Fightingbroms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fightingbroms?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För att få samma skillnad i bromsverkan när du har fightingdrag på max och på mindre en 1 sekund har typ minimalt motstånd behöver det skruvas bra mycket på en frambromsad rulle och det kommer garanterat ta längre tid. Det är vid situationer som när fisken på kort lina blixtsnabbt får fart vid båten och drar mot ankarlinan eller motorn till exempel som det behöver gå undan. Är nog inte en tillfällighet att många HÖ fiskare använder dessa rullar. Men eftersom jag inte kan hantera haspelrullar särskilt väl, så ta min åsikt med en nypa salt. Intressant är dock att Shimano inte ändrat sina super gt rullar nämnvärt i konstruktionen under alla dessa år de funnits. Varför ändra ett redan bra koncept?
    Senast ändrad av harlequine; 2014-08-05, 23:07.

Kommentera

Jag är helt insnöad på FD Shimano rullar. Jag fattar mycket väl fördelen med frambromsade rullar (och jag har flera av dessa bl.a. Abu Suverän, som ingen kan säga att det inte är en underbar rulle) men jag kör så ofta jag bara kan med FD-rullarna. Det går att köra med dem till allt fiske tom. HÖ. Inga som helst problem!

Jag ser inga problem med att serva dessa rullar. Man kan tom. ställa in max bromsen och intervallet inom vilket FD-bromsen kan fungera (till en viss mån) när man öppnar dem (alltså att anpassa efter sit egen tycke). Det är klart att servicen på dessa rullar är mer komplicerad än på vanliga bakbromsade haspel men inte alls på samma nivå som Ambassadeurerna. Och jag menar att rensa och smörja dem.

Skillnaden mellan max och min på FD-bromsen är rapporterat till hur man ställde in bromsen när FD-spaken var på mitten. Alltså man har FD-spaken på mitten och ställer in den broms man vill ha. Vid behov vrider man spaken till minus- eller plus-sidan för att minska eller öka bromsen. Skillnaden kan vara runt ca +/- 25 %. Men det beror på modell och storlek.

Det största fördelen är att om man ställer in bromsen för en viss kraft kan man alltid hitta tillbaka genom att vrida spaken till mitten (det finns en tydligt hack som det känns, man behöver inte titta på ratten). För mig detta är fruktansvärt användbar för att jag får den noggrannhet jag vill ha och jag sparar massor med tid genom att jag inte behöva kolla hela tiden inställningen. Därefter om jag behöver öka eller minska bromsen gör jag det på nolltid genom att vrida FD-spaken, men huvudbromsen blir inte alls påverkad.

Jag byter aldrig mina FD-rullar fast att dem kanske är över 15 år gamla. ;-) Och jag har 1000, 2500, 3000 och 4000 storlekar.
      Senast ändrad av CDan; 2014-08-07, 12:44.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

OK. Shimano GT (mfl), Daiwa Procaster... Finns det några andra märken/modeller med fightingbroms som är värda att titta på?

Kommentera

Jag har ingen koll över dem nya rullarna. Mina är diverse Shimano Aero.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            För att få samma skillnad i bromsverkan när du har fightingdrag på max och på mindre en 1 sekund har typ minimalt motstånd behöver det skruvas bra mycket på en frambromsad rulle och det kommer garanterat ta längre tid. Det är vid situationer som när fisken på kort lina blixtsnabbt får fart vid båten och drar mot ankarlinan eller motorn till exempel som det behöver gå undan. Är nog inte en tillfällighet att många HÖ fiskare använder dessa rullar. Men eftersom jag inte kan hantera haspelrullar särskilt väl, så ta min åsikt med en nypa salt. Intressant är dock att Shimano inte ändrat sina super gt rullar nämnvärt i konstruktionen under alla dessa år de funnits. Varför ändra ett redan bra koncept?
            Har du en redig frambromsad haspel så är det inte många knäpp med bromsen från max till min...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              OK. Shimano GT (mfl), Daiwa Procaster... Finns det några andra märken/modeller med fightingbroms som är värda att titta på?
              SPRO är ju inte att förakta. (SPRO DRAGMASTER X-CLASS)

Själv har jag den nämnda Daiwa Procastern i den största storleken och den funkar bra även som alternativ till en mellanstor baitrunner.
              Så här ställer jag in den som "baitrunner" (jag drar ut lina vid moment 2-4):
              1. FD-reglaget och bromsreglaget på lösaste (vridet helt till vänster)
              2. Jag vrider bromsreglaget successivt sakta till höger. Så pass mycket att linan fortfarande dras ut löst.
              3. Sedan vrider jag FD-reglaget till höger så långt det går för att se hur hårt bromsen tar i maxläget.
              4. Om det behövs så vrider jag bromsreglaget till höger eller vänster om jag känner att bromsintervallet behöver justeras.
              Edit: 5. Nu använder jag bara FD-reglaget vid fisket. På det lösaste funkar det som "baitrunner".

Edit: nedanstående får väl mer appliceras på maximal bromsverkan i förhållande till linans brottstyrka.
              På Procastern upplever jag att jag på detta sätt kan ställa in så jag får 0-10% bromsverkan i lösaste och 75-90% när FD-spaken maxar bromsen. Sedan är fördelen att man får hela 3 likvärdiga spolar i aluminium. 1 av dessa är extra grund och kommer väl till pass vid flötmete/feedermete med tunna linor. Procastern är ju kusin till haspelrullen med samma namn men har en mycket robustare rullfot och ser verkligen ut att vara byggd för hårda tag.

FD-rullar är mångsidiga trots att de ursprungligen är tänkta till spinnfiske och de lite större funkar ju även till flötestrolling, vanlig trolling, ismete m.m.

Sedan har jag faktiskt en mindre FD-rulle från Jaxon som hängt med i många år och fortfarande är pigg.

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
              Har du en redig frambromsad haspel så är det inte många knäpp med bromsen från max till min...
              På en rulle i 3000-storlek tar det lite tid. På en rulle i 4000-storlek är det något smidigare.
              Reglera fram och tillbaka på ett smidigt och snabbt sätt gör man bara med en FD-rulle,
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-05-11, 11:05. Anledning: Förtydligande
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Eller så lägger du ett finger på spolen och bromsar som på en flugrulle. Alternativt som när man fiskar karp och håller runt hela spolen när fisken simmar rakt mot omöjliga snags.

Jag har själv 3 st 2500 gt-ra som aldrig strulat, men det är inget snack om att en bra frambromsad rulle från samma tillverkare är både jämnare och kraftfullare. Dessutom väger den ofta mindre i motsvarande storlek. Jag märker klart skillnad. När en fisk knycker med huvudet så kan min frambromsade rulle ganska ofta och helt utan startmotstånd ge ett klick eller två lina, medan en bakbromsad inte gör så i lika hög grad.

Båda två är dock jättebra rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Som sagt tidigare så har Shimanorullarna sett typ lika ut senaste 15 åren, samma mängd kullager och så vidare. Det som jag vet skiljer att nu finns grundare spolar som är avsedda för flätlina, men det är väl inte intressant för dig, så välj en med normal spole.

Kommentera

Det fick bli Daiwa. I likhet med Sir Fish-a-lot har jag alltid (i vart fall sedan sent sextiotal) haft en förkärlek för det märket. Fast jag fick min billigare. Femhundringen jämnt på XXL som körde någon slags lagerrensning.

Kommentera

OT ang Daiwa Procaster.

När jag stod och tittade/klämde på rullen så jämförde jag versionerna 2550x och 3050x. De såg väldigt snarlika ut. Identiska. Rullhuset hade inte ens någon märkning som angav vilken modell det rörde sig om utan denna återfanns endast på spolen. Enligt de på kartngen tryckta specifikationerna så var det enda som skilde mellan modellerna linkapaciteten och 5 gram i vikt. Hmmm...

Jag klickade av spolarna och bytte mellan rullarna. passade perfekt. Spolarna har exakt samma diameter och längd. Det enda som skiljer dem åt är djupet. Så tog jag på mig läsglasögenen ock fingranskade sprängskissen och fann att alla delar, oavstt modell, har samma nummer. Utom spolarna. Jag vågar påstå att vevhuset är exakt detsamma oavsett modell, i vart fall för 2550x och 3050x.

Intresseklubben noterar? Nja, för den som står i begrepp att köpa fler än en rulle och vill bygga någon slags system så kan det vara intressant, sörskilt som varje rulle levereras med två djupa spolar och en sk matchspole. Även matchspolens kapacitet skiljer sig något mellan de olika modellerna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 302 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13