Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nej den är klassad 180gram och 8'3lång (betydlig kralligare klinga krävs än 120/150grams spön)men kastar 220 utan problem och Ags spöna skall vara snabbare och kralligare än px/xr enligt buster och där får jag tror på honom.

    Klämde lite på px spöna igår såg bättre ut i verkligheten än på nätet.

    Jag hade satsat på att klassningen är rätt på spöna.

    /Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2017-06-20, 11:30.

    Kommentera


    • Hej, går i spököpar tankar & funderar då mellan 2 prorex spön i samma klassning, 20-60 g

      X eller XR är då frågan? Fiskar inte sådär supermycket & superseriöst men några turer per år blir det ju, så undrar om prisskillnaden är värt det & vad de olika modellerna egentligen innebär i praktiken, vad seaglide & fuji & allt vad det heter är jag inte så insatt i, så kan någon "dumma ner" det för mig & peka mig i rätt riktning?

      Måste säga att jag har en liten dragning mot kork, så tycker faktiskt det billigare spöet är mer attraktivt rent utseendemässigt iallafall

      Kommentera


      • Olika kvaliteter på spöringar och rullfästen fiskar du inte så ofta ta det som känns bekvämast prismässigt annars är de stora skillnaderna på spöna kolfibret i klingan som påverkar hur spöt beter sig.

        Dvs finare detaljer = dyrare spö

        /Apan

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
          Olika kvaliteter på spöringar och rullfästen fiskar du inte så ofta ta det som känns bekvämast prismässigt annars är de stora skillnaderna på spöna kolfibret i klingan som påverkar hur spöt beter sig.

          Dvs finare detaljer = dyrare spö

          /Apan
          Okey, tack för infon så om jag förstår dig rätt så är även X serien ett vettigt spö som jag mest troligt inte kommer att vara missnöjd med, medans XR serien har lite extra lull-lull

          Kommentera


          • Hade tidigare PX 40-80g vilket jag är supernöjd med. På den sitter en Prorex 200-rulle.
            Nu blev det ett XR 150g som jag tänker sätta en ny rulle på. Det lutar åt Tatula HD 200 men jag är lite osäker på vilken rulle som ska sitta på vilket spö! Tar gärna emot tips kring denna fråga. Har små händer varför jag ej inte är bekväm med en större rulle.
            Vilken rulle är mest lämpad för det tyngre fisket på 150g XR-spöt? Är Tatula HD tuffare än Prorex 200-rullen?
            Någon som har andra tipps eller ideer?

            Tacksam för hjälp

            Ps. Har ett Prorex PX 120g till salu nu när jag köpte 150g-spöt PMA! ds.
            Senast ändrad av Jonez; 2017-07-25, 11:28.

            Kommentera


            • Prorex olika serier spinn/haspelmdeller och kastvikter i en tråd förvirrar!

              Nån som prövat Prorex (billig, även kallad PX) respektive Prorex XR (mellan) i haspelutförande, 8 fot i kastvikter 5-25g och/eller 10-40g och kan berätta något mer ingående än att de är bra?

              Läst att någon testat en XR 10-30g med det är nog spinn som kan vara en annan femma än haspelspöet...

              Att de är snabba eller ännu snabbare har jag förstått med är de rätt klassade eller klarar 5-25g snarare 35g utan prut eller tvärtom? Är toppen styv, halvstyv ("normal" vad nu det är...) eller mjukare, nästan som på ett dropshotspö, fast kanske bara i toppens sista 10 centimetrar? (Den toppen kanske bara sitter på "Jigger"modellen?)

              Varit till 3 butiker som inte har dessa eller andra spön av intresse i lager...

              AGS (dyrast) har för övrigt 3 haspelspön 8' 10-30g, 7-28g och 7-28g... http://www.daiwa-prorex.com/en/produ...s/prorex-ags-4 Lite för kostsamma för mig men man undrar hur de skiljer sig åt?
              Senast ändrad av anteman; 2017-07-30, 16:17.

              Kommentera


              • http://teamcolibri.blogspot.no/2017/...kombo.html?m=1

                Det kommer mer Prorex på bloggen fremover, da kraftigere stenger og multisneller.
                Team Colibri

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                  mitt tidigare favorit spö va st.croix lt downsizer som är ett ganska så liknande spö, men nu när jag tog tag i det så känndes det som ett kvastskaft.
                  känndes liksom billigt, tungt och onödigt klumpigt.
                  Jag har ett St. Croix Downsizer som jag är kanonnöjd med. Däremot sneglar jag lite åt AGS 40-80 för att ha ett delbart spö för att det är smidigare om jag behöver packa "lätt" någon gång.

                  Du får jättegärna utveckla jämförelsen mellan dessa spön... Eller någon annan om det är fler som använt båda.

                  Jag tycker att St. Croix inte har några problem att hiva iväg beten runt 100-120g, även om det känns mer optimalt för lättare beten såklart... Så även om tyngdpunkten i min betesarsenal ligger på jr-varianterna så är det skönt att kunna dänga iväg tyngre pjäser också...

                  Funkar Prorex liknande månntro? Eller blir det för ansträngt över 100g?

                  Kommentera


                  • Tycker inte ags 40-80 presterar bra vid 100gr men ags 40-80 är inte ett muskie spön utan betydligt lättare smidigare men saknar även den ryggrad och styrka som ett dowsizer har det är helt enkelt ett lättare, nättare och klenare spö med en topp som laddar rintigt fint vid kast men saknar en del när man "vinshar" in fisk.

                    /Apan

                    Ps dowsizern känns som ett jerkspö i jämförelse därav jag inte gillade mitt lika mkt. som tex det betydligt toppigare och trevligare top n tail.

                    Kommentera


                    • Jag tycker att det är svårt att jämföra downsizer och ags 40-80.. Men det ligger mycket i det apan säger.
                      Ett ags 40-80 laddar optimalt vid ca 50gr. Jag håller inte alls med många andra som hävdar att prorex spöt kastar 80+. Klingan laddar inte alls över 80gr. Att fiska beten mellan 30-60gr däremot, är en fröjd.
                      Downsizern trivs bäst över 70gr så jag tycker att de kompletterar varandra väl även om ja sålde mitt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 390 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X