Allround multirulle+spö för abborre, max 2000:- för både och - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround multirulle+spö för abborre, max 2000:- för både och

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
    Får man fråga vad du haft för haspel och lina när dessa trassel uppstått?

    //Phreedee
    Abu Stamina 2000, Abu Stamina UL(eller hette den 500? minns int rikt) och Okuma Safina Noir STM-10. Det är väl dom tre rullarna som varit värst, alltså lite lättare grejer. På linfronten har jag märkt att vissa modeller är värre än andra. Kan vara den klassiska "man får vad man betalar för" grejen. Men så vitt jag vet så uppstår problemet när linan vevas in "för slappt", vilket vanligtvis sker i början av vevprocessen och vid "oregelbundna" fisketekniker, om man inte är med i matchen.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #12
      Hej!
      Kör själv 7,6 fots Vendettaspöt för ungefär samma fiske som du beskriver. Från 7 grams reflex till tretums Kopyto med 15-gramsskalle (22 gram). Gillar det. Förra sommaren använde jag en ProMax av förra generationen och det funkade oklanderligt, även om den lätt trimmade 1500 C jag använde i somras var stråt vassare. Men den är ju högervevad och svår att få in i din budget.
      Så ett Vendetta 7,6 fot med en Silver- eller ProMax är ett alternativ som inte bränner särskilt djupt i plånboken.

      Skit fiske!
      Gösta

      Edit: Och ja, jag har tidigare använt haspel till allt fiske, innan jerkjävulen förde in mig i multiträsket. Idag är det bara UL-kitet som är haspel.
      Senast ändrad av Gösta; 2016-02-04, 08:39.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Abu Stamina 2000, Abu Stamina UL(eller hette den 500? minns int rikt) och Okuma Safina Noir STM-10. Det är väl dom tre rullarna som varit värst, alltså lite lättare grejer. På linfronten har jag märkt att vissa modeller är värre än andra. Kan vara den klassiska "man får vad man betalar för" grejen. Men så vitt jag vet så uppstår problemet när linan vevas in "för slappt", vilket vanligtvis sker i början av vevprocessen och vid "oregelbundna" fisketekniker, om man inte är med i matchen.
        Okej.
        Jag vill bara göra en mental notering för eget bruk.
        Har själv en Noir som bara legat på hyllan och har 3 gånger sista månaden monterat den på jiggspöt och viftat och tyckt att -jo men det här blir nog bra!
        Men har varit skeptisk till hur linupplägget kommer va på den iom att den är såpass billig.. det återstår att se men mina förhoppningar steg inte precis nu :P

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
          Okej.
          Jag vill bara göra en mental notering för eget bruk.
          Har själv en Noir som bara legat på hyllan och har 3 gånger sista månaden monterat den på jiggspöt och viftat och tyckt att -jo men det här blir nog bra!
          Men har varit skeptisk till hur linupplägget kommer va på den iom att den är såpass billig.. det återstår att se men mina förhoppningar steg inte precis nu :P
          Angående Okuman kan jag säga att när jag gick från billig namnlös lina till Sufix 832 så blev det betydligt bättre, om än inte perfekt. Som sagt var, tycker lättare haspel är rätt känsliga för slackt påvevad lina. Tar man i för mycket i kastet så ökar också risken för misär.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #15
            Jag har sett flera gånger att folk rekommenderar Silver max och har hållit mej hårt för att inte snacka massa skit om den rullen. Det var min första lågprofilare och den suger kaktus rent utsagt!
            Att kastbromsen inte står kvar på samma ställe är det som stört mig mest men det är overall en racklig rulle.
            Då skulle jag hellre tipsa om Daiwa megaforce, lite tyngre rulle men som är i samma prisklass men håller mycket högre kvalitet.

            Varför lägga 7-800:- på en rulle som man byter inom en säsong (om man mot förmodan fortsätter med lp rulle efter en Silver max)
            Sen lägger man 1000-1300 på nästa rulle och får en ok rulle.
            Också säger vi en 500:- i skatbon på dom två rullarna.
            Då är man genast upp i 2350:- ca

            Såg nu att dom höjt MGXen från 2000:- när jag köpte till 2400:- men satan vilken investering!!
            Där kan man snacka fiskeglädje!! Där gick det från att "multi/lp ska det va nå att ha det" till "Hur fan har jag kunnat kört haspel så här länge!!!" på 1 dag!

            Så ta dej råd om du kan så kommer du snabbt att gilla fisket med lågprofilare väldigt mkt!
            Och i MGXen så har dom även IVCB-IV alltså en centrifugalbroms som är ställbar utanpå rullen, lika som magnetbroms, men får man skatbon med den så bör man se sig om efter en ny hobby
            Senast ändrad av Freedee; 2016-02-04, 10:33.

            Kommentera


            • #16
              Har hittat fler kandidater vad gäller spö; http://www.huntyardberras.com/spinns...ft-5-30g-spinn

              http://www.huntyardberras.com/spinns...t-10-30g-spinn

              http://www.huntyardberras.com/fiske-...7-28g-2-delat#

              På rullfronten står det för tillfället mellan Okuma Tormenta 266WLX(som enligt en recension jag läst fixar 5 grams beten, enligt en annan orkar den inte riktigt få ut beten under 10 gram), Okuma Calera C5 266WLX, Shimano Caenan 101. Nån som vet hur lätta beten Okuma Caleran och Shimanon kan fixa?
              Senast ändrad av Usling; 2016-02-04, 12:31.
              All you need is Lubb.

              Kommentera


              • #17
                Har ingen koll på Caenan , fast den verkar kasta fint. Kolla själv:



                och vad TT tycker om den:

                http://www.tackletour.com/reviewshimanocaenan.html

                //T

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Har ingen koll på Caenan , fast den verkar kasta fint. Kolla själv:



                  och vad TT tycker om den:

                  http://www.tackletour.com/reviewshimanocaenan.html

                  //T
                  Youtube kan ha riktigt bra recensioner ibland. Ja brukar googla en del innan jag slår till. Har man tur så har tackletour testat nån av rullarna. Dom tycker jag gör bra recensioner.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                    .... Har man tur så har tackletour testat nån av rullarna. Dom tycker jag gör bra recensioner.
                    I det stora hela är TT duktiga på att recensera rullar , men ibland undrar man vad de håller på med. De har dessutom fått kritik för att vissa av deras recensioner har varit vinklade. ...men jag håller med det är bättre än ingenting alls!

                    //T

                    Kommentera


                    • #20
                      En till rullkandidat; http://www.fiskeutrustning-online.se...ar-13302p.html
                      All you need is Lubb.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 910 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X