Duger min utrustning för laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duger min utrustning för laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Duger min utrustning för laxfiske?

Hej!

Nästa helg skall jag upp till Sollefteå och försöka fiska lax för första gången i ångermanälven.
    Den utrustning jag har att fiska med är en Ambassadeur 5601 JB och ett Svartzonker 7 fots spö.

Jag vet att det inte är optimalt för laxfisket men tänkte kolla ifall det duger?

Tips på beten för att lyckas drilla min första lax skulle också upskattas!

Mvh Andreas

Klart de duger, man kan ta en lax på ul grejor. Bara man har koll på vad man sysslar med, samtidigt suger de om de hoppar på en pigg 10kgs när man står där med ul grejor, men då får man skylla sig själv. hehe

Du har lite kort spö bara, fast de beror ju mest på hur och var du ska fiska lax.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Drillat lax hela helgen i byske på 20-40g haspel med 4000rulle. 7 kilo som störst. Bete wiggler runt 40g koppar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas... Visa inlägg
        Hej!

Nästa helg skall jag upp till Sollefteå och försöka fiska lax för första gången i ångermanälven.
        Den utrustning jag har att fiska med är en Ambassadeur 5601 JB och ett Svartzonker 7 fots spö.

Jag vet att det inte är optimalt för laxfisket men tänkte kolla ifall det duger?

Tips på beten för att lyckas drilla min första lax skulle också upskattas!

Mvh Andreas
        Hej Andreas A.;

Det du äger idag är ett jerkbaitspö med passande rulle avsedda för Gäddfiske ...

Optimalt är ett 11-12 fots spinnspö och en Ambassadeur 6000-7000 multirulle för att vara garderad vid spinnfiske efter Lax både i Svenska och Norska älvar...

Mitt personliga råd till dig är att du lägger undan din Gäddfiskeutrustning till kommande Gäddfisketurer och åker ut och besöker Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby eller Magnus Löfqvist hos Lundgrens Fiskeredskap på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan. I både butikerna vet personalen vad de pratar om och försöker aldrig lura på dig något som inte passar dig och ditt Laxfiske ....

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Andreas A.;

Det du äger idag är ett jerkbaitspö med passande rulle avsedda för Gäddfiske ...

Optimalt är ett 11-12 fots spinnspö och en Ambassadeur 6000-7000 multirulle för att vara garderad vid spinnfiske efter Lax både i Svenska och Norska älvar...

Mitt personliga råd till dig är att du lägger undan din Gäddfiskeutrustning till kommande Gäddfisketurer och åker ut och besöker Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby eller Magnus Löfqvist hos Lundgrens Fiskeredskap på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan. I både butikerna vet personalen vad de pratar om och försöker aldrig lura på dig något som inte passar dig och ditt Laxfiske ....

Go for the Big Salmons!

Old Firehand
          Tack för svaret!
          Jag vet att jag har en jerkbaitutrustning då jag mestadels fiskar gädda i Stockholm. Men frågan var om jag kan använda min utrustning för laxfisket någon enstaka gång. Jag önskar att jag hade ekonomin att köpa ordentlig utrustning men då jag aldrig fiskat lax tidigare och sällan gör det så känns det ovärt att köpa helt ny utrustning för endast ett par dagars fiske.
          Blir det mer laxfiske i framtiden kommer jag självklart att köpa riktig utrustning för gäddfisket.

Mvh Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Klart de duger, man kan ta en lax på ul grejor. Bara man har koll på vad man sysslar med, samtidigt suger de om de hoppar på en pigg 10kgs när man står där med ul grejor, men då får man skylla sig själv. hehe

Du har lite kort spö bara, fast de beror ju mest på hur och var du ska fiska lax.
            Jo det är klart! Jag har ingen lust att köpa nya grejer för endast en helgs fiske. Jag kommer fiska från strandkanter längs älven och eventuellt från en båt. Jag vill mest veta om min utrustning håller för mindre laxar då jag inte räknar med att kroka någon 20kgs lax.

Kommentera

Problemet ligger nog inte så mycket i att din utrustning inte skulle "hålla". Däremot är det ju ingen optimal utrustning för att kasta beten på under 50 gram (om du nu kommer använda det?) med bra kastlängd. Men det kanske största problemet: ditt Svartzonkerspö är väldigt styvt eftersom det är ett jerkspö, och det ökar risken rejält att du tappar laxen under drillning. En stor älvlax rusar och fajtar på ett helt annat sätt än en gädda i samma storlek, plus att krokarna inte greppar lika lätt i deras stenhårda munnar.

Kommentera

Du får köpa några tunga skeddrag t.ex. Toby 40 och 60 gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Problemet ligger nog inte så mycket i att din utrustning inte skulle "hålla". Däremot är det ju ingen optimal utrustning för att kasta beten på under 50 gram (om du nu kommer använda det?) med bra kastlängd. Men det kanske största problemet: ditt Svartzonkerspö är väldigt styvt eftersom det är ett jerkspö, och det ökar risken rejält att du tappar laxen under drillning. En stor älvlax rusar och fajtar på ett helt annat sätt än en gädda i samma storlek, plus att krokarna inte greppar lika lätt i deras stenhårda munnar.
                  Hur menar du med att spöt är för styvt och jag tappar fisken? Skall man ha ett mjukt spö till laxfiske?

Kommentera

Sen är det väl inte godkänt med flätlina i alla vatten. Så kanske blir i snålaste laget med lina på rullen om du får en rejäl lax på.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13