Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Trille66 Visa inlägg

    Passar det till mindre cranks 5-15g och mindre chatterbaits?
    Nu är jag ingen expert på abborrespöna i AGS serien men OM abborrespöna är lika snabba och toppiga som gäddspöna, då hade jag personligen aldrig valt ett sådant spö till mindre hårdbeten med små sylvassa trekrokar. Abborren kommer mer eller mindre självkroka sig med sin mjuka käft på den typen av beten och det kommer bli svårt att behålla fisken krokad med en snabb aktion, med betets hävstångseffekt lär det dessutom bli ännu svårare.

    Välj ett långsammare spö med djupare aktion som absorberar allt abborren sätter emot, med den typen av beten vill man gärna ha den flexande gummisnodd effekten för att tappa mindre fisk.
    Alternativt köra fluorocarbon.

    Som sagt, bara OM spöna är som jag tror de är.


    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg

      Nu är jag ingen expert på abborrespöna i AGS serien men OM abborrespöna är lika snabba och toppiga som gäddspöna, då hade jag personligen aldrig valt ett sådant spö till mindre hårdbeten med små sylvassa trekrokar. Abborren kommer mer eller mindre självkroka sig med sin mjuka käft på den typen av beten och det kommer bli svårt att behålla fisken krokad med en snabb aktion, med betets hävstångseffekt lär det dessutom bli ännu svårare.

      Välj ett långsammare spö med djupare aktion som absorberar allt abborren sätter emot, med den typen av beten vill man gärna ha den flexande gummisnodd effekten för att tappa mindre fisk.
      Alternativt köra fluorocarbon.

      Som sagt, bara OM spöna är som jag tror de är.

      Svarade på just det till trille66 ags elite är inte toppiga/stela utan upplevs som för mjuka till en början , gillar inte heller vanliga ags då jag hade ett 30-70 som jag tyckte var allt för stelt/stumt
      sen om det är optimalt till 5g vobbler är nåt helt annat känns som att jag skulle vilja ha ett med lägre kastvind till 5g än 15g för det är ett brett spann på vikten

      Bifogade filer

      Kommentera


      • Ofyfan! Nu blev jag sugen på en AGS igen!!

        Kommentera


        • Det blev ett Prorex AGS Elite Spinning 2sec – 7’6” 4-21g. Hoppas det blir bra.
          Senast ändrad av Trille66; 2023-04-01, 12:26.

          Kommentera


          • Det tror jag om du kör hårdbeten är helnöjd själv

            Kommentera


            • Till slut så föll jag för frestelsen och råkade klicka hem ett XR Duckfin 7-32.
              Idag blev det provkörning i en å där en utav mina hotspots blivit isfri.

              Mycket trevligt spö! Det känns som att det var precis vad jag sökte. Med en Fuego 2500 balanserar det precis framför det främre greppet.
              Idag var det väl inte optimala förhållanden för att bedöma beteskontakt och känslighet då det strömmande vattnet gav linbåge åt ett håll och vinden åt det andra, men jag tyckte ändå det kändes som att jag hade hyfsad koll på vad som hände med grejerna.
              Det lättaste jag provade med var en 8cm soft 4play med 5g skalle (9,5 gram totalt) och det tyngsta var en Eastfield TC minnow med 20g skalle (27,5 gram totalt)
              Den tyngre vikten blev ganska tungjobbad med spöt, så där gick jag över till att vevjigga istället. Men dryga 20 gram funkade klockrent att knycka hem med spötoppen.

              Tyvärr så var inga abborrar hemma så jag kan inte ge något utlåtande om hur det är att drilla fisk på.

              Edit: Har nu fått drilla ett gäng abborrar runt 35-40cm, en drös smågäddor och en liten gös på spöt, klockrent! Kastade gösjiggar upp mot 35 gram galant utan att man behöver vara särskilt nervös.
              Jag kan varmt rekommendera spöt till den som är ute efter en borre/göskombo.
              Senast ändrad av nephilim; 2023-06-05, 22:55.

              Kommentera


              • Letar nytt spinnspö, hade av 2 spön i helgen som jag råkade trampa på, har kikat på detta https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-fast-tip.html någon som har någon erfarenhet? hade tidigare ett Gunki Chooten 5-18g bland annat som gick av som var skönt som fan å fiska med men finnes ej att beställa..

                Kommentera


                • Det har kommit en ny "förbättrat" spö serie från Gunki som heter Gunki chotten cut. Finns hos fiske & outdoor.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                    Det har kommit en ny "förbättrat" spö serie från Gunki som heter Gunki chotten cut. Finns hos fiske & outdoor.
                    Såg det men fanns bara 8-28g och dom är rätt underklassade det förra var 5-18g men ”max25g” känns lite kralligt det är också bara 200cm det förra var 7fot har jag för mig :/

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg

                      Såg det men fanns bara 8-28g och dom är rätt underklassade det förra var 5-18g men ”max25g” känns lite kralligt det är också bara 200cm det förra var 7fot har jag för mig :/
                      5-21,5-25 och 7-28 finns cut i också kikat på det då chooten är jäkligt trevlig
                      Ligger i fel tråd kanske diskussionen men men

                      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...iABEgIHOPD_BwE

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 119 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 817 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X