Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
    Nu står man i kvalet mellan ett Daiwa Prorex AGS 712 MMLF Baitcast-BS 2pcs 7-32g och ett Gunki Iron-T Chooten 210M/ML 5-18g Casting. Äger det sistnämnda sedan innan och tycker det är sjukt skönt. Skall användas till jigg framför allt och kommer paras ihop med en Steez SV TW. Ska man chansa på att AGS'en är något att ha eller ta ett säkert kort och köpa ett likadant Chooten till? Har Buster kanske någon mer ingående info om just den AGS-varianten?

    Ver inte om man törs köpa ett AGS eller ett Chooten för man blir så sjuk av dem eller om det var spöna som var sjuka... Bortsett från det så vore en jämförelse mellan de två av intresse! Å kul att pröva nått eller hur Aspir3?
    Hur mjuk/styv är toppen, var på klingan kommer ryggraden osv. Undrar om AGS 712 är bästa match mot Chooten 5-18g, kanske en AGS 692 MLF är en bättre?

    Buster, hur är klingorna på AGS 692/712? Likadana fast olika kraft i dem eller är de olika väsen, ungefär som mellan Tatula 6102 och 712?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg


      Ver inte om man törs köpa ett AGS eller ett Chooten för man blir så sjuk av dem eller om det var spöna som var sjuka... Bortsett från det så vore en jämförelse mellan de två av intresse! Å kul att pröva nått eller hur Aspir3?
      Hur mjuk/styv är toppen, var på klingan kommer ryggraden osv. Undrar om AGS 712 är bästa match mot Chooten 5-18g, kanske en AGS 692 MLF är en bättre?

      Buster, hur är klingorna på AGS 692/712? Likadana fast olika kraft i dem eller är de olika väsen, ungefär som mellan Tatula 6102 och 712?
      Ville ha lite kött på benen och ringde till söders och bad dem jämföra. Han tyckte det var snarlikt chooten i aktionen men det är ju väldigt individuellt så jag kanske upplever det helt annorlunda. Klassningen på AGS är ju 7-32 medan gunki säger 5-18(max 25). Dock har jag dragit gädda på just steez/chooten på runt 4-5 pannor och det var en rätt skön fight. Så ja... Decisions decisions
      https://www.youtube.com/watch?v=FR9bRHsidgE
      Senast ändrad av Aspir3; 2019-01-23, 15:22.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
        Nu står man i kvalet mellan ett Daiwa Prorex AGS 712 MMLF Baitcast-BS 2pcs 7-32g och ett Gunki Iron-T Chooten 210M/ML 5-18g Casting. Äger det sistnämnda sedan innan och tycker det är sjukt skönt. Skall användas till jigg framför allt och kommer paras ihop med en Steez SV TW. Ska man chansa på att AGS'en är något att ha eller ta ett säkert kort och köpa ett likadant Chooten till? Har Buster kanske någon mer ingående info om just den AGS-varianten?
        Varför två likadana spön? Mvh

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

          Varför två likadana spön? Mvh
          Ett för jigg tillsammans med 0.12mm spiderwire och en steez och det andra för jerk/twitch med 0.25mm Sufix advanced på en Curado DC var tanken. Satte spöt med curadon bara för att prova hur det kändes och det funkade utmärkt. Så mest av lathet för att jag vet att spöt funkar till båda
          Senast ändrad av Aspir3; 2019-01-23, 16:27.

          Kommentera


          • @ Aspir3:

            The new models of the AGS comes in a 5-25 version which might suit you even better. But for jerk/twitching the Chooten 5-18 looks very interesting for me for the 10-15 gr. baits!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
              Ni som gillar prorex XR med HVF kan ju kolla in de nya Lexa serien oxå. Grymt läckra spön i svart design å stenhård japansk foam. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...lexa-bait.html finns naturligtvis lite över allt detta var bara första bästa länk
              Är det samma klinga som gamla XR? Är på jakt efter den 8'6 -150g klingan på något spö.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
                @ Aspir3:

                The new models of the AGS comes in a 5-25 version which might suit you even better. But for jerk/twitching the Chooten 5-18 looks very interesting for me for the 10-15 gr. baits!
                Ja det var den jag hintade om i inlägget ovan, skulle vara intressant med ett utlåtande om det spöt i förhållande till Chooten 5-18.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Ja det var den jag hintade om i inlägget ovan, skulle vara intressant med ett utlåtande om det spöt i förhållande till Chooten 5-18.
                  5-25 är för kort för min smak tyvärr... Och iom att det simmar öring på 5+ kg i älven här så vill jag gärna kunna sätta emot en del om dem skulle få för sig att hoppa på

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

                    5-25 är för kort för min smak tyvärr... Och iom att det simmar öring på 5+ kg i älven här så vill jag gärna kunna sätta emot en del om dem skulle få för sig att hoppa på
                    Nja nu menar jag 5-25g och 6'9"om ditt Chooten är 210cm så är det typ 6'11" och ca 5 cm längre.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                      Nja nu menar jag 5-25g och 6'9"om ditt Chooten är 210cm så är det typ 6'11" och ca 5 cm längre.
                      Har en princip att jag aldrig går under 210cm för jigg ;P Dock kan jag säga att chooten är ganska överklassat. 5-18(max 25) är snarare 7-25(max 35), men med ganska känslig topp. Därav att jag tror att det kortare 5-25 AGS inte riktigt har vad jag vill ha.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 918 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 272 svar
                      260 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      831 svar
                      137 034 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 531 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X