Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alidberg Visa inlägg
    Kanske lite off topic men har någon här koll på om det stämmer att det sitter en hvf-klinga i nya airspöna? Och i såna fall varför?
    HVF nano plus stod det på klingan. Men det verkar det ju vara på Prorex XR också. Men varför vet jag inte.

    Hade hemma ett Air men det var knäckt i frakten så köpte ett annat spö.

    Det jag kan säga om det är att det kändes lätt och fint. Rullfästet var nog det bästa jag känt. Skönt klickljud när man skruvade och så.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

      HVF nano plus stod det på klingan. Men det verkar det ju vara på Prorex XR också. Men varför vet jag inte.

      Hade hemma ett Air men det var knäckt i frakten så köpte ett annat spö.

      Det jag kan säga om det är att det kändes lätt och fint. Rullfästet var nog det bästa jag känt. Skönt klickljud när man skruvade och så.
      Det marknadsförs i mitt tycke som ett premiumspö så spontant hade jag nog sett att de använt sin svf nanoplus.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av alidberg Visa inlägg

        Det marknadsförs i mitt tycke som ett premiumspö så spontant hade jag nog sett att de använt sin svf nanoplus.
        Ja, framstår som om både SVF (?) och SVF Nanoplus är snäppet över HVF varianter... Air kostar avsevärt mer än AGS med SVF Nanoplus...? Buster?

        Kommentera


        • Ska testa Prorex XR 20-60g haspel efter att ha haft Team Daiwa några år, men jag tror jag såg något tidigare i tråden om krokhållaren... hmmm... sitter den åt fel håll eller är den bara fel? Där vinner Team Daiwa med hästlängder.

          Kommentera


          • Njaaa vi använder det material som anses bäst för just den spötypen. SVF och HVF är breda begrepp, finns massa olika varianter av dessa. I detta fall med AIR spöna var HVF aktionen att föredra då vi pratar spön för lättare kastvikter och djupare aktion därmed. Om ni scanar marknaden kommer ni hitta många premium spön från oss med HVF.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
              Njaaa vi använder det material som anses bäst för just den spötypen. SVF och HVF är breda begrepp, finns massa olika varianter av dessa. I detta fall med AIR spöna var HVF aktionen att föredra då vi pratar spön för lättare kastvikter och djupare aktion därmed. Om ni scanar marknaden kommer ni hitta många premium spön från oss med HVF.
              SVF sitter väl undantagslöst i daiwas premiumspön? (Steez RD, Steez, Morethanserien, Presso med mera) medan mellansegmentet också nästan undantagslöst kör med HVF. (Heartland, Labrax, Presso V).
              Eller vilka spön menar du?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                Njaaa vi använder det material som anses bäst för just den spötypen. SVF och HVF är breda begrepp, finns massa olika varianter av dessa. I detta fall med AIR spöna var HVF aktionen att föredra då vi pratar spön för lättare kastvikter och djupare aktion därmed. Om ni scanar marknaden kommer ni hitta många premium spön från oss med HVF.
                Intressant och logiskt, alla tekniker och personer passar inte för det toppigaste, snabbaste som modet nästan föreskriver just nu. Mitt XR haspel 802MLF var faktiskt djupare än jag hade trott på förhand, därmed ett bra allroundspö men inte till mitt jiggfiske.

                Själv gick jag ned till Prorex S till gädda med en förhoppning att få ett lite långsammare spö med mer böj i aktionen... Om infon e knapp får man får chansa ibland.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  ...
                  Angående Prorex så äger jag ett XR 20-60 gram i haspelversion med en Twin Power 4000XD i rullfästet.
                  Eller ja, spöt och rullen är frugans men jag kanske använder det ibland.
                  Tycker faktiskt det håller sin klassning bra om klassningen syftar till vad det klarar av att kasta. Jag hade dock inte föredragit att stå och trycka iväg beten på 55+ med spöt då jag tycker det saknar lite kraft över 50.
                  Nu köpte jag det som ett 25-45-spö framför allt och då jag innan köp kände på det misstänkta jag att det också var där det skulle trivas men det klarar de beten vägandes 50-55 som kommer kastas ibland.
                  Hade spöt främst varit tänkt till 40+ hade jag definitivt gått upp en klassning!
                  Jag håller med helt om JontaKs beskrivning av att det är ett 25-45 spö men att man kan kasta 50-55. Testade endel med Jonny Vobbler 53g och det funkade men det var absolut inte marknadens bästa spö för 53g.


                  Jag gillar verkligen spöt men för mig kändes det inte alls som en lätt gäddpinne utan mer som ett skönt allrondspö 10-30g med go känsla men som man kastar upp till 45g med. Mcrubber big bass med 14g skalle (14g+23g=37g) tyckte jag att var kalas att kasta med spöt.

                  Sonen som har uttryckt att han bara vill ha ett spö till allt fiske var helsåld på spöt.

                  Till Jonny Vobbler passade Team Daiwa 14-56g mycket bättre.


                  Kommentera


                  • Någon som testat AGS 3-15g och kan komma med åsikter?



                    Kommentera


                    • Tjenare! Bumpar liv i denna tråd då det verkar finnas folk med mycket erfarenhet av dessa spön.
                      Jag ska inhandla ett nytt gäddspö och undrar därför vilket av dessa ni rekommenderar:

                      Ags 8’ -120g
                      Ags 8,6’ -150g
                      XR 8’ -120g
                      XR 8,6’ -150g


                      Kastar beten mellan 60-120g, oftast Westin Swim och Scout Swimmer (60-100g). Men vill också kunna dänga iväg Pig Shad 23cm samt McRubber osv (100-120g).
                      Räcker ett 120g spö eller behöver jag den extra kraften från ett 150g spö till större jiggar? Vill absolut inte känna att spöt blir svampigt pga för tunga beten.

                      Ags eller XR?
                      Är prisskillnaden på 7-800kr värt det?

                      Tack på förhand/ broiler

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 890 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X