Jag gillar inte tredelade laxspön eftersom det är en extra spöholk som kan gå sönder. Det är dock min egna uppfattning, jag har sett folk piska skiten ur tredelade spön som hållt endå. Däremot verkar det vara ett bra och uppskattat spö, fått lovord från erfarna fiskare som körde det som mainspö förra året. Men själv har jag inte ägt något.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Val av laxspö
Collapse
X
-
Det blir kanske helt off topic men jag kör ändå.
Min tanke är att banta utrustning och då vill jag gärna använda samma rulle till olika fiskemetoder (tänkt köpa till extraspole).
Hur väl skulle en Daiwa Lexa 300 eller 400 (utväxling 7,1:1) klara av torskpilkning med pilkar upp till 400 gram?
Att Lexan även tjänstgör till jerkbait är ju ett annat plus.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-02-21, 16:17.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Hej Aliosh;Ursprungligen postat av aliosh Visa inläggSugen på bra grejer? Har en 13" 130gr TriCast by Daniel paluch! 2000:- .. En av dem bättre spöna som byggts
Jag har 2 st 11 fots lite kraftigare spinnspön specialbyggda av Daniel Palush på Sportex Carbon Kevlar-klingor.
Konrad Krauland (VD för PowerPro), Daniel Palush, Gävle och hans bror besökte jag sportfiskemässan Efftex i Lyon, Frankrike tillsammans med året Frankrike vann VM i fotboll och Zidane var i en klass för sig....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Ställer min fråga här :-)
jag tänkte ge mig på detta med Multirulle när jag skall fiska Lax, är helt nybörjare på multi så behöver inga värstingsaker :-)
Har kollat på detta spö ett tag nu och undrar, är detta ett bra spö och rulle för mig som är nybörjare ??
http://www.huntyardberras.com/fiskes...s-pro-30-110gr
Kanske ToM skulle funka på en och annan gädda :-) Gillar ju inte gäddfiske men har ett vad med polaren att jag skall ta en +10 gädda i år :-) hahahaDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Rullen har jag själv använt till fiske i älvkarleby, den är tung och har låg utväxling, vet man det är det inga som helst problemUrsprungligen postat av Classe69 Visa inläggStäller min fråga här :-)
jag tänkte ge mig på detta med Multirulle när jag skall fiska Lax, är helt nybörjare på multi så behöver inga värstingsaker :-)
Har kollat på detta spö ett tag nu och undrar, är detta ett bra spö och rulle för mig som är nybörjare ??
http://www.huntyardberras.com/fiskes...s-pro-30-110gr
Kanske ToM skulle funka på en och annan gädda :-) Gillar ju inte gäddfiske men har ett vad med polaren att jag skall ta en +10 gädda i år :-) hahaha
Sista trippen blev det endast en bit på 11,35kg och det gick alldeles utmärkt.
Spöt kan jag inte uttala mig om, men när de släppte 530m3 vatten så körde jag 150g sänken..
Tror spöt kan vara lite klent, iaf sett till specen.
Kommentera
-
Men om man vill ha ett spinnspö till lax som inte är till det fiske som kräver 150-gramssänken... vilket spö ska man välja då? (Till fiske med sked, wobbler eller mindre dupp).
Jänkarna fiskar ju med steelhead/salmon-spön och dessa har ju inte så hög kastvikt men spöna har säkert en rejäl ryggrad/kraftreserv. Duger ett spö till havsöring eller är dessa spön helt underdimensionerade till lax?
Jag vill höra åsikter från er erfarna laxfiskare... producenternas beskrivningar av laxspön ger jag inte mycket för.
Jag har tänkt om och inser att ett spö upp till 150-grams kastvikt är onödigt grovt för Mörrum (där jag ämnar att fiska).sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 605 visningar