Byta från multirulle till haspel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta från multirulle till haspel!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Svårt att hitta ett spö som kompromiss till både abborre & gädda .

Klämde idag på Yasei spöt & det var otroligt lätt så jag tror den kan vara en bra kompromiss .

Det här priset är svårslaget

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Man fiskar uppenbarligen olika och gör olika prioriteringar och överväganden. Bottennapp, skatbon och risken för att vid sådana bli av med ett drag är bland det sista jag tänker på när jag väljer lina.
      Okej, då kan du få några anledningar till att välja flätlina framför nylon:

* Direktkontakten, du känner fiskens hugg och rörelser på ett helt annat sätt.
      * Kastlängder, iom att du kan använda en tunnare lina, med motsvarande styrka, förbättrar du kastlängderna
      * Hållbarhet, flätlina åldras inte som nylon, och kan stå oanvänd i åratal utan att försämras

Den sista metoden jag höll fast vid nylon var isfisket, men även där har jag nu insett att man vinner på att gå över till flätlina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        till en 2500 rulle skulle jag rekommendera denna lina :-)

En av marknadens starkaste linor :-) deras 0.06 tar 5,4 kg :-)
        Vad har den för diameter?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Okej, då kan du få några anledningar till att välja flätlina framför nylon:

* Direktkontakten, du känner fiskens hugg och rörelser på ett helt annat sätt.
          * Kastlängder, iom att du kan använda en tunnare lina, med motsvarande styrka, förbättrar du kastlängderna
          * Hållbarhet, flätlina åldras inte som nylon, och kan stå oanvänd i åratal utan att försämras

Den sista metoden jag höll fast vid nylon var isfisket, men även där har jag nu insett att man vinner på att gå över till flätlina.

Byta från multirulle till haspel!

STUM FLÄTLINA eller ELASTISK NYLONLINA

Där hittade du flera, odiskutabla fördelar hos flätlinan!

En homogen nylonlina åldras av saltvatten, solljus, nötning och hög värme. Ligger en nylonlina mörkt och svalt kan den däremot förvaras i 20 års tid eller längre utan att åldras nämnvärt....

En homogen nylonlina har flera påtagbara fördelar jämfört med en flätlina. Den är nästan helt osynlig i vattnet. När fisken väl är krokad fungerar en elastisk nylonlina som ett smidigt spö med böjbar spötopp. Nylonlinan är mer förlåtande än en stum flätlina. Det är inte ofta man hör eller läser att krokar rätas eller fjäderringar öppnas vid fiske med homogen nylonlina. Den som fiskar med homogen nylonlina och får trassel brukar också kunna reda upp trasslet ganska snabbt utan att behöva kapa bort en massa lina pga hårt ihoppressade trasselbollar. Sist och inte minst så är det en enorm skillnad i meterpris mellan en homogen nylonlina och en dyr dyneema- eller spectralina.

Vid haspel- och spinnfiske efter snabba och kämpastarka salmonoider föredrar jag att använda homogen nylonlina....

Vid flerspötrolling med djupriggar, planerboards och sideliner efter de flesta fiskarter föredrar jag homogen nylonlina. Tänk bara tanken på att det börjar mörkna och flera trollinglinor trasslar ihop med varandra....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm
          Old Firehand

Ps. Ursäkta alla andra läsare, men jag och Erik halkade visst in på ett sidospår här..Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2016-01-29, 18:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Vad har den för diameter?
            Jag har ingen aning faktiskt :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Hursomhelst så är det glädjande att TS insett det kloka i att byta från multiplikator- till haspelrulle.

Kommentera

Hursomhelst så är det glädjande att TS insett det kloka i att byta från multiplikator- till haspelrulle.
                Återstår att se hur lång tid det tar innan han ångrar sig

Kommentera

Jag har precis slagit till på en 4000 rarerium till gäddan. Spöet blir det nog ett volitle pike 8.2 -90g spö. tror de kommer bli en trevlig kombo

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                    Jag har precis slagit till på en 4000 rarerium till gäddan. Spöet blir det nog ett volitle pike 8.2 -90g spö. tror de kommer bli en trevlig kombo
                    Jag tycker att det är ett mycket trevligt spö och tror du blir väldigt nöjd med det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                      Ja intressant! Har noterat att flera multikastare på FS (HenkeW, Cosmoz 08.t ex.) på senare tid har kompletterat, eller står i begrepp att göra så med en haspelkit eller två till medium eller halvtungt haspelfiske...

Tillhör du dem och vad har det isf tillfört? Själv ser jag inte behovet då mina gäddbeten väger säg >35g och då funkar multi så pass att min Sorön SX 40, tänkt för gäddspinnfluga får vila...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13