Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shirunai snabbheten är hur toppen arbetar medans powern eller ryggraden är hur kralligt klinga är dvs hur ditt spö kommer bete sig vid drillning eller andra kraftansträngningar tex ett bottenapp.

    Köper man ett 9fots spö klassat (mfs =medium fast. S'et vet jag ej vad det betyder) och upp till 50gram borde man förstå att hela spöt kommer att arbeta vid drillning av en gädda annars är det kralligt gäddspön som gäller tex. Ags 180grammare klassad xxxheavy fast lite överdrivet kanske extravheavy hade varit mer korrekt i mina ögon men ändå.

    Daiwa klassningar verkar var lite mer generella än tex St Croix som har olika klassningar beroende på vilken fisk spöt är tänkt till exempelvis är ett bass MH betydligt klenare än ett Musky MH osv.

    Tråkigt att spöt inte var som du ville men då kommer vi tillbaka till det vi alltid pratar om här på FS, känn och klämma innan för man får inte utall fakta av att läsa tråd på internet då tillverkarna inte klassar sina spön likadant.

    /Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2017-10-08, 09:33.

    Kommentera


    • Jag klämde på spöt i butiken (fiske.se), kände det var lite mjukare, problemet jag har är att 40-80spinnspöt inte gillade
      att kasta wingman downsizer utan vikt samt 15cm pig etc jag ville ha något som kändes bra för det.
      Det här spöt är nog kanon för havsöring, samt gäddfiske med skeddrag och mindre wobblers
      Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

      Kommentera


      • Notera oxå det nya zero gravity rullfäste, väldigt skönt!

        Kommentera


        • Fick hem mitt Ags 120g igår. Rullfästet är vansinnigt skönt som Buster nämner. Finish och balans känns bra. Återkommer med rapport efter helgen kanske.

          Kommentera


          • Ags 120 g är det skönaste gäddspö jag fiskat med. Enormt starkt och stabilt trots 160g vikt. Jag parar ihop med en Tatula 200 HD och vilken kastkanon jag skapat. Jag känner minsta stöt på betet och känner paddel på shaden på ett helt annats sätt än exempelvis xr 40-80. Kastar mina längsta kast någonsin med Dexter Jerk 100g och öser söderswimmer och Gator gum riktigt bra!
            Ska jag kasta tyngre kör jag med xr150g som är nästan lika skönt.

            Kommentera


            • Någon som har klämt på både Gumbait och AGS 120g? Ska så småningom ta mig till butiken, men är tacksam för andras subjektiva intryck. Det är i nuläge de två som jag har på radarn.
              /M

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
                Fick hem mitt Ags 120g igår. Rullfästet är vansinnigt skönt som Buster nämner. Finish och balans känns bra. Återkommer med rapport efter helgen kanske.
                God kväll, orkar du mäta hur långt det är längst fram på greppet innan trigger till ändbutt/ mvh

                Kommentera


                • Tjena!
                  Är det någon som använt sitt prorex till annat än gäddfiske? Så som havsfiske. Är lite sugen på att dra med det till Norge om ett par veckor och använda det för kummelfiske. Blandat jiggande och mete med hel sill på 60-100meters djup. Har ett HVF 150 gram.
                  Senast ändrad av Mr0vation; 2017-10-26, 08:26.

                  Kommentera


                  • Såg på Prorex sajt att det ska komma ett haspelspö upp till 84 gram och ca 8 fot. (PXAGS802XHFSAF). Ser på pappret ut som nästan exakt vad jag letar efter (haspel med ryggrad nog för att kroka fisk med offset och/eller spinnerbaits med, dvs lite grövre krokar).

                    Vet tex Buster när det kommer i butik?

                    Kommentera


                    • Någon som provat båda dessa spöna?
                      - Daiwa Prorex AGS Baitcast 8,3 fot >180g
                      - Daiwa Exceler Spinnspö 8'6'' >150g.
                      Fiskar nu med Daiwa Exceler spöet men tycker det för dålig ryggrad/vekt. Är det stor skillnad eller liten skillnad på de ovan nämnda spöna. Skiljer bara 30g i kastvikt men svårt att avgöra med bara kastvikten.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 880 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X