipplat litet med daiwarulllen och inte uppfattar jag att fightingbromsen har ett så brett register att den så att säga dubblerar den vanliga bromsratten. Den vanliga bromsratten kan ställas in väldigt precis och man kan skruva runt den rätt många varv mellan minimum och maximum. Det verkar som en genomtänkt konstruktion.Ursprungligen postat av CDan Visa inläggMitt svar var mer åt det hållet att jag ville ha ett snävare inställningsintervall inte att klaga över Daiwa. Kanske min uppskattning var oxå fel. Rent logiskt tycker jag att det blir kaka på kaka om man har 2 olika system som gör samma jobb på nästan samma sätt. Jag släpper på FD-bromsen när fisken rusar iväg eller när jag håvar den, och jag ökar på den när fisken är större än förväntat eller den rusar iväg och jag vill stoppa den.
Med ett system som har snävare intervall blir det att båda systemen (grundsystemet och FD-systemet) kompletteras varandra.
Kommentera
-
På vissa och kanske mest billiga rullar ja. På Min Daiwa Certate, Shimano Sustain och även Shimano Stradic får du skriva på rätt bra. De har möjlighet att ställa in bromsen i mindre steg för få exakt den broms man vill ha. Speciellt Certaten är där lite skruvande att göra.Ursprungligen postat av Freedee Visa inläggHar du en redig frambromsad haspel så är det inte många knäpp med bromsen från max till min...
Kommentera
-
Jag funderar på att köpa antingen en XT-RB eller en biomaster RA. Vilken av rullarna skulle du rekommendera?Ursprungligen postat av trigger Visa inläggHar en Shimano Twinpower 2500XT-RB och en Shimano Biomaster 4000RA med fighting drag och gillar det skarp.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
275 245 visningar