Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Lundblom
    Jag har ett Savage Gear Custom predator spinn -170 g. Tycker att det är bra.
    Gärna lite fylligare, sånt hjälper! Är det bra för att det klara 170g är det snabbt, långsamt, styvt, mjukt, "progressivt" eller mer paraboliskt? Hur är hantagen, långa och bra eller korta och bra?

    Kommentera


    • #12
      ...ursäkta en virrig, men finns det nånstans där dessa egenskaper hos spöt förklaras?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jag håller inte med dig, fiskat multi med andra "otriggade" spön under åren och det fungerar bra.
        Jag har inga belägg för att stora spötillverkare ens tar hänsyn till vad en eventuell ryggrad sitter innan de lindar på spööglorna. Finns också de som menar att "ryggraden" är mer eller mindre obefintlig på spön. Custombyggare pratar iof om ryggrad fast det ligger lite i "sakens natur" att lyfta den saken.

        Dessutom om de nu har en noterbar ryggrad, ska den alltid sitta i ett visst förhållande till öglorna? Vem bestämmer hur? Finns det olika "skolor" där man prioriterar olika egenskaper? Hur kollar ni öglornas position visavi ryggraden innan köp av nytt spö? Om någon tillverkare sätter öglorna tvärtom ditt exempel så borde spöt bli styvare vid drillning och "vingligt" under kastandet?

        Praktiskt och ffa teoretiskt kan det nog bli en viss skillnad om ryggrad finns, men i praktiken funkar det bra att köra multi på spön utan trigger enligt mina erfarenheter, om än kanske inte exakt lika.
        Att ryggrad skulle vara obefintlig låter märkligt.
        Det räcker att du har en tom klinga och rullar den i handen så märker du att en klinga har en ryggrad. Den är alltså mer benägen att böja sig åt ett visst håll.

        Det finns dock olika skolor, iallaf inom flugfiskespön där det används med ringar både på och på omvänd sida av ryggraden.

        Sen finns det ju dom som påstår att deras klingor saknar ryggrad, Sameo gjorde väl det för några år sedan om jag inte minns fel.

        Sen använder man ju helt olika ringar till haspel och triggerspön. De fångar upp linan olika och sitter olika tätt. Ett haspelspö behöver större linförare för att linan hasplas ut mkt "bredare" än på en spinnrulle där linan rullar ut relativt rakt från rullen ut i linföraren.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Superdif Visa inlägg
          ...ursäkta en virrig, men finns det nånstans där dessa egenskaper hos spöt förklaras?
          Hejsan vissa tillverkare är duktiga på detta och andra är lite sämre. Just därför startade jag denna tråd så vi kan dela våra erfaenheter och på kunna erbjuda mer detaljerade i tryck av de spön vi älskar eller hatar.

          Jag ladda upp en bild i första inlägget som hjälp på traven för dem som vill ha mer visuell hjälp när dem beskriver sitt/sina spön.

          /Uhr

          Edit: som anteman skrev lite mer än jag gillar spöt vore fint räcker kanske med hur bra kastvikterna stämmer så kan vi sakta men säkert rikta in oss på en ungefärlig sanning.
          Senast ändrad av Monkey; 2016-10-13, 11:36.

          Kommentera


          • #15
            Några av mina spön:

            Spinn

            Westin W8 Powercast-T 8'6"
            Kastvikt: 40-130 gram (20-100)
            Pris: 5600 (jag betalade hälften på rea)
            Aktion: Djup
            Delar: 2

            Har använt spöt i drygt ett år och det är en fröjd att fiska med det. Första året monterades en Daiwa Lexa 300HL med Powerpro 0,32 och fångade gäddor mellan 0,5-8kg. Du känner minsta lilla nafs som ett slag i handen. Rullfästet är öppet, så man känner klingan med fingrarna när man palmar rullen.

            Skulle jag ha varit ansvarig utvecklare så hade jag klassat spöt för kastvikt 20-100 gram. Det går att kasta shallowriggad Big Mcrubber på ca 130 gram, men Westins Jätte på 101 gram är högsta trivselvikt för bekväma kast.

            Utmärkt wobblerspö.

            Westin W3 Powercast 8'3"
            Kastvikt 40-130gr (20-100)
            Pris: 1399
            Aktion: Djup
            Delar: 2

            Nästan lika bra som ovanstående. Mycket spö för pengarna. Samma åsikt angående klassning, det går att kasta 130 gram, tricket är att inte fega för spöt håller. Men det jobbar bäst under 100 gram.

            Illex Ashura Power Game Special 220cm
            Kastvikt :14-100 gram (20-110)
            Pris: 3999 (jag köpte det för 2000 strax efter W8 spöt)
            Aktion: Ganska toppig
            Delar: 2 (delbart vid handtag)

            Mycket häftigt spö som jag använder till finessigare fiske efter gädda. Hanterar beten upp till 100 gram bra, en fröjd att fiska Westin Swim, Buster Jerk, 4Play med 20lb fluorocarbon. Ringarna är placerade enligt "acid wrap", alltså första ringen på ovansidan, två på vänster sida och resterande på klingans undersida. 4-trådig flätlina låter en del pga vridningen, S8S och mono funkar dock förträffligt.

            Även här har man ett finger på klingan när man palmar rullen. Känslan är total.

            St Croix Legend Tournament Musky Sling Blade 8'6"
            Kastvikt: 85-170 (70-200+)
            Pris: 3000
            Aktion: Topp
            Delar: 1

            Spöt är utrustat med så kallat "palming reel seat", vilket ger en mycket trevlig ergonomi med en Lexa 400HL eller Calcutta 401D monterad. Saknar dock att inte klingan är blottad i rullfästet, men det är ingen livshotande brist, man märker när gäddan hugger och det är ett grymt spö att göra mothugg med.

            Jag har kastat jiggar upp till 180 gram samt större spinnare och spöt hanterar dessa beten bra. Spöt lär hantera beten över 200gr bättre än vad jag gör.

            St Croix Legend Elite Musky LEM86MHF
            Kastvikt: 3/4-3oz (40-120gr är lagom enligt mig)
            Pris: 4999
            Aktion: Topp
            Delar: 1

            Lyxmodellen av "Long Ranger", "palming"-rullfäste med blottad klinga. Lätt och spänstigt spö med ganska toppig aktion. Något underklassat i sann amerikansk anda.

            Kan med fördel kombineras med en lågprofilrulle typ Zillion HD och flätlina 0,30-0,35mm och fiska bekvämt hela dagen. En fröjd att fiska gädda med.

            Abu Garcia Volatile 8'6" 6-16oz
            Kastvikt: 6-16oz
            Pris: 499kr
            Aktion: Topp
            Delar: 1

            Pounderspö, kort bakhandtag som amerikaner vill ha det...

            Haspel

            Shimano Biomaster Select Shad 45-135gr
            Ett haspelspö som är utvecklat speciellt för gäddfiske med shadjiggar runt Rügen, funkar lika bra i Norra Bullaresjön.
            Jag har testat det med 25cm McPike på 106 gram + 10 grams skalle + rigg= 125 gram och det funkar bra att kasta, bra kontakt med bete, lätt men styvt så känsla och mothugg sitter bra. Inga stora gäddor har behagat hugga än...
            ​​​​
            Savage Gear Black Savage 8'3" 20-60 gram
            Bra spö för jiggar 10-15 cm med med 15-25 grams skalle. Toppig aktion och spänstig klinga. Trevligt spö för 40cm bonusabborrar men klarar galant att sätta press på 5+ gäddor. Jag använder en Daiwa Ballistic 2500 med S8S 0,23mm på detta spö och tycker att det är en bekväm och lättfiskad kombo.
            Senast ändrad av Låg_Profil; 2019-07-01, 16:39. Anledning: Tillägg: nytt spö
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • #16
              Jag tycker att Savage Gear gör prisvärda spön.
              Jag har tre stycken.

              Kommentera


              • #17
                En favorit, St. Croix Legend Tournament Bass Swimbait. Första spöt som jag anser mig kunna bruka till de flesta fisketekniker som jag använder mig utav.

                Kastar beten mellan 40-100 gram, dvs allt ifrån 6 tums relax till större swimbaits. Spöt är väldigt lätt och känsligt speciellt om man jämför det med St. Croixs musky serie. Men, eftersom klingan är så pass styv kan jag utan problem twitcha hem en buster jerk!

                Sammanfattningsvis: Lätt, styvt och för mig allsidigt!

                /Alex

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Att ryggrad skulle vara obefintlig låter märkligt.
                  Det räcker att du har en tom klinga och rullar den i handen så märker du att en klinga har en ryggrad. Den är alltså mer benägen att böja sig åt ett visst håll.

                  Det finns dock olika skolor, iallaf inom flugfiskespön där det används med ringar både på och på omvänd sida av ryggraden.

                  Sen finns det ju dom som påstår att deras klingor saknar ryggrad, Sameo gjorde väl det för några år sedan om jag inte minns fel.

                  Sen använder man ju helt olika ringar till haspel och triggerspön. De fångar upp linan olika och sitter olika tätt. Ett haspelspö behöver större linförare för att linan hasplas ut mkt "bredare" än på en spinnrulle där linan rullar ut relativt rakt från rullen ut i linföraren.
                  Och därmed...? Att det är olika ringar har jag inte sagt något om mer än att min nedre ögla var estetiskt ful (d v s stor, varför vet jag redan, har fiskat haspel/spinn omkring 40 år)

                  Har aldrig rullat en tom klinga. Det kan alltså finnas klingor med ryggrad, det har du exempel på, fast t ex Sameo säger annat. Dessutom vet vi inte ens om tillverkare av massproducerade spön tar hänsyn till dem. Dessutom finns det olika skolor om var öglorna ska sitta. Det finns m a o så många variabler att jag skiter i dem och låter spöet prata med mig medan vi fiskar - det funkar för mig i praktiken och fiske är för mig praktik... andra får göra sina egna avvägningar

                  Nå ursäkta denna OT-utsvävning! För att återgå till ämnet - när ni läser vad jag sagt om mitt Shimano Biomaster Select Shad 8'6" - 135g, tänk på att jag kör det med multi... det kan bete sig annorlunda med haspel, antingen blir det märkbart styvare och vingligare eller om det var tvärtom? Eller ungefär lika.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag har, precis som Anteman, väldigt svårt att tro att större producenter av spön tillverkar klingor som har en verklig "ryggrad". Och då får man kanske först å främst se till att skilja på ryggrad å ryggrad. Ofta då det pratas om "ryggrad" på spön så är det ju spöets liksom generella "kraft" man åsyftar, ofta hör man folk säga att "XXX har verkligen grym ryggrad, bra på kroka fisk men känslig som fan" och då brukar det (min uppfattning av vad folk menar) vanligen i mina ögon vara så att spöet möjligen är rätt mjukt/medgörligt i toppen men ändå styvnar på bra så man kan smälla in krokarna hårt i en gäddkäft.

                    Den ryggrad (eller iaf eventuella ryggrad) som Anteman och Sg diskuterar här ovan är ju istället då nåt som jag, precis som Anteman, inte heller själv har märkt av ska finnas på spön, alltså att det liksom längs spöets längd, på motsatt sida spöringarna, ska vara, på nåt vis, "starkare" (?).

                    Jag har heller aldrig rullat en tom klinga i mina fingrar, sen har jag heller aldrig köpt ett verkligt "dyrt" spö, så, mina åsikter i ämnet kanske inte heller är så värst relevanta, kanske snabbt blir en helt annan femma faktiskt om man går upp i pris liksom?
                    För att sätta det i relation till mig så, helt ärligt, jag skulle nog aldrig nånsin kunna tänka mig att köpa ett spö för mer än max 1500spänn nytt, eller, visst, om det hade funnits ett spö som antingen var konstruerat på ett sånt vis att jag faktiskt verkligen aldrig ALDRIG nånsin kunde ha sönder det, heeelt oförstörbart, tillåme om ja hoppade på det, smällde i dörrar å backade över det liksom, eller med nån slags sinnessjuk garanti att jag kunde få ett utbyte, för 0:-, inte ens frakt, inom ~12timmar från brottet levererat till mig (eller att det fanns en uppsjö av spön inlåsta i kassaskåp spridda över alla områden i sverige med kodlås och kod man fick smsat till sig efter man MMSat en bild på spöbrottet så man kunde hämta ut sitt garanti-utbyte... ) då, i dessa orimliga situationer skulle jag kunna pröjsa mycket för ett spö, annars, nej, aldrig.

                    Så, då vet ni liksom varifrån jag kommer när jag säger att jag aldrig upplevt att ett spö skulle ha nån slags utpräglad sån slags "ryggrad" som diskuteras ovan. Sen har jag ju sett hur tillverkningen av större företags klingor går till, och, det skulle ju vara väldigt opraktiskt (och troligen dyrt?) att göra dessa massproducerade spön med sån slags ryggrad på.
                    Sen, som Anteman är inne på? hur bestämmer en tillverkare var de ska sätta ryggraden? isf måste man ju nästan ha utpräglade spön där kunden kan välja om han/hon vanligen vill drilla fisken lite på snedden? fiskar kunde ofta med spötoppen lågt och gör sina benhårda mothugg lågt och ut i sidan eller rakt upp??? hur f*n ska man orka/kunna rent praktiskt ta sånt i hänsyn?

                    Fast, jag VET ju inget, detta är ju rena spekulationer, och, jag ber om ursäkt för OT jag med, samt, erkänner att det är visst mycket möjligt att Sg har helt rätt och vet nåt jag inte vet, som sagt, cheapo-fiskare jag... å tänker inte så mycket på saker å ting annat än mer i hållet "den här hade bra ryggrad" med betydelsen att spöet krokar fisken fint å enkelt (men förhoppningsvis fortfarande klarar att hålla fisken krokad under fajten med liksom). "skönt spö"/"usch" är ungefär så långt jag reflekterar över mina spön jag haft genom åren där de sköna spöna får bli kvar i ägo så länge dom håller innan nästa inköp blir av.

                    Och, bara för att vara lite tydlig, inte alls meningen att trampa nån på tårna eller vara dryg, jag tycker bara att det är en grymt intressant diskussion/frågeställning detta med hur spön är byggda/sägs vara byggda.

                    Mvh
                    /peter
                    Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-14, 09:01.
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera


                    • #20
                      ja, det är ju som sägs...var och en får ha, och blir salig på sin egen tro...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X