Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
    Det kliar en hel del i fingrarna efter att klicka hem ett XR haspel till abborrjigg. Min go-to jigg är shadteez 9cm med 12g-skalle, så jag kommer mest att fiska med typ 20 gram, men vill även kunna klämma på en 20g skalle. Pallar ett Skinny worm 3-21 att fiska effektivt med ungefär 27 gram eller lär jag gå upp på ett Duckfin 7-32, som jag läst ska vara rätt duktigt överklassat? Jag vill gärna kunna gå ned på 7g skalle också, och vill då kunna hålla kontakten med ca.14 gram.
    Kollar man spöbeteckningarna så ser ju vibe 5-25 ut att ha snabb aktion det också, skulle det också funka till jiggfiske? Vad säger ni som smakat på lite olika modeller?
    Vibe 5-25 is in my opinion not a rod fitted for jigfishing. The action is not fast, i would Call it a moderate action which loads pretty deep.
    But its a Nice rod for spinner- and chatterbaits.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg

      Då har man gjort ganska många pass med 9'0 120g spöt under höst och vinter.
      Fint lätt spö men inte riktigt vad jag söker efter. Den riktiga klassningen är snarare 140-150g, vilket jag gillade.


      Spöt är väldigt toppigt och snabbt, någonstans mellan fast och extra fast, påminner om mitt lättare spö när jag jiggfiskar abborre/gös på större djup med tyngre skallar.
      Kastar ok, upplever inte att spöt hjälper mig dänga iväg betena nämnvärt vilket är synd.
      Saknar ett greppvänligt handtag framför rullen, med 9fot spön vid riktigt långsamt spinnfiske kan det ibland vara skönt att greppa framför rullen, men där är det en liten fläck EVA och sedan vilar större delen av handen på en iskall klinga.
      Drilla fisk är inte särskilt kul, med en stum flätlina och den toppiga snabba aktionen upplever jag spöt som väldigt väldigt styvt och känner hur jag när som helst kan tappa fisken jag håller på drilla, spöt absorberar inte huvudskakningarna som jag vill och jag upplever att jag tappar mer fisk.


      Utseende 4 av 5
      Kast 2 av 5
      Krokning 4 av 5
      Drillning 2 av 5
      Komfort 3 av 5
      Känsla 3 av 5

      Spöt värt pengarna? Nej inte enligt mig, förväntade mig mer av ett spö över 3000kr.


      Är det någon som kan tipsa om en 9fotare som har djupare aktion, laddar bra vid kast och som har ett handtag framför rullfästet?
      Kastvikt 120-170g
      tack för bra recension, det är detta jag har vart lite orolig för vad gäller XR 9´0 lazy distance spöet oxå. hade det haft ordentligt handtag framför rullen så hade jag nog köpt ett sånt spö förra året. men är rädd att det är för toppigt och å inte lite mer hel aktion, har bett min närmsta fiskeaffär å ta hem ett sånt i vår så jag får känna på det irl. men är det liite mer helaktion och mysigt kommer jag kanske köpa det iaf.

      men annars kanske kolla söders spöserie, framförallt det gamla med savage gear.
      Grim Reaper Pitch Black Trigger 9' 170g (sportfiskeprylar.se)




      Kommentera


      • Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg

        tack för bra recension, det är detta jag har vart lite orolig för vad gäller XR 9´0 lazy distance spöet oxå. hade det haft ordentligt handtag framför rullen så hade jag nog köpt ett sånt spö förra året. men är rädd att det är för toppigt och å inte lite mer hel aktion, har bett min närmsta fiskeaffär å ta hem ett sånt i vår så jag får känna på det irl. men är det liite mer helaktion och mysigt kommer jag kanske köpa det iaf.

        men annars kanske kolla söders spöserie, framförallt det gamla med savage gear.
        Grim Reaper Pitch Black Trigger 9' 170g (sportfiskeprylar.se)



        I have both the AGS 120, 150 and 180 gr. AGS spinn, and also the AGS Elite 8,6 120 and XR 9' 120 haspel. The XR is nowhere as fast as the AGS-rods, but loads up Way better. It is not as refined as the AGS-Series, and is less sensitive, but i really like the rod Since it casts pretty effortless for such a Long rod.
        Its also pretty perfect for fishing big spinnerbaits in large areas of weed.
        Its my go-to rod when i want to make Long casts 40-70 gr. rubber with heavy jigheads in deep water.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg

          tack för bra recension, det är detta jag har vart lite orolig för vad gäller XR 9´0 lazy distance spöet oxå. hade det haft ordentligt handtag framför rullen så hade jag nog köpt ett sånt spö förra året. men är rädd att det är för toppigt och å inte lite mer hel aktion, har bett min närmsta fiskeaffär å ta hem ett sånt i vår så jag får känna på det irl. men är det liite mer helaktion och mysigt kommer jag kanske köpa det iaf.

          men annars kanske kolla söders spöserie, framförallt det gamla med savage gear.
          Grim Reaper Pitch Black Trigger 9' 170g (sportfiskeprylar.se)



          Tack för tips!

          Någon som vet om det finns en utmanare till SG/söders Grim Reaper?

          Kommentera


          • Hej,

            Det är dags för nytt spö inför säsongen och det lutar mot ett Prorex. Köper inte ofta ny utrustning och vill därför att det ska vara bra grejer som jag blir nöjd med och som håller länge, priset är mindre viktigt. Har snurrat in mig på Prorex för alla bra recensioner och att de passar mig estetiskt väldigt bra i smaken. Det är ju dock en djungel vilken man ska välja... Så här hade jag gärna fått lite hjälp från någon med mer erfarenhet av spöserien.

            Kastar primärt med beten runt 80-120 gram (inkl. bly). Mycket sällan jag går över den vikten men ändå skönt att ha möjligheten tänker jag. Fiskar idag med ett flera år gammalt och tungt "billigare" 8'3'' SZ spö klassat 40-140 gram. Det jag finner med det spöt är att jag inte får mycket hjälp i kasten, känns som jag oftast får slunga iväg draget och jag undrar om det ens böjdes i kastet...

            XR - Side Kick 8'6'' 150g
            XR - Dist. & Swim 9'0'' 120g
            AGS - 8'6'' 150g Big Rubber
            AGS - 9'0'' 40-120g Distance & Swim
            AGS - 8'0'' 40-120g Lazy Pike

            Ska man gå på ett spö klassat för 120g eftersom det oftast är den tyngsta vikten, samt att de oftast klarar lite tyngre beten än klassificeringen bara man är lite försiktig. Behöver man i så fall gå på ett AGS (har läst att de ska vara lite kralligare). Eller ska man gå på ett 150g för att även de kastar 80-120g fint, eller kommer det då kännas som mitt nuvarande spö till armeringsjärn?

            Om någon även har erfarenhet av Tatulion HD 200 så får ni gärna skriva vad ni tycker om den också. Kan inte hitta några recensioner eller omdömen.

            Tack på förhand för era åsikter!

            Kommentera


            • Har du verkligen ett SZ 8’3” eller kanske 8’6” 40-140g? Ej fiskat men känt på det och det är, var märkbart djupare, mjukare än mitt Prorex S 8’6” -150g med trigger, kör beten upp till 140 men ej prövat mer än 120g på det spöt, inga problem. Det gamla SZ 8’6” 40-140g jag kände på är alltså långt från ett armeringsjärn.

              Köpte just S-modellen för att det väger lätt, nästan som de dyrare Prorexspöna och så hoppades jag det skulle vara aningen djupare, långsammare än XR och AGS… kan vara så men jag uppfattar det som ganska toppigt och snabbt, hade gärna fått vara något djupare.

              Pröva ett Prorex S! Nästan alltför billigt och snyggare än XR (smaksak) https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...59-cm-86-150-g
              Senast ändrad av anteman; 2023-03-29, 21:36.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Maroli Visa inlägg
                Hej,

                Det är dags för nytt spö inför säsongen och det lutar mot ett Prorex. Köper inte ofta ny utrustning och vill därför att det ska vara bra grejer som jag blir nöjd med och som håller länge, priset är mindre viktigt. Har snurrat in mig på Prorex för alla bra recensioner och att de passar mig estetiskt väldigt bra i smaken. Det är ju dock en djungel vilken man ska välja... Så här hade jag gärna fått lite hjälp från någon med mer erfarenhet av spöserien.

                Kastar primärt med beten runt 80-120 gram (inkl. bly). Mycket sällan jag går över den vikten men ändå skönt att ha möjligheten tänker jag. Fiskar idag med ett flera år gammalt och tungt "billigare" 8'3'' SZ spö klassat 40-140 gram. Det jag finner med det spöt är att jag inte får mycket hjälp i kasten, känns som jag oftast får slunga iväg draget och jag undrar om det ens böjdes i kastet...

                XR - Side Kick 8'6'' 150g
                XR - Dist. & Swim 9'0'' 120g
                AGS - 8'6'' 150g Big Rubber
                AGS - 9'0'' 40-120g Distance & Swim
                AGS - 8'0'' 40-120g Lazy Pike

                Ska man gå på ett spö klassat för 120g eftersom det oftast är den tyngsta vikten, samt att de oftast klarar lite tyngre beten än klassificeringen bara man är lite försiktig. Behöver man i så fall gå på ett AGS (har läst att de ska vara lite kralligare). Eller ska man gå på ett 150g för att även de kastar 80-120g fint, eller kommer det då kännas som mitt nuvarande spö till armeringsjärn?

                Om någon även har erfarenhet av Tatulion HD 200 så får ni gärna skriva vad ni tycker om den också. Kan inte hitta några recensioner eller omdömen.

                Tack på förhand för era åsikter!
                XR Side Kick 100% Har fått testfiska det spöt tillsammans med Tatulion och kan säga att den combon totalt krossar min AGS Distance & Swim som jag nyligen sålt. Har ägt två AGS och sålt båda, ångrar att jag inte satsade på XR direkt. Tatulion har dom skönaste vevknopparna av alla Daiwas gäddrullar, påminner om Abus Revo Beast. Att Tatulion har en lätt knarrbroms gör ju allt bara ännu härligare när man sätter ett mothugg och drillar en stor fisk.

                Kolla in Pike Knights på Youtube, han har en klockren recension där på just Side Kick spöt.

                Kommentera


                • Tack för era svar!

                  anteman, du hade helt rätt. Det är ett 8'6" från 2016/17

                  Tack för tipset om Pike Knights recension. Efter att sett den och läst lovorden ovan så blir det nog en sådan kombo. Även om Prorex S lockar med sitt pris. Funderar även på en ny abborre och gös kombo, kanske får bli en S där. Eller E, någon som vet vad som skiljer?

                  ​​​​​Det var just att Tatulion hade knarr som lockade. Men blir alltid lite osäker när det knappt finns några recensioner om den.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Maroli Visa inlägg
                    Tack för era svar!

                    anteman, du hade helt rätt. Det är ett 8'6" från 2016/17

                    Tack för tipset om Pike Knights recension. Efter att sett den och läst lovorden ovan så blir det nog en sådan kombo. Även om Prorex S lockar med sitt pris. Funderar även på en ny abborre och gös kombo, kanske får bli en S där. Eller E, någon som vet vad som skiljer?

                    ​​​​​Det var just att Tatulion hade knarr som lockade. Men blir alltid lite osäker när det knappt finns några recensioner om den.
                    Någon reception på Tatulion har jag inte, men det är en Tatula med förbättrade drev och vattentät broms med knarr. Bra att dom satt i andra drev för Tatulans drev va värdelösa, slets väldigt snabbt.

                    Kommentera


                    • Maroli En sak, du säger att ditt SZ 8'6" - 140g är som ett armeringsjärn. Tänk då på att flertalet Prorex förefaller snabba och toppiga i aktionen dvs mer av det du sannolikt inte vill ha eller missförstår jag dig?

                      Även S - 150g är med mina mått ett ganska snabbt och toppigt spö, uppfattar det iaf som styvare än det SZ jag kände på för flera år sen. Vill du ändå pröva ett Prorex så svider det mindre om du prövar ett Prorex S på rea...de kan vara alltför styva för din smak... Med reservationen att jag har inte känt på X, XR eller AGS i gäddklass - 150g, nån djup aktion är det nog knappast.

                      Eller åk till en butik om du kan och känn på något av Prorex serierna, 150g spöt. Be handlarn agera fisk när du håller i och belastar spöt för att få nån slags känsla för aktionen, styvheten.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 365 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 338 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X